مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21780 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

چگونه مي توان به خدا، معاد و غيره يقين پيدا كرد؟ از شك ها و شبهه ها به دور بود؟
ز نوشته شما چنين بر مي آيد كه بحمدالله استعداد رشد و طي مقامات و درجات بالا را دارا هستيد؛ ولي در اين راه بايد اموري ملاحظه گردد: 1 - خارج نشدن از مسير شريعت و عمل به احكام كه بالاترين رياضت ها و اسباب علو مقام است. 2 - مراقبت بر واردات قلبي و شناخت آنها چه اين كه فرموده اند: آدمي را دو گوش است يكي را شيطان در آن مي دمد و ديگري را ملائكه، آن گاه كه آدمي در معرض القائات شيطان قرار مي گيرد، حالت ترديد و شك به او دست مي دهد. حتي ممكن است در اين مرحله تا مرز كفر نيز پيش برود. مولوي مي گويد: {Sو آن سوم هست آدميزاد و بشر# از فرشته نيمي و نيمش زخرS} {Sنيم خر خود مايل سفلي بود# نيم ديگر مايل علوي شودS} {Sتا كدامين غالب آيد درنبرد# زين دوگانه تا كدامين برد نردS} وسوسه، ترديد و شك و فرمان به مخالفت با شريعت كار شيطان است كه بايد از شر آن به خداوند پناه برد. در اين رابطه سوره «قل اعوذ برب الناس...» را هر از گاهي تلاوت نماييد. 3 - سعي كنيد با مطالعه و مؤانست با افراد متعهد و متدين، قوه ادراك خود را تقويت نماييد و از اشتغال به اموري كه جز غفلت و سرگرمي چيزي نيست پرهيز كنيد. ابن سينا در رسائل عهد خود مي گويد: من تصميم گرفتم ديگر رمان و قصه نخوانم چون ذهنم را مشوش مي كرد (رسائل ابن سينا). ازاين رو بايد بنيه عقلاني و معرفتي خود را تقويت نمود تا القائات نتواند آدمي را از مسير صحيح بلغزاند. 4 - ياد خدا الزاما به معناي ذكر زباني و عمل جوارحي نيست؛ بلكه اگر انديشه آدمي نيز در اين وادي سير كند و به پديده هاي هستي و پيچيدگي و عظمتي كه در درون آنها نهفته و روابط آنها بينديشد و به عظمت و قدرت خداوند پي برد، اين نيز ذكر است و از بالاترين اذكار. در نهج البلاغه از حضرت علي(ع) روايت شده كه فرمودند: «دل آدمي اقبال و ادبار دارد (روي نمودن و پشت كردن) آن گاه كه اقبال و نشاط دارد آن را به اداي نوافل وادار سازيد ولي در هنگام ادبار و نداشتن نشاط به فرايض اكتفا نماييد، {V(شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج 19، ص 219)V}. 5 - يأس و نا اميدي از رحمت خداوند خود از گناهان كبيره است؛ با توجه به اين آيه قرآن «{/Bلا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ {w8-12w}{I39:53I}/}» و آيات بي شمار ديگر قرآن، تصور بخشيده نشدن شخص تائب سوء ظن به خداوند است. 6 - براي رهايي از القائات شيطاني و افكار بد و وسوسه هاي شيطاني، بايد كاري كرد كه انسان بر فكر و روح و باطن خود و خيالات خود غالب گردد. براي اين كار چند راه وجود دارد: الف) توجه به ذات اقدس الهي و تقوا و پرهيز از گناهان؛ قرآن كريم مي فرمايد: «شيطان بر كساني كه ايمان دارند و بر پروردگارشان توكل مي كنند تسلطي ندارد. تسلط او تنها بر كساني است كه او را به سرپرستي خود برگزيده اند و آنها به فرمان شيطان به جاي فرمان خدا گردن مي نهند». ب ) انجام يك سري مستحبات؛ مثلا هميشه با وضو بودن و زبان را به ذكر مخصوصا «لاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم» عادت دادن و نيز خواندن قرآن در اوقات مختلف كه دواي هر دردي است. ج ) خود را از بيكاري، تنهايي و عوامل وسوسه انگيز دور نگه داشتن. د ) ذهن را همواره به امور شريفه متوجه ساختن و عادت دادن. ه ) مطالعه پيوسته پيرامون خداو معاد (مثلا روزي ده صفحه براي مدتي طولاني). و) به طور منظم مثلا هفتگي به زيارت اهل قبور رفتن و نسبت به عاقبت خود و احوال پس از مرگ انديشيدن. ز ) خواب خود را كم كردن و به حداقل ممكن رساندن. ح ) شركت كردن در مراسم ديني و فعاليت جدي در مسائل فرهنگي اجتماعي و... . ط ) نماز را با توجه و حال و عاشقانه و با حضور قلب خواندن. 7 - در اين نكته هيچ ترديدي به خود راه ندهيد كه اين شبهات چيزي جز مزاحمت نبوده و حقيقتي با آن همراه نيست؛ بدانيد كه وجود خالق يكتا حق است، معاد و روز بازپسين شبهه بردار نيست، رسالت انبيا در منظر و مرآي جهانيان است، معجزه آنان همچون خورشيد تا قيامت مي درخشد و هر معجزه اي دليل بارز و ملموسي است بر وجود حضرت احديت. ازاين رو به طور كلي بايد دانست كه تهاجم اين افكار ذره اي از حقيقت را به همراه ندارد. به نظر ما اگر همين يك نكته را باور كنيد مشكل شما هر چه زودتر حل خواهد شد. به اين مثال دقت كنيد؛ فرض كنيد براي سفر به لندن بليط هواپيما گرفته ايد و آماده پرواز هستيد. تصور كنيد افكار مزاحم چه مي كند! آيا من به لندن خواهم رفت؟ آيا هواپيما آماده پرواز است؟ آيا وسط راه خراب نمي شود؟ نكند سقوط كند؟ يعني لندني وجود دارد؟ يعني فردا من در فرودگاه لندن هستم؟ و اگر من از ايران خارج شدم ديگر ايران وتهراني وجود خواهد داشت؟ اينها نمونه اي از افكار مزاحم هستند و بسياري از شبهات اعتقادي نيز چنين است كه انسان بايد با كمال جديت با آنها به مبارزه برخيزد. 8 - در اين رابطه به چند نكته توجه داشته باشيد: الف) گفتني است كه وقتي انسان اعتقاد قوي نداشته باشد زودتر به وادي گناه قدم مي گذارد؛ يعني، در نقش بازدارنده اعتقاد به مبدأ و معاد شكي نيست. ب ) انسان در همين دنيا طالب سعادت و كمال خويشتن است؛ ولي گناه، ويران گر كاخ سعادت او است. اميرمؤمنان علي(ع) مي فرمايد: {Hلوكنا لانرجو جنّة و لا نخشي ناراً ولا ثواباً و لا عقاباً لكان ينبغي لنا ان نطاب بمكارم الاخلاق فانها مما تدلّ علي سبيل النجاح H}؛ {Mاگر ما ثواب و عقاب و بهشت و دوزخي را نيز باور نكرده باشيم، باز هم شايسته است كه در جست وجوي مكارم اخلاق باشيم، چرا كه سعادت انسان رهين اين ارزش ها است M}». ج ) انسان حكيم و خردمند به صرف اين كه شبهه اي بر او عارض شده، به خود اجازه گناه نمي دهد. معناي شبهه اين است كه انسان نسبت به اعتقادي كه دارد، برايش سؤالي پيش آمده است؟ حال آيا اين امر باعث مي شود كه به طور كلي از ايمان خود دست بكشد و به خود رخصت گناه بدهد؟ آن هم آلودگي و گناهي كه مي داند در نهايت جز خسران و شقاوت ثمره ديگري نخواهد داشت؟ توجه كنيد كه اينها وسوسه شيطاني است منتها اين بار مستقيم از انسان دعوت نمي كند؛ بلكه گام به گام جلو مي آيد و از مقدمات شروع مي كند. ابتدا شبهات وسوسه انگيز القا مي كند تا انسان را وادار به استدلال كند كه اگر خبري نيست پس چرا معطلي؟ و بدين وسيله هراسي را كه او از ارتكاب گناه دارد زايل مي سازد: {Hهوّن موبقات العظائم H}؛{M شيطان، گناهان خطرناك و مهلك را سهل و آسان جلوه مي دهدM}»، {V(نهج البلاغه خطبه 83)V}. برادر بزرگوار اميد است كه با اين وصف نه تنها به خود اجازه ارتكاب گناه ندهيد كه اصولاً فكر گناه را نيز به ذهن خود خطور ندهيد. امام پارسايان حضرت علي(ع) فرمود: {Hاجعلوا طاعة اللَّه شعاراً دون شعاركم و دخيلاً دون دثاركم و لطيفاً بين اضلاعكم و اميراً فوق اموركم H}؛{M پوشش جان كنيد نه رُويه آن (به جهت رياكاري) و به درون فرمان بردار باشيد نه در برون، گويا كه ميان پهلوهاي شما و آميخته با وجود شماست و بر سر همه كارها اميرش قرار دهيدM}»، {V(نهج البلاغه، خطبه 198)V}. 9 - رهنمود ديگر ما اين است كه در آينده اگر شبهه اي پيدا كرديد، ريز مطلب را به عنوان سؤال مرقوم بفرماييد تا در آن باب با شما به گفت وگو بپردازيم و در خاتمه ضمن آرزوي موفقيت براي شما چند كتاب جهت مطالعه پيشنهاد مي شود. 1- اخلاق عملي، مهدوي كني 2- تذكره المتقين، بهاري همداني 3- (ترجمه المراقبات) چه بايد كرد، ميرزاجواد ملكي تبريزي 4- معراج السالكين و صلاة العارفين، امام خميني 5- سير و سلوك، بانو امين اصفهاني 6- اخلاق و سير و سلوك، حسين قزويني 7- اربعين، امام خميني «{Tدرباره خداشناسي T}» 8- خدا از ديدگاه قرآن، شهيد بهشتي 9- خداشناسي، چند دبير 10- توحيد مفضل، امام صادق(ع) 11- اثبات وجود خدا، از ديدگاه چهل دانشمند 12- دنيا فيلم آفرينش، حشمت اللَّه دولت شاهي 13- شگفتيهاي آفرينش، حسين نوري 14- پيام قرآن، ج 2، مكارم شيرازي 15- منشور جاويد، ج 2، سبحاني «{Tدرباره معادشناسي T}» 16- آيين جاويدان، ج 1 و 2، محمد خالصي 17- آغاز و فرجام جهان، محمد رضا هاشمي 18- از خاك به افلاك، حسن موسوي خراساني 19- به سوي جهان ابدي، زين العابدين قرباني 20- پيام قرآن، ج 5 و 6، مكارم شيرازي 21- منشور جاويد، ج 9، سبحاني 22- حقيقت روح، احمد زمرديان «{Tدرباره دوري از گناه T}» 23- نظام اخلاقي اسلام، حسين حقاني 24- بازگشت به خدا، علي اكبر ناصري 25- ايمان و وجدان، محسن شفائي 26- تفسير موضوعي، ج 4، جوادي آملي 27- رهنماي گمشدگان، حسن مصطفوي 28- سي درس از نهج البلاغه ،علي كاظمي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.