-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12889)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(12721)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(8961)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4737)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2477)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1569)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1413)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1231)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(993)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(870)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25823 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

براي نگهداري اعتقاد فكري و عملي در قبال متظاهرين به اديان ديگر و يا مكتب وحي كه آن را آلوده به گناه و فسق و تباهي ميكنند، چه اعمال و وظايفيرا بايد انجام داد؟

براي حفظ اصول عقايد و پايبندي به دستورات شرعي، راههايي وجود دارد كه ميتوان به اين امور اشاره نمود:

1. نخست انسان بايد مبادي و مباني اعتقادات خويش را تقويت كند كه در برابر شبهات و سخنهاي فريبندة ديگران، نسبت به عقايد خويش متزلزل نگردد. كسي كه قوّت و استحكام نظرها و اعتقادات خودش، برايش آشكار باشد، ميتواند از حوزة عقايد خود دفاع نمايد. قرآن مجيد، نمونهايي براي اين مطلب ارائه كرده است، مثلاً حضرت ابراهيمغ در رويارويي با مشركين، از استدلال نيرومند استفاده ميكرد و با منطق قوي، از عقايد حقّ خود، دفاع مينمود، كه اين، درسي براي همة ما است كه چگونه از كيان اعتقادي خود حراست كنيم. أَلَمْ تَرَ إِلَي الَّذِي حَآجَّ إِبْرَ َهِيمَ فِي رَبِّه...فَبُهِتَ الَّذِي كَفَر;(بقره،258) حضرت ابراهيمغ، به گونهاي بر اثبات خدا دليل آورد كه طرف را مبهوت كرد.

هم چنين در سورة مباركه نحل، دستورات مهّمي از نظر برخورد منطقي و طرز بحث و... بيان شده كه ميتوان آن را از اصول تاكتيكي و روش مبارزه در مقابل مخالفين در اسلام، شمرد. خداوند در سورة نحل، آية 125 ميفرمايد:

ادْعُ إِلَيَ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَـَدِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَن; با حكمت و اندرز نيكو، به سوي راه پروردگارت دعوت نما و با آنها به راهي كه نيكوتر است، استدلال و مناظره كن.

از اين آيه، نكاتي استفاده ميشود كه به قرار زير است:

1. در برخورد با مخالفان، در حوزة عقايد و تفكر، با سلاح علم و منطق و استدلال، بايد برخورد نمود.

2. دومين گام در راه دعوت به راه خدا، اندرزهاي نيكو و موعظه است.

3. مناظره، و اين گام، مخصوص كساني است كه ذهن آنها قبلاً از مسائل نادرستي انباشته شده و بايد از راه مناظره، ذهنشان را خالي كرد، تا آمادگي براي پذيرش حق پيدا كنند.

در پايان، اگر در يك بحث منطقي و عاطفي و مناظره، موضوع، فيصله نيافت و آنها دست به تعدّي و تجاوز زدند، شما نيز به همان مقدار كيفر دهيد.(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 11، ص 456، دارالكتب الاسلامية.)

2. ديگر آن كه، در برخورد و رفت و آمدهاي خويش، مراقبت نمايد كه با هر كس و گويندهاي و كتابي، تعامل داشته باشد. اصولاً يكي از فلسفههاي تحريم كتاب ضالّه (گمراه كننده) در اسلام، حفظ عقايد مسلمين است. انسان مسلمان، براي حفظ عقايد خود، بايد از كتابهايي كه منحرف كنندهاند يا گوش دادن به سخنرانيهايي كه اغوا كننده است، بپرهيزد كه در روايات ما آمده كسي كه به سخن ديگري گوش ميدهد، او را پرستيده است.

اگر گوينده از خدا بگويد، خدا را و اگر از شيطان بگويد، شيطان را عبادت كرده است.(اصول كافي، شيخ كليني(ره)، ج 6، ص 435، دارالكتب الاسلامية.)

3. عمل به دستورات دين و چشيدن لذت معنويت آن، انسان را به يقيني ميرساند كه اغوا و شبهة ديگران، اثري در او نميكند و مجالس ديني و مجالسي كه به ياد ائمه:، برگزار ميشود و ياد ائمه: و محبت آنها، دل را نوراني ميكند و سبب تقويت باورهاي ديني انسان مسلمان ميشود.

4. و در آخر، در برابر كساني كه عليه اعتقادات ديني، فعاليّت ميكنند، بايد ايستادگي كرد و با منطق و تذكّر و نهي از منكر، نقشه آنان را نقش بر آب كرد و خود و ديگران را نسبت به آن بيمه نمود و محاسن و واقعيتهاي دين را تبليغ كرد كه اگر مردم خوبيهاي كلام وحي و اهلبيت را بفهمند، از آنان تبعيت خواهند كرد... .

امام رضا7 فرمود: ان الناس لو علموا محاسن كلامنا لاتبعونا; اگر مردم، محاسن كلام ما را بفهمند، از ما تبعيت ميكنند.(وسايل الشيعه، ج 27، ص 92، مؤسسة آلالبيت.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.