-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12520)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(9655)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(7934)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4519)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2394)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1398)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1252)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1048)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(788)
-فايده حشرات موذي مانند مگس و حيوانات غول پيكر مانند فيل و زرافه و گياهان بي ميوه از نظر اسلام و قران چيست؟

(734)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26489 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

چند كتاب اقتصادي كه از ديدگاه اسلام دربارة مسائل ربا و غيره بحث كرده باشد، معرفي كنيد.

برادر عزيز و گرامي ! كتاب هاي فراواني در اين باره نوشته شده است، از جمله:

1ـ مباني اقتصاد اسلامي، شهيد مرتضي مطهري،

2ـ ربا و قرض در اسلام، شهيد مطهري،

3ـ انقلاب تكاملي اسلام، جلال الدين فارسي،

4ـ ترجمة اقتصادنا، شهيد صدر،

5ـ اقتصاد اسلامي، آيت الله مظاهري،

6ـ سيستم هاي اقتصاد اسلامي.









پرسش:ميزان سود در اسلام چقدر است؟

پاسخ:برادر گرامي! از نظر اسلام مالكيت اختصاصي (خصوصي) محترم است و هر كس مالك كار و توليد خود است. كار و فكر و توليد هر شخص ارزش دارد، ولي بدان معنا نيست كسي كه مالك اموال خود شد، اختيار مطلق دارد، مثلاً مي تواند آن را احتكار يا خراب كند، به دريا بريزد، يا اسراف و تبذير نمايد.

بايد نظارت كامل بر راه هاي كسب درآمد داشته باشد كه از طريق مشروع به دست آيد و نظام اقتصادي به شكلي باشد كه به وسيلة زور و اضطرار ، افراد استثمار نشوند. ديگر اين كه دادگستري و مجازات سريع و سالمي در كار باشد و تربيت هاي فرهنگي و اخلاقي و ايماني وجود داشته باشد كه هر كس به حقّ خود قانع باشد و بيماري و دزدي و استثمار در مردم بميرد و اگر كسي تخلف كرد، به مجازات سپرده شود.

اميرالمؤمنين(ع) در نامه اش به مالك اشتر مي فرمايد: كارهاي تجّار و صنعتگران را در هر كجا كه حضور دارند، مورد بررسي و نظارت قرار بده و بدان كه در اين جماعت [خواه ناخواه] سخت گيري و تنگ نظري و بخل ورزي به شكل ناپسندي ديده مي شود و نيز احتكار كالاها و نرخ گذاري به هر قيمت كه خود بخواهند، وجود دارد. اين روش موجب خسارت به مردم است و سبب بي آبرويي دولتمردان مي شود. بنابراين از احتكار جلوگيري كن كه پيامبر خدا(ص) از آن جلوگيري مي فرمود. بايد معاملات مردم ساده و بي غلّ و غشّ باشد كه مردم در تنگنا و فشار قرار نگيرند و از كم فروشي و گرانفروشي جلوگيري شود كه خريدار و فروشنده مورد اجحاف واقع نشوند.

در خريد و فروش مقدار سود و استفاده، معيّن و مشخص نشده است. آنچه كه مورد سفارش قرار گرفته، رعايت انصاف و عدم اجحاف است. علي (ع) در زمان حكومتش هر از چندي به بازار مي آمد و به فروشندگان و بازاريان مي فرمود: تقوا را مراعات كنيد و از قسم خوردن پرهيز كنيد، زيرا بركت را از كاسبي مي برد و متاعتان را نابود مي كند.

امام صادق(ع) عيالمند شده بود و مخارجش كفاف نمي داد. به مصادف فرمود: هزار دينار بگير و براي كاسبي به مصر برو. مصادف متاعي را خريد و همراه با كاروان تجّار به سوي مصر حركت كرد. وقتي به نزديك مصر رسيد، با خبر شد متاعي كه تاجران همراه دارند، در مصر كمياب است. همه هم قسم شدند كه اجناس را دو برابر قيمت بفروشند. آن ها وارد مصر شدند و اجناس را دو برابر فروختند. وقتي مصادف به مدينه بازگشت ، دو كيسة پول كه در هر كدام هزار دينار بود، به امام صادق(ع) داد. حضرت با تعجّب پرسيد: چرا اين قدر سود بردي؟ مصادف جريان را گفت. حضرت فرمود: آيا شما هم قسم مي شويد كه دو برابر قيمت از مسلمانان بگيريد؟! سپس هزار دينار خود را برداشت و كيسة ديگر را به مصادف داد و فرمود به آن احتياجي نداريم از اين پول ها نمي خوريم. شمشير زدن در جنگ آسانتر است از طلب حلال.(1)

1.بحارالانوار، ج 47، ص 59.











پرسش:حداكثر و حداقل مدت در ازدواج موقت، مبلغ مهر، حق هم خوابي ندارد، ارث نمي برد در مسئلة 2570 توضيح المسائل آيت الله فاضل يعني چه؟

پاسخ:احكام عقد موقت با احكام عقد دائم فرق دارد، از جملة فرق ها :

1ـ عقد دائم ، مدت معيّني ندارد، ولي عقد موقت بايد مدتش معيّن شود، چه كم باشد و چه زياد.

2ـ در عقد موقت بايد مقدار مهر مشخص شود، به خلاف عقد دائم.

3ـ در ازدواج دائم زن حق هم خوابي دارد؛ يعني بايد شوهرش اقلاً بعضي شب ها نزد او بماند، ولي در ازدواج موقت لازم نيست.

4ـ در دائم زن و شوهر از يكديگر ارث مي برند، ولي در موقت از يكديگر ارث نمي برند.

5ـ خرجي دادن به زن دائم واجب است ، ولي خرجي دادن به زن موقت لازم نيست.(1)

1. توضيح المسائل مراجع، ج2، ص 412.

پرسش:زني كه صيغه مي شود، آيا بايد بيوه باشد؟ آيا باكره مي توان صيغه شود؟ آيا مرد بايد مجرد باشد؟

پاسخ:در نكاح موقت لازم نيست حتماً زن بيوه باشد، بلكه با دختر باكره نيز مي توان نكاح موقت كرد. در نكاح دائم يا موقت با دختر باكره، اذن پدر دختر شرط است. بدون اذن وليّ دختر نمي توان با او عقد دائم يا عقد موقت بست. در مورد مرد شرطي وجود ندارد. مردي كه نكاح موقت مي كند، چه مجرد باشد چه متأهل ، چه قبلاً ازدواج كرده و چه اصلاً ازدواج نكرده باشد، مي تواند نكاح موقت بكند.(1)

1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 413.

پرسش:اگر مرد از زن صيغه شده، فرزند دار شود، مخارج فرزند بر عهدة كيست؟

پاسخ:مخارج فرزندان چه از زن دائم باشند و چه از زن صيغه اي ، بر عهده پدر است.















مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.