-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(13415)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12896)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(9007)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4740)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2478)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1573)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1416)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1235)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(994)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(872)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28298 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

چگونه خداوند از ازل بوده و من اين امر را چگونه باور كنم ؟
راي روشن شدن اين مطلب، به چند نكته توجه بفرماييد: الف) اصولاً زمان عبارت است از مقدار حركت {V(درباره «زمان» ديدگاه هاي گوناگوني هست و نظر بزرگان فلسفه نظير بوعلي سينا و صدرالمتألهين اين است كه زمان مقدار حركت است. براي آگاهي به «الهيات شفا»، ص 117 ؛ «آموزش فلسفه»، مصباح يزدي ، ج 2 ، ص 145 ؛ «اسفار»، ج 3 ، ص 115)V} و چون در ذات حضرت باري تعالي حركت و تغييري نيست، بنابراين زمان نيز مطرح نخواهد بود. حضرت علي(ع) مي فرمايد: {Hلايجري عليه السكون والحركةH}{M؛ بر خداي سبحان نه سكون جاري است و نه حركت M}، {V(نهج البلاغه، خطبه 186)V}. {Sلامكاني كه در او نور خداست # ماضي و مستقبل و حالش كجاست S} {Sماضي و مستقبل اي جان از تو است # هر دو يك چيزند پنداري دواست S} {V(مولوي ، ص 155)V} با اين بيان: اولاً، خداوند ازلي و ابدي بوده و براي او قبل و بعد زماني متصوّر نيست. ثانياً، لفظي كه فلاسفه براي خداي سبحان انتخاب كرده اند، واژه «سرمد» است. بنابراين خداوند زماني نيست، بلكه «سرمدي» است. قرآن مي فرمايد: {A{/Bهُوَ اَلْأَوَّلُ وَ اَلْآخِرُ وَ اَلظَّاهِرُ وَ اَلْباطِنُ {w1-8w}{I57:3I}/}A}{M؛ خدا هم اول است و هم آخر و هم ظاهر است و هم باطن M}، {V(سوره حديد، آيه 3)V}. خدا هم اول است و هم آخر، يعني؛ هيچ چيز قبل از او قابل تصور نيست و هيچ چيز بعد از او نيز قابل تصور نخواهد بود. اين تعبير نيز اشاره به ازليت وابديّت خداي سبحان دارد. ب ) در اين جهان حقايقي نيز وجود دارد كه به هيچ وجه زمان بردار نيست؛ نظير: معلول داراي علت است و يا 2 * 2 مساوي با چهار است و... حال آيا مي توان سؤال كرد كه از چند سال قبل تاكنون چنين بوده است و يا چند سال ديگر چنين خواهد بود؟ پس همان طوري كه اين حقايق مكان مند نيست، زمان مند هم نخواهند بود. ج ) با وصفي كه درباره زمان گفته شد، زمان حقيقي خارج از عالم ماده به شمار نمي رود و وجود خداي سبحان، فراي زمان و مكان است. عالم طبيعت براي خداوند، نظير قطاري است كه از وسط يك دشت پهناور، در حال عبور است و بيننده اي از فراز يك بلندي، به تماشاي آن نشسته است. وي به قبل و بعد قطار اشراف دارد و اين قبل و بعد براي او يكسان است. د ) شخصي از حضرت رضا(ع) سؤال كرد: {Hاخبرني متي كان H}{M؛ خدا از كي بوده است؟M} حضرت فرمود: {Hاخبرني متي لم يكن حتي اخبرك متي كان H}{M؛ بگو كي نبوده تا من بگويم از چه وقت بوده است M}، {V(توحيد صدوق، ص 251 و بحارالانوار، ج 3، ص 37)V}. پس شما خدا را از دريچه زمان تصور مي كنيد و مي گوييد: چند ميليارد سال قبل و چگونه از نظر زمان نامتناهي است؟ در حالي كه اصولاً خداوند زماني نيست، تا بتوانيم چنين تصوري داشته باشيم. بدين ترتيب همان گونه كه نمي توانيم و نبايد در صدد آن باشيم كه خداوند را در مكاني تصور كنيم، نبايد در صدد آن باشيم كه خدا را در مبدأ و منتهاي زمان خاصي تصور نماييم. براي تحقيق بيشتر ر.ك: 1- چكيده فلسفه و خداشناسي فلسفي، ص 42،عباس آرام 2- طرحي نو در تدريس عقايد اسلامي، ج 1 ، ص 56 3- شرح 25 مقدمه در اثبات باري تعالي،سيد جعفر سجادي 4- بُعد چهارم،منصور شريف زنديه 5- حركت و زمان، ج 2 ، ص 181،شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.