کد مطلب:78279 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:326

امام حق در نهج البلاغه











در بیان شیوا و كلام بلیغ امیرمومنان امام علی (ع)، سیمای امام امت اسلامی در سه چهره ی مطهر و مقدس تصویر شده است. نخستین چهره ی روشن و مطهری كه در كلام امام علیه السلام به عنوان امام برای امت اسلام معرفی شده، قرآن مجید می باشد. امام موحدان پرهیزگار در خطبه ی 86 نهج البلاغه به توصیف بهترین بندگان خدا (احب عباد الله) پرداخته و

[صفحه 74]

اگر چه به ظاهر امام در این خطبه به اهل بیت پیامبر (ص) اشاره نفرموده، ولی از فحوای كلام و ویژگیهایی كه آن حضرت در وصف بهترین بندگان خدا بیان فرموده، چنین به نظر می رسد كه مقصود امام از احب عباد الله ائمه ی اطهار علیهم السلام می باشند. چرا كه صفات و ویژگیهایی كه امام درباره ی ایشان بیان كرده، مصداق و نمونه ی عینی دیگری جز اهل بیت رسول الله (ص) نمی تواند داشته باشد. و همه ی آن صفتها كه امام برای بهترین بندگان خدا بر شمرده، تنها در سیره و حیات عترت رسول الله (ص) مشهود و آشكار است. به هر حال در این خطبه امام علیه السلام پس از بیان ویژگیهای محبوبترین بندگان خدا، قرآن را امام بندگان صالح و محبوب پروردگار معرفی كرده و می فرماید:

... قد امكن الكتاب من زمامه، فهو قائده و امامه یحل حیث حل ثقله و ینزل حیث كان منزله.[1].

«بنده ی صالح و محبوب خدا زمام اراده ی خویش را به دست كتاب خدا (قرآن) سپرده و آن را امام و رهبر خویش قرار داده است. هر جا كه بار قرآن فرود آید همانجا فرود می آید و هر جا كه قرآن جای گیرد همانجا منزل او است».

امامت جامعه ی انسانی به معنای رهبری و فرماندهی و ارشاد همه ی افراد انسانی است. و امام عهده دار مسئولیت خطیر و عظیم رهبری جامعه می باشد، تا مگر همه ی آحاد انسانی در پرتو هدایت و حمایت او از كژ راهه ی

[صفحه 75]

شرك و كفر و نفاق و گناه، به صراط مستقیم ایمان و توحید و صلاح و ثواب و عبادت راه یابند. و به فرموده ی امیرالمومنین حضرت امام علی بن ابیطالب (ع)، نخستین امام حق امت اسلامی، قرآن كریم است. همان كتاب مطهر و مقدسی كه خدایش نور، هدی، شفاء، صراط، تبیان، فرقان و بسیار نامها و صفتهای دیگر عطا فرمود، تا هدایت و امامت و زعامت همه ی انسانها به ویژه امت اسلامی را ضامن و باعث شود. و بر اساس همین امامت قرآنی است كه مسلمان وظیفه دارد، اندیشه، اراده، بیان و كردارش قرآنی و بر پایه ی احكام و فرامین كتاب خدا باشد.

امت اسلامی وظیفه دارد، كه همه ی تلاش و جهاد خود را در جهت امامت و حاكمیت قرآن بر همه ی شئون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی جامعه بكار گیرد، باشد كه در پرتو امامت قرآن و حاكمیت فرهنگ قرآنی، امت اسلامی به نهایی ترین قله ی رفیع عزت، سلامت، كرامت، فلاح، رستگاری و پیروزی صعود كند. چرا كه امامت قرآن باعث همه ی پیروزیها و سرافرازیها و مانع از ظهور همه ی علل و اسباب سقوط و ركود و شكست و انحراف و فساد در میان امت اسلامی است. تاریخ اسلام شاهد درخشنده ترین پیروزیهای امت اسلامی در عصر امامت قرآن و روزگار حاكمیت كتاب خدا در میان مسلمانان است. فتح ایران باستان به دست مسلمانان، درهم كوبیدن امپراتوری عظیم بیزانس از سوی پیروان قرآن و فرمانروایی قرآن از ظهور اسلام تا به امروز در صحنه ی سیاست جهانی، دلیل روشن و حجت كاملی بر حقانیت و صلاحیت امامت قرآن است.

[صفحه 76]

از آنجا كه شناخت امام و معرفت وی، چنانكه پیش از این در آغاز بحث پیرامون مساله ی امامت بیان شد، وظیفه ی حتمی و قطعی هر مسلمان است، برای شناخت قرآن كه اولین امام امت اسلامی است، به خود قرآن روی می آوریم. چرا كه آیات قرآن برای عرفان و شناخت این امام، سندی معتبر و مرجعی متین و مطمئن می باشد.


صفحه 74، 75، 76.








    1. نهج البلاغه فیض، خطبه 86.