کد مطلب:128027 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:455

مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم

عاشورا نه یك حادثه كه یك فرهنگ است؛ فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب كه نقش حیاتی را در استحكام ریشه ها، رویش شاخه ها و رشد بار و برهای آن ایفا كرده است. عاشورا هیچ گاه در محدوده زمان و جغرافیای خاصی محصور نمانده است، بلكه همواره الهام بخش تشیع در راستای حركتها، جنبش ها و قیام های راستین شیعه-بل بسیاری از نهضت های دیگر- در برابر كانون های ظلم و كفر و نفاق بوده است. روحانیت شیعه همواره برای حراست از كیان فرهنگ عاشورا، نه فقط آن را در طول اعصار متمادی بازگو كرده است. بلكه حتی به بازسازی آن و پاسداری از ارزش های ناشی از آن پرداخته است. بازسازی مضامین و مفاهیم بلند فرهنگ عاشورا در هر عصر و زمانی به فراخور حال آن زمان، تأثیر بسیار شگرف و سازنده ای در راه پیشبرد اهداف مقدسی همچون نشر معارف و فرهنگ اسلام ناب، برجای نهاده است. تاریخ شیعه گواه صادق و روشنی از این بازسازی ها است.

این بار نیز آذرخشی دیگر از آسمان كربلا درخشید كه نور آن مشعل فروزان راه حق طلبان و حقیقت جویان، و ابهت و صلای آن، در هم كوبنده ی الحاد و نفاق است.

مجموعه ای كه پیش رو دارید بیان رسای آذرخش مقدسی است كه از كوكب دری آسمان ولایت و از خامه اندیشه مصباح هدایت، بارقه امید را بر جان عاشورائیان نوید بخشید و صاعقه ای شدید را دامنگیر اهل كفر و نفاق گردانید و هنگامه ای نو آفرید.

مجموعه حاضر بیانات حكمت آمیز و عبرت آمیز استاد بزرگوار حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی- دام ظله- می باشد كه در ماه محرم 1421 ایرد گردید. گفتار استاد مصباح در عین برخورداری از صلابت و متانت، بی پیرایگی خاص خود را دارد، و از بركات وجود شخصیت گرانقدری نشات می یابد كه زبانش بیان قرآنی، دلش مالامال از عشق الهی، و جانش لبریز از محبت و ارادت به حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.


سعی وافر بر این بوده است كه سخنرانی های معظم له به سبكی تدوین یابد كه لحن دلنشین استاد فدای پرایش های لفظی و كلامی نگردد، بلكه اثر بلیغ نوشتار، همانند گفتار رسای ایشان حفظ شود. گفتاری كه از عمق دل و جان استا برخاسته است.



سخن گر خیزد از اعماق جانی

به فریاد آورد جان جهانی



چو شرح عشق گوید بی قراری

برد آرامش از هر بردباری



سخن كز دل برآید آتش است آن

كه می سوزد تو را تا پرده ی جان



ناشر