-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38914 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

چگونه ميتوان معجزات انبيا و كرامات ائمه: را با هم تطبيق داد؟ لطفاً كتابهايي در اين مورد معرفي كنيد.

ترديدي نيست كه بين معجزات پيامبران و ائمه:، شباهتهاي فراواني وجود دارد، بلكه تفاوتي بين اين دو نيست، زيرا اعجاز، دليل قدرت بر ولايت تكويني است. منظور از ولايت تكويني آن است كه كسي بتواند به فرمان و اجازة خداوند، در جهان آفرينش تصرّف كند، و بر خلاف عادت و جريان طبيعي، حوادثي را به وجود آورد، براي مثال بيمارياي كه پزشكان از علاج آن عاجزند، شفا دهد، يا مردهاي را زنده كند. از قرآن مجيد و روايات، به خوبي، ولايت تكويني براي ائمه: ثابت ميشود. كه در اين جا به دو نمونه آن اشاره ميشود:

الف ـ هنگامي كه سليمانغ به اطرافيان خويش خطاب كرد و فرمود: كدام يك از شما، تخت بلقيس را پيش از آن كه خودش بيايد، براي من حاضر ميكند: قَالَ الَّذِي عِندَهُو عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَـَبِ أَنَا ءَاتِيكَ بِهِي قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَءَاهُ مُسْتَقِرًّا عِندَهُو قَالَ هَـَذَا مِن فَضْلِ رَبِّي;(نمل،40) آن كس كه به چيزي از علم كتاب آگاه بود، گفت كه من پيش از آن كه چشم بر هم زني، تخت را به اين جا آرم; پس سليمان چون تخت را در نزد خود مشاهده كرد گفت: اين از فضل خداي من است. قرآن نام اين فرد را بيان نكرده، لكن در روايات آمده كه او عاصف بن برخيا، وزير و وصيّ سليمان بوده است. امام باقر7 فرمودهاند: همانا اسم اعظم الهي، هفتاد و سه حرف است، و عاصف تنها يك حرف از آن در اختيار داشت، كه خدا را به آن اسم خواند; در نتيجه زمين در هم پيچيده شد، و به يك چشم بر هم زدن، تخت را حاضر كرد، در حالي كه در نزد ما هفتاد و دو اسم از اسماي اعظم الهي است، و يك اسم مخصوص خداست كه كسي به آن علم ندارد.( تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 15، ص 405، نشر دارالكتب الاسلامية. )

روايات در اين مورد فراوان است كه ائمه: به هفتاد و دو اسم اعظم الهي آگاهند; بنابراين، قدرت آنها بر تصرّف در عالم هستي و انجام اموري كه ديگران از آن عاجزند، به مراتب از عاصف وزير سليمان بيشتر است. در آيه 43 سوره رعد آمده است: ويَقولُ الَّذينَ كَفَروا لَستَ مُرسَلاًقُل كَفيَ بِاللّهِ شَهيدًا بَيني وبَينَكُم ومَن عِندَهُ عِلمُ الكِتـَب ; بگو گواه بين من و شما ]كفّار[، خدا و كسي كه در نزد او علم همه كتاب است، كافي خواهد بود.

كسي كه در نزد او علم همة كتاب است، عليميباشد، و در روايات، جز به آن حضرت و فرزندان او از امامان منطبق نشده است. امام باقر7 فرمود: خداوند در اين آيه، ما اهلبيت پيغمبر را قصد كرده است و علي بعد از پيغمبر، نخستين و بهترين فرد ما است.( تفسير صافي، مرحوم فيض كاشاني، ج 3، ص 77. )

ب ـ ابن شهر آشوب از علي بن يقطين روايت كرده كه هارون الرشيد، مردي ساحر را طلب كرد كه در مجلس كاري كند كه حضرت امام موسي بن جعفر7 شرمنده شود، آن مرد هم قبول كرد. هارون جلسهاي ترتيب داد و از حضرت دعوت نمود هنگامي كه سفره انداختند و غذا حاضر شد، خادم حضرت هنگامي كه ميخواست قرص نان را در جلو حضرت گذارد، با سحري كه آنمرد نمود، نان از دست او ميپريد; هارون و اطرافيان او از اين كار خيلي خوشحال شدند. حاضران همه خنديدند; در اين موقع، حضرت موسي بن جعفر7 اراده نمود كه آن فرد خبيث را به مكافات عمل خود برساند; از اين رو به صورت شيري كه روي پرده بود اشاره كرد و فرمود: اي شير خدا! دشمن خدا را بگير; در يك لحظه آن صورت، به شكل شيري قوي درآمد و آن مرد ساحر را قطعه قطعه نموده و او را طعمه خود قرار داد. هارون و نزديكان وي، از ترس غش نمودند; پس از آن كه به هوش آمدند، هارون از حضرت خواهش كرد كه از صورت شير بخواهد كه آن مرد را برگردانده حضرت فرمود: اگر آن چه عصاي موسيغ از طنابها و ريسمانهاي ساحران بلعيد، برگردانده بود، اين صورت نيز برميگرداند.( مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 299، نشر مؤسسهئ انتشارات علاّمه. ) از اين روايت كه سند آن هم صحيح است، به خوبي استفاده ميشود، همان گونه كه حضرت موسيغ ولايت تكويني داشت، و به اجازة خدا عصا ميانداخت، به صورت اژدها ميشد، و سحر ساحران را ميبلعيد، حضرت موسي بن جعفر7 نيز ولايت تكويني داشت.

در پايان، يادآور ميشويم از وجود كتابي كه بين معجزات انبيأ و ائمه: تطبيق داده باشد، اطّلاعي نداريم، لكن در اين مورد تا اندازهاي ميتوانيد از كتب زير استفاده كنيد: 1. الولاية التكونيه بين الكتاب و السّنه، تأليف هشام شيري العاملي 2. مدينة المعاجز الائمه، سيد هاشم بحراني، در هشت جلد 3. منتهي الامال، مرحوم شيخ عباس قمي، بخش معجزات ائمه: 4. تاريخ انبيأ از آدم تا خاتم و زندگاني چهارده معصوم:، تأليف سيد محمد مهدي.

نكتة ديگر كه تذكر آن لازم است، آن است كه در مورد ائمة: نيز تعبير معجزه مناسبتر است تا كرامت، از اين رو، علماي بزرگ نيز تعبير به معجزه ميكنند، مانند شيح حُرّ عاملي، در كتاب اثباة الهدي و شيخ عباس قمي، در منتهي الامال و... .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.