-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3536 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

با توجه به آيهي چهارم سورهي مباركه صف، مقصود از بنيان مرصوص كه در دعاي عهد نيز آمده، چه ميباشد؟

خداوند ميفرمايد: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَـَتِلُونَ فِي سَبِيلِهِي صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَـَنٌ مَّرْصُوصٌ ;(صف،4) خداوند، كساني را دوست ميدارد كه در راه او پيكار ميكنند، گوئي بنياني آهنيناند.

واژه بنيان به معناي بنأ و ساختمان و كلمه مرصوص از ماده رصاص به معناي سرب است; يعني ساختماني كه با سرب محكمكاري شده به گونهاي كه در مقابل عوامل انهدام، مقاوم شده است.(مفردات الفاظ القرآن، الراغب الاصفهاني، ص 355، دارالقلم و دارالشامية / مجمع البيان، علامه طبرسي;، ج 9، ص 277، مكتبة العلمية الاسلامية.)

دراين آيهي شريفه، منظور اين است كه مجاهدان در راه خدا، بايد يك دل و يك جان، با اتحاد و انسجام كامل، همانند سدّي فولادين، در برابر دشمن بايستند. در واقع قرآن كريم، دشمنان را به سيلابي ويرانگر تشبيه فرموده كه تنها با سدّي محكم (=اتحاد) كه هيچگونه شكافي در ميان آن نباشد، ميتوان آنها را مهار كرد.

و اين مهم، نه تنها در نبردهاي نظامي است بلكه در نبردهاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي نيز جز از طريق وحدت (بنيان مرصوص) كاري ساخته نيست.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 24، ص 64.)

و با توجه به شأن نزول اين آيات، اين اصطلاح را خداوند در مقابل افراد به ظاهر باايماني بيان ميفرمايد كه ادعا و اعلام آمادگي براي حضور در جبهه و صحنه نبرد را داشتند، ولي چون ثبات قدم نداشتند، پشت به دشمن كردند، به همين جهت در چندين آيه قرآن به ثابت قدم بودن در ميدانهاي نبرد تكيه شده كه طعم شيرين پيروزي در گروي آن است.(ر.ك: انفال، 11 و 45; محمد6، 7; بقره، 250.)

البته لازم به ذكر است كه اين فراز از آيه (بنيان مرصوص) در دعاي شريف (عهد) وجود ندارد، بلكه در دعاي ديگري است كه از خداوند متعال او را از افراد لشگر امام زمانغ قرار دهد كه چنين توصيفهايي دارند در قرآن كريم، كه اين دعاي شريف، از مهمترين ويژگي ياوران مهدي، يعني همچون سدّ فولادين محكم بودن، حكايت ميكند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.