کد مطلب:62566 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:157

اصلاح گزینش











امروزه نگرش سیستمی به سازمان، نگاهی نو و منطقی است، و آنچه در سازمان یا كارخانه رخ می دهد بی ارتباط با محیط خارج از سازمان نیست، بلكه می توان گفت كه سازمان ها همواره از محیط اطراف خود تأثیر می پذیرند؛ هر چند خود نیز بر محیط خارجی تأثیر گذارند؛ زیرا معمولا سازمان ها به صورت سیستم های باز اجتماعی می باشند و بیش تر آن ها با صدها عامل خارجی سر و كار دارند.[1] .

یكی از عوامل محیطی، منابع انسانی است كه به نوبه خود یكی از ورودی های سیستم سازمانی را تشكیل می دهد. معمولا افراد با برخی باورها و نگرش های قبلی وارد سازمان می شوند؛ زیرا شخصیت آن ها در خارج از سازمان شكل گرفته و رفتار خود را كه بر اساس باورها و نگرش های آن ها است، عینا به سازمان منتقل می كنند؛ لذا گزینش افراد و انتخاب بهتر از میان داوطلبان برای چرخش كار سازمان ها امری ضروری می نماید.

برای گزینش و جذب بهتر داوطلبان ورود به سیستم سازمانی، عوامل متعددی را باید در نظر داشت. یكی از این عوامل سیستم ارزشی داوطلب است. باید دید تا چه میزان باورها و ارزش های فرد داوطلب، با باورها و ارزش های اسلامی، همخوانی و سنخیت دارند. هر قدر كه این همخوانی بیش تر باشد، امید بیش تری به خود كنترلی می توان داشت.

بر این اساس، می توان یكی از سیاست های كلی در گزینش داوطلبان را باورها و ارزش های اسلامی آنان دانست. از این رو پیامبر گرامی اسلام (ص ) خطاب به امیر مؤ منان (ع ) دینداری و پرهیزگاری را از شرایط لازم برای گزینش متصدیان امور بر شمرده و چنین می فرماید:

وألصق بذوی التجربة و العقول و الحیأ من أهل البیوتات الصالحة و أهل الدین و الورع فأنهم أكرم أخلاقا و أشد لأنفسهم صونا و اصلاحا و أقل فی المطامع اشرافا و أحسن فی عواقب الأمور نظرا، من غیرهم فلیكونوا عمالك و أعوانك...؛[2] خود را به صاحبان تجربه و عقل و حیا كه از خانواده های صالح بوده و متدین و پرهیزگار باشند نزدیك كن؛زیرا آن ها از جهت اخلاق كریم تر، و به لحاظ خویشتن داری (خود كنترلی ) و اصلاح خویش شدیدترند؛ و كم طمع تر، و در سنجش عواقب كارها بیناترند؛ پس ‍ این ها باید كارگزاران و یاورانت باشند.

امیر مؤ منان (ع ) نیز خطاب به یكی از كارگزاران خود، دینداری و پرهیزگاری را شرط به كار گیری متصدیان امور دانسته و چنین می فرماید:

اصطف لولایة أعمالك أهل الورع فی الدین من أهل البیوتات الصالحة و القدم فی الاسلام فانهم أكرم أخلاقا و أنزه أطماعا؛[3] برای تصدی امور خود كسانی را انتخاب كن كه پرهیزگار و از خانواده های پاك بوده و در اسلام پیشگام تر باشند؛ زیرا اخلاق آن ها كریمانه تر و طمعشان كم تر است.

از این سخن استفاده می شود كه هرگز نباید افراد بی ایمان را در مدیریت ها به كار گرفت؛حتی در بین مؤ منان هم باید افرادی را انتخاب نمود كه سابقه دینداری، و پرهیزگاریشان بیشتر باشد؛ زیرا اینان به خود كنترلی در سازمان نزدیك تر بوده و در انجام كارها خیانت نمی كنند.









    1. .107:P ؛5 Ed ؛Daft.L.R ؛Design, Theory Organization: F.C.
    2. قاضی نعمان، دعائم الاسلام، ج 1، ص 361.
    3. سیمای كارگزاران علی بن ابی طالب امیر المؤ منین (ع )، ج 2، ص 182.