مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

آيـا نـسخ آيات كه در قرآن نيز به آن تصريح شده است ( بقره - 106 ) , نشان دهنده اختلاف نظر و اختلاف احكام قرآني نيست ؟
در آيـه شـريـفـه 7 از سـوره آل عمران تصريح شده است كه برخي از آيات قرآن محكم اند وبرخي متشابه , اما در آيه 2 از سوره هود آمده است كه كتاب احكمت آياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير و نـيـز در آيـه 23 از سوره زمر آمده است كتابا متشابهامثاني يعني سه گفتار متفاوت درباره قرآن , در قرآن بيان شده است . در سـوره آل عـمـران گـفـتـه شـده برخي آيات محكم و برخي متشابه اند , در سوره هود گفته شده است همه كتاب ( قرآن ) محكم است و در سوره زمر گفته شده همه آيات متشابه اند .
آيـا مـيـان ايـن دو آيه از سوره نساء تنافي نيست ؟ و ان تصبهم حسنه يقولوا هذه من عنداللّه و ان تصبهم سيئه يقولوا هذه من عندك قل كل من عند اللّه فما لهولاءالقوم لا يكادون يفقهون حديثا ( نساء / 78 ) ما اصابك من حسنه فمن اللّه و مااصابك من سيئه فمن نفسك ( نساء / 79 ) . در آيـه اول آمـده , حـسـنه و سيئه همه از خداست و در آيه دوم گفته است حسنه از خداست اما سيئه از انسان .
آيا ميان دو آيه 95 و 96 از سوره نساء تعارض نيست . در آيه 95 مي فرمايد خداوندمجاهدين را بر قاعدين يك درجه برتري داده است . در آيه 96 مي فرمايد به درجات برتري داده است .
اگر در روز قيامت , نيازي به تكلم نيست و تكلم واقعا مصداقي ندارد پس معناي استثناي لا تكلم نفس الا باذنه ( هود / 105 ) و نيز حكايت اقوال اهل قيامت ,چيست ؟
آيـا مـيان آياتي كه هدايت را صرفا به دست خدا مي داند مانند انك لا تهدي من احببت و لكن اللّه يـهـدي من يشاء ( قصص / 56 ) آيه اول در سوره ابراهيم منافاتي وجود ندارد لتخرج الناس من الظلمات ؟
در قرآن آمده است كه خداوند به فحشاء و بدي امر نمي كند : قل ان اللّه لا يامربالفحشاء ( اعراف / 28 ) در حـاليكه در آيه 16 سوره اسري مي گويد خداوند به فحشاء امر مي كند 000 امرنا مترفيها ففسقوا فيها آيا اين دو آيه با يكديگرناسازگار نيستند ؟
آيـا مـيـان آيـاتـي نـظـير : اذا مس الانسان الضر دعانا لجنبه او قاعدا او قائما ( يونس / 12 ) كه مي گويد انسان به هنگام سختي پروردگار متعال را مي خواند . بـاآيـاتـي نظير 000 اذا مسه الشر كان يوسا ( اسري / 83 ) كه مي گويد انسان به هنگام سختي و گرفتاري نااميد مي شود , منافات وجود ندارد .
در آيه 21 از سوره شعراء آمده است كه خداوند پس از آنكه موسي مرد قبطي را كشت به او حكم داد ففررت منكم لما خفتكم فوهب لي ربي حكما و جعلني من المرسلين اما در آيه 15 سوره قصص آمده است كه پيش از كشتن مرد قبطي موسي پيامبر بود وخدا به او حكم داده بود . آيا ميان اين دو آيه تنافي وجود ندارد ؟
در قـرآن از يـك سـو آمده است كه : انه في ام الكتاب و بل هو قرآن مجيد في لوح محفوظ ( بروج / 21 ) و انه لقرآن كريم في كتاب مكنون ( واقعه / 78 )از سوي ديگر آمده است كه در قرآن تدبر و تعقل كنيد كه لازمه آن امكان فهم و تعقل قرآن براي ماست . پس چرا در تفسير و ترجمه آيه 4 از سوره زخرف آمده است كه مالوح محفوظ را درك نمي كنيم ؟
آيـا مـيـان ايـن آيـه كه غرض از خلقت را عبادت معرفي كرده است و ما خلقت الجن والانس الا لـيعبدون ( ذاريات / 56 ) و ميان آيه كه غرض خلقت را اختلاف معرفي كرده است منافاتي وجود ندارد ؟ و لا يزالون مختلفين الا من رحم ربك و لذلك خلقهم ( هود / 119 ) .
آيا ميان آيه فاتقوا اللّه ما استطعتم هر قدر مي توانيد تقواي خدا را پيشه خود سازيد . و آيه اتقوا اللّه حق تقاته منافاتي وجود ندارد ؟
  1. 2829 از 4632