-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:37744 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

حضرت زهرا در خطبه اي فرمود: خداوند ... عدل را براي پيراستن دلها قرار داد. اين جمله را تفسير كنيد.

اين جمله، عبارتي است از اولين قسمت هاي خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد مدينه كه بسيار مشهور است و ميان اين عبارات درج گرديده است. فجعل الله الايمان تطهيراً لكم من الشرك، والصلاة تنزيهاً لكم عن الكبر و الزكاة تزكيةً للنفس و نماءً في الرزق، والصيام تثبيتاً للاءخلاص، والحج تشييداً للدين و العدل تنسيقاً للقلوب، و طاعتنا نظاماً للملة، و امامتنا أماناً من الفرقة، والجهاد غرّاً للاءسلام و ذلاًّ لاءهل الكفر و النفاق....[1]

در اين جمله سه كلمه وجود دارد كه نياز به ترجمه و توضيح دارد: العدل، تنسيق و قلوب. عدل مخالف ظلم وجور و به معناي برابر قراردادن، يكسان كردن، مساوي گذاشتن و نيز قرار دادن هر چيز در جا و در رتبة خود است. قلوب جمع قلب است، به معناي دل كه مركز اُنس و الفت و دوستي و محبت است. اما تنسيق از ريشه نسق است، به معني نظم دادن و به شكلي و نظامي واحد در آوردن. در اصطلاح به حروف عطف كه دو يا چند كلمه را هم پايه قرار مي دهند، حرف نسق ميگويند. تنسيق هم به معناي چيزي را به نظم در آوردن است. (نه به معناي پيراستن كه شما در ترجمه عبارت خود آورده ايد). حضرت فاطمه در اين خطبه ميفرمايد: خداوند عدل را براي تنسيق قلوب قرار داد.

مي دانيم كه ظلم دل ها را از هم جدا كرده و آدميان را از هم متفرق مي سازد. اما وقتي عدالت باشد، ميان دل ها اتحاد و هماهنگي خواهد بود. نتيجة ظلم، گسسته شدن نظام جامعه و رو در رويي طبقات مختلف و حكومت ها و ملت ها مي باشد، ولي نتيجة عدل، اعتماد افراد حكومت ها و ملت ها به يكديگر و ارتباط عمومي و همبستگي اجتماعي و تفاهم خواهد بود.

نكته جالبي كه از اين قسمت به دست مي آيد، ارتباط آن با قسمت هاي بعد ميباشد، زيرا حضرت در ادامه ميفرمايد: خداوند اطاعت و فرمانرداري از ما اهل بيت را واجب كرد، زيرا موجب بر قراري نظم در شريعت ميشود و امامت ما را واجب كرد، زيرا از تفرقه جلوگيري ميكند. جملات حضرت ميتواند كنايه اي باشد به بركناري به ناحق امير مؤمنان

علي(ع) از خلافت پيامبر و غصب آن توسط ديگران كه اوّلاً سبب كدورت ميان مسلمان گرديد و ثانياً سبب تفرقه در جامعه و گسيختگي نظم شريعت شد.

در انتظار نامه بعدي شما هستيم.















[1]اعيان الشيعه، ج 1، ص 461.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.