-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3020 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:12

لطفاً شرح كاملي از سيد حسن قوچاني معروف به آقا نجفي , نويسندهء كتاب سياحت غرب وسياحت شرق بنويسيد.

حجةالاسلام , حكيم الهي آقا سيد محمد حسن نجفي , معروف به آقا نجفي , فرزند سيد محمددر سال 1295هجري قمري مطابق با 1257هجري شمسي , در قريهء خسرويه از توابع قوچان متولد شده و به مكتب رفت و در ده سالگي تمام كتاب هاي فارسي را كه مرسوم بود, در مكتب خواند. پدرش با اين كه اهل علم نبود, اصرار داشت وي به درس خواندن بپردازد و بالاخره او را در سيزده سالگي با اصرار فراوان به قوچان فرستاد. وي در مدت كوتاهي دروس حوزوي را فرا گرفت و پس از سه سال توقف در قوچان , براي ادامه ءتحصيل به مشهد رفت و در مدرسهء مشغول تحصيل شد و در آن جا با ماهي يك تومان امور زندگي ِخود را اداره مي كرد و ايام تابستان كه مدرسه تعطيل بود, به كار در مزارع مي پرداخت . پس از مدتي به اصفهان رفت و در آن جا نزد آخوند كاشي و شيخ عبدالكريم گزي و ميرزا جهانگيرخان و آقا نجفي اصفهاني درس خواندو با مشكلات و فقر فراوان دوران را سپري كرد و در سال 1318پس از چهار سال اقامت در اصفهان , پياده راهي نجف و در سن 23سالگي وارد نجف شد و در درس آخوند خراساني شركت كرد و نزد شريعت اصفهاني , فقه واصول و خارج را تلمّذ نمود و ملاصدراي شيرازي را نزد شيخ محمد باقر اصطهباناتي آموخت .وي در سي سالگي به اجتهاد رسيد. او در نجف با گرسنگي و فقر دست به گريبان بود. خود مي گويد: .

در شب هيجده ماه مبارك رمضان سال 1325قمري مقارن با پيدايش نهضت مشروطيت در ايران , با يك خانوادهء ايراني مقيم كربلا ازدواج كرد و داراي فرزنداني شد; ابتدا دو دختر و بعد يك پسر وي از دنيا رفت . وي در نجف با مشقّت فراوان فقر و كمبود آب و غذا و وجود گرماي شديد روبه رو بود. پس از مدتي پدرش فوت كرد; از اين رو از نجف به سوي قوچات حركت نمود. او همراه همسر و دو دخترش عراق را ترك گفت و واردايران شد و بنا به تقاضاي مردم قوچان در آن جا رحل اقامت افكند. او 25سال را در قوچان به ارشاد مردم ورتق و فتق امور ديني و ادارهء حوزهء علوم ديني گذرانيد. آن مرحوم در دوران حيات خود عالِمي رباني و وارسته وبا فضيلت بود و آزادگي و زهد و تقوا و بي اعتنايي او به ظواهر دنيا زبانزد عام و خاص بود. در جريان قحطي جنگ جهاني دوم همواره به فكر بينوايات و خانواده هاي تهي دست بود و در مواقع بيكاري در باغچهء مقابل منزل خود كار مي كرد و نزد مردم قوچان احترام بي سابقه اي داشت . اين عالم بزرگوار در شب جمعه 26ربيع الثاني سال 1363هجري قمري مطابق با نهم ارديبهشت 1322شمسي , در 68سالگي در قوچان وفات يافت .تشييع جنازهء وي با شكوه بود و در يكي از اتاق هاي منزل خود دفن شد.

تأليفات ايشان عبارت است از: سياحت شرق , كه دربارهء سرگذشت زندگي آن مرحوم از ابتداي كودكي وگزارش تحصيلات او در شهرهاي قوچان و مشهد و اصفهان و نجف است , و خواننده را به نكات علمي ودستورهاي اجتماعي اسلام آشنا مي سازد و حوادث تاريخي مشروطيت و بازتاب نهضت مشروطيت را درعراق شرح داده است .

2 شرح ترجمهء رسالهء تفّاحيهء ارسطو به وسيلهء بابا افضل كاشاني .

2 رسالهء عذر بدتر از گناه .

4 شرح كفايةالاصول .

5 شرح دعاي صباح .

6 سياحت غرب , در كيفيت عالم برزخ .(1)

(پـاورقي 1.سياحت غرب , مقدمه به قلم رمضان علي شاكري , با تلخيص .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.