مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22457 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

اراده يعني چه؟ و راه تقويت آن را بيان فرماييد.
اراده داراي بحث هاي مختلفي در رشته هاي مختلف است. اجمال آن مباحث چنين است: 1- بحث فلسفي درباره اراده، 2- بحث اصولي درباره اراده، 3- بحث روانشناسي درباره اراده. قسمت اول و دوم داراي بحث هاي تخصصي ويژه اي است كه براي نمونه مي توانيد به رساله طلب و اراده از حضرت امام(ره) هم چنين به كتاب روش رئاليسم از علامه طباطبايي و نيز به كتاب تعليم و تربيت در اسلام از شهيد مطهري، ص 320. هم چنين به آشنايي با علوم اسلامي، ج 2، ص 153 مراجعه كنيد. قبل از بيان راه هاي تقويت اراده، بهتر است فرد با اراده و در مقابل فرد بي ثبات و فاقد اراده را توصيف كنيم. فرد با اراده كسي است كه وقتي در مورد كاري به خوبي تأمّل كرد، تصميم به انجام آن مي گيرد و بافعاليت و ثبات قدم آن را به اجرا در مي آورد. هم چنين انسان با اراده پيرو بي چون و چراي تمايلات حيواني و غريزي خود نيست، بلكه با قوت و قدرت در برابر آنها ايستادگي نموده و براساس حكم عقل و شرع از آنها استفاده مي كند و آنها را مهار تحت كنترل دائمي دارد. بنابراين پافشاري بر تصميمي غلط يا داشتن ميلي قهرمانانه ثبات قدم نخواهد بود. در مقابل فردي كه داراي اراده ضعيف است، با كمترين مشكل از انجام كار دلسرد شده و كوشش جهت تحقق آن را متوقف مي كند يا با كوچكترين ميل نفساني تسليم هوي و هوس مي شود. فردي كه اراده قوي دارد آنچه را كه با تأمّل خواسته است با كوشش و ثبات قدم در پي تحقق آن برمي آيد. براي تقويت اراده طي مراحل ذيل لازم است: 1- ارزيابي: در اين مرحله بايد به مدت چهار روز، و هر روز پنج دقيقه اعمال و رفتار خود را به بوته امتحان و سنجش درآوريد. بررسي كنيد كه اعمال شما چقدر به دنبال اراده است و آيا پس از اراده پيگيري و ثبات داريد يا احساسات و محرك هاي بيروني شما را متوقف مي كند؟ در ضمن تعيين كنيد كه چند درصد از اعمال شما به صورت عادت و خالي از اراده است. در اين مرحله پي خواهيد برد كه اراده شما لااقل در بعضي از موارد نارساست و ملاحظه خواهيد كرد كه اگر بعضي از اعمال شما با اراده قوي انجام شود، بازده خيلي بيشتري خواهيد داشت و لذا به اهميت تقويت اراده پي خواهيد برد. 2- در مرحله دوم بايد از تلقين استفاده كنيد. اولا تلقين هاي منفي را به تدريج از خود دور كنيد؛ مثلا اين جمله «من هميشه كارها را ناتمام رها مي كنم» يا «هر چيز كوچكي، اراده مرا متزلزل مي كند » را از خاطره خود حذف كنيد. در عوض بايد به خود تلقين كنيد كه «كسب اراده قوي براي من آسان است و سعي خود را در اين جهت مصروف خواهم كرد.» 3- هر روز تعدادي كار ارادي براي خود ترتيب دهيد. اين كارها بايد مستلزم جد و جهد واقعي باشد. هم چنين اين كارها نبايد خارج از توانايي فعلي شما باشد؛ مثلاً هر روز صبح برنامه اي را براي تمام روز تنظيم كنيد. اين برنامه بدون اغراق و زياده روي باشد و سپس به هر قيمتي آن را دنبال كنيد. هيچ چيز نبايد مانع كار شما شود. 4- تعداد كارهاي ارادي و ميزان مشكل بودن آنها را به تدريج افزايش دهيد. 5- محاسبه: هر شب اعمال ارادي موفق و موارد ضعف را يادداشت كنيد. در موفقيت ها شكرگزار باشيد و در صدد رفع ضعف ها برآييد. 6- آخرين نكته كه در واقع هم به منزله شرطي براي همه مراحل بالا و هم عاملي براي تقويت اراده است، توجه به اين نكته مي باشد كه اولا همه حول و نيروهاي ما از خداست و لذا در برابر موانع از خداوند استعانت جوييم و ثانيا اراده ما بايد درجهت اراده خداوند باشد؛ يعني، آنچه خداوند اراده مي كند ما هم اراده كنيم. افرادي كه اراده آنها در جهت معصيت است، ثبات قدم ندارند و به راحتي در برابر مشكلات متوقف مي شوند، ولي اگر انسان به دنبال رضاي خداوند باشد و خواست او درجهت انجام وظيفه باشد، مسلما اراده او آهنين و خلل ناپذير خواهد شد. از اين رو همه ديديم كه امام خميني(ره) با اراده اي محكم در برابر همه مشكلات ايستاد و انقلاب را به پيروزي رساند و اين اراده محكم او دليلي نداشت مگر اينكه ايشان رضاي خدا و وظيفه الهي را اراده كرده بود. حاصل آنكه تقويت اراده امري تدريجي است، نه دفعي و تلاش مستمر و پيگيري را مي طلبد. از جمله اموري كه براي تقويت اراده مناسب است موارد زير مي باشد: 1) روزه داري. 2) ورزش، به ويژه كوهنوردي. 3) مداومت بر عمل خلاف تمايلات پوچ نفساني. 4) دوري از اموري كه موجب سستي و ضعف اراده مي شود؛ مانند خواب زياد، بيكاري، تنبلي و ... 5) اشتغال به فعاليت هاي سخت و دشوار.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.