-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3546 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

قطع ارتباط با مسجد، چه پيامدهايي دارد؟

1. از آن جا كه مساجد پايگاههاي ترويج اسلام است، دشمنان اسلام همواره از مسجد ميترسند و در صدد نابودي يا بستن درب مساجد هستند; ميفرمايد: ومَن اَظلَمُ مِمَّن مَنَعَ مَسـَجِدَ اللّهِ اَن يُذكَرَ فيهَا اسمُهُ وسَعيَ في خَرابِها... لَهُم فِي الدُّنيا خِزيٌ ولَهُم فِي الأَخِرَةِ عَذابٌ عَظيم; (بقره، 114) كيست ستم كارتر از آن كس كه از بردن نام خدا در مساجد او جلوگيري كرد و سعي در ويراني آنها نمود؟!... بهره آنها در دنيا (فقط) رسوايي است و در آخرت، عذاب عظيم (الهي). صرف نظر از شأن نزول آيه و با توجه به مفهوم وسيع آن كه محدود به زمان و مكان معيني نيست، ميتوان گفت: هر كس و يا هر گروهي به نوعي در تخريب مساجد الهي بكوشد و يا مانع از آن شود كه نام خدا و عبادت او در آنجا انجام گيرد، مشمول همان رسوايي و عذاب عظيم الهي خواهد شد. توجه به اين نكته نيز لازم است كه جلوگيري از ذكر پرودگار و كوشش در تخريب مساجد، هر عملي است كه نتيجه آن تخريب مساجد و از رونق افتادن آن باشد كه قطع ارتباط با مسجد نيز يكي از مصاديق آن اعمال است كه باعث غافل شدن از ياد خدا ميگردد و ثمرهاي جز سوق افراد به بيديني نخواهد داشت و زيان اين عمل از هر كاري بيشتر است و از همين رو خداوند چنان اشخاصي را ظالمترين فرد ميشمرد.(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران،ج 1، ص 418، دارالكتب الاسلامية.)

2. از آن جا كه مساجد، محلّ ذكر خداست (حج، 40)، قطع ارتباط با آن، به نوعي اعراض از ذكر خداست كه خداوند نسبت به پيامد آن ميفرمايد: ومَن اَعرَضَ عَن ذِكري فَاِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنكـًا ونَحشُرُهُ يَومَ القِيـَمَةِ اَعميَ; (طه، 124) و هر كس از ياد من روي گردان شود، زندگي (سخت و) تنگي خواهد داشت و روز قيامت او را نابينا محشور ميكنيم.

3. در روايات ائمه: نيز از قطع ارتباط با مساجد، به خصوص همسايگان آن، به شدّت مذّمت شده; امام صادقدراين باره ميفرمايند: مسجدها از حاضر نشدن همسايگان در خود به درگاه خداي تعالي شكايت كردند، خداوند عزوجلّ به آنها وحي فرمود: به عزّت و جلالم سوگند كه حتي يك نماز از آنان نپذيرم و عدالتي از آنان در ميان مردم آشكار نكنم و رحمت من به آنان نرسد و همسايه من در بهشت نشوند.(بحار الانوار، علامه مجلسي;، ج 83، ص 348، ح 1، مؤسسة الوفأ.) و در روايتي ديگر حضرتش يكي از سه چيزي را كه در نزد خداوند شكايت ميكند مسجدي خرابي بر شمردند كه اهالي آن در آنجا نماز نخوانند.(رجوع كنيد: ميزان الحكمه، محمد محمدي ريشهري، ترجمه حميدرضا شيخي، ج 5، ص 2395، ح 8307، دارالحديث / چهل حديث مسجد، سيدحسين زينالي، سازمان تبليغات اسلامي.)

4. كنارهگيري از مسجد، در واقع جدا شدن از مؤمنين را به دنبال دارد و به همين جهت، در صدر اسلام، عدم حضور در مساجد و جماعات، مجازاتهايي را در پي داشت كه در تاريخ بيان شده است مثلاً در حديثي چنين ميخوانيم: به اميرالمؤمنينخبر رسيد كه گروهي براي نماز در مسجد حاضر نميشوند; حضرت خطبهاي خوانده و چنين فرمودند: به درستي كه گروهي براي نماز در مساجد ما حاضر نميشوند، پس با ما نه غذا بخورند و نه آب بياشامند، نه مشورت كنند و نه از ما (زن) بگيرند و از غنايم ما چيزي نگيرند تا اين كه در نماز جماعت با ما حاضر شوند. و در روايتي رسول اكرمكساني كه صداي اذان مسجد را بشنوند ولي در مسجد جهت نماز حاضر نشوند، آنان را به عنوان يهودي امت خويش نام نهاده و دستور دادند كه بر اين افراد سلام نكنيد.(امالي شيخ طوسي، ص 696، ح 1487، انتشارات دارالثقافة / به نقل از گفتار علوي، محمد باقر يزداني، ص 88، انتشارات آواي نور.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.