-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12882)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(12306)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(8949)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4735)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2474)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1566)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1410)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1228)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(988)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(867)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28794 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

آيا توسل، شفاعت و حاجت خواستن از خدا و ائمه با آيه (وان ليس للانسان الا ما سعي) تناقض نيست؟
بين آيه 39 سوره نجم {A{/Bوَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعي {w1-7w}{I53:39I}/}A}؛{M و اين كه براي انسان بهره اي جز سعي و كوشش او نيست M}» و بين درخواست حاجت از خدا و ائمه(ع) تناقضي نيست. اوّلاً: اين آيه مثل آيات قبل و بعدش ناظر به تلاشهاي انسان براي امور آخرت است. ولي با اين حال چون بر اساس يك حكم مسلّم عقلي است مي توان نتيجه آن را تعميم داد تا تلاشهاي دنيا را نيز شامل شود. ثانياً: اينكه قرآن مي گويد، انسان بيش از سعي و كوشش خود حق ندارد اين مسئله استحقاق را مي رساند ولي تفضّل و لطف پروردگار چيزي ديگر است. ثالثاً: توسل و شفاعت و حاجت خواستن از ائمه(ع) نيز بي حساب نيست آن هم نياز به نوعي تلاش و ايجاد رابطه اي معنوي با شفاعت كننده دارد و در دايره سعي و كوشش آدمي قرار مي گيرد، {V(تفسير نمونه، ج 22، ص 554) V}. بنابراين نه تنها بين تلاش انسان و درخواست حاجت از ائمه تناقض نيست بلكه حاجت خواستن از خدا و ائمه(ع) نيز داخل در مقوله سعي و تلاش انسان است. ولي اين بدين معنا نيست كه انسان كار نكند و تلاشي نداشته باشد منتظر باشد كه ديگران (مثلاً خدا و ائمه) امور دنيوي و اخروي او را حلّ كنند اين منطق درست نيست. آباداني دنيا و آخرت در گرو تلاش خود انسان است. [و در منطق اسلام كساني كه اهل تلاش و طلب نيستند دعايشان مستجاب نمي شود.]، {V(نقل از نور الثقلين، ج 5، ص 355 و 354، حديث 35) V}. و انسان بايد در كنار كار و تلاش، از توسل به ائمه(ع) و حاجت خواستن از خدا و اولياي الهي نيز بي بهره و محروم نباشد گاهي تلاش و كوشش، رفع مشكل نمي كند اينجاست كه حاجت خواستن از خدا، خودش را نشان مي دهد. و ائمه(ع) در اين مواقع بهترين پناه گاه هاي خداوندي هستند، و وسيله قرار دادن آنها در پيشگاه الهي كارساز مي باشد اين مسئله را هر كسي مي تواند در زندگي تجربه كند. سلمان فارسي حديثي از پيامبر نقل مي كند كه «از رسول خدا شنيدم كه مي فرمود: خداوند مي فرمايد اي بندگان من آيا چنين نيست كه كسي حاجات بزرگي از شما مي خواهد و شما حوايج او را بر نمي آوريد، مگر اينكه كسي را نزد شما شفيع قرار دهد كه محبوبترين مردم به نزد شماست. آنگاه حاجت او را به احترام آن شفيع بر مي آوريد حال آگاه باشيد و بدانيد كه گرامي ترين خلق و افضل آنان نزد من محمد است و برادر وي علي و امامان پس از وي، همانان كه وسيله هاي مردم به سوي من هستند اينك بدانيد كه هر كس حاجتي دارد و نفعي را طالب است و يا اينكه دچار حادثه اي بس صعب و زيانبار گشته و رفع آن را خواهان است، بايد مرا به محمد و آل طاهرينش بخواند تا به نيكوترين وجه حاجت او را برآورم.» (البته با شرايط دعا)، {V(بحارالانوار، ج 94، ص 22، حديث 20، انتشارات المكتبة الاسلاميه) V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.