-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38922 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

شيعه معتقد است كه فعل انسان هم به دست خود انسان است و هم در طول مالكيت خداوند است. پرسش اين است كه آيا در انتخابي كه انجام ميدهد خداوند هم دخالتي دارد؟ اگر اين گونه است چرا خداوند مانع انتخابي كه به پشيماني ميانجامد، نميشود؟

پرسشگر گرامي! از نوع پرسشي كه پرسيدهايد پيداست كه مطالعاتي در اين زمينه داشتهايد; بنابراين از چينش مقدمات پرهيز كرده و به پاسخ ميپردازيم.

مقصود از اين كه فعل و اختيار انسان در طول خواست و ارادة خداوند است به اين معناست كه خداوند خواسته كه انسان توان خواستن و انتخاب را داشته باشد; يعني خداوند خواسته است كه انسان آزاد و مختار باشد و در ميان دو راه نيك و بد هر يك را كه خواست به خواست خويش برگزيند و به سعادت يا شقاوت اختياري برسد. پس هر يك را گزينش كرد از نظر تكويني خلاف اراده خدا انجام نداده يعني همانطور كه خدا خواسته آزادانه عمل كرده است، ولي از نظر تشريعي بر خلاف قانون و دستور و راهنمايي سعادت بخش او عمل كرده و خود را به شقاوت و هلاكت افكنده است.

حاصل آن كه اصل خواستن و انتخاب آزادانه را خداوند در نهاد انسان قرار داده است و حق انتخاب را پس از ابلاغ دستوارت به خود او واگذار كرده است، بنابراين، نتيجه انتخاب هر چه باشد به عهده خود انسان است. منتها اگر انتخاب خوب باشد چون خداوند به اين امور دستور داده و آنها را خواسته است ميتوان اين امور را به خداوند نسبت داد. امّا اگر خداي ناكرده انتخاب بد باشد چون اين امور را خداوند از ما نخواسته نميتوان آنها را به خداوند نسبت داد; مَّآ أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَآ أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ وَأَرْسَلْنَـَكَ لِلنَّاسِ رَسُولاًوَكَفَيَ بِاللَّهِ شَهِيدًا ;(نسأ،79) (آري) آنچه از نيكيها به تو ميرسد، از طرف خداست; و آنچه از بدي به تو ميرسد، از سوي خود توست و ما تو را رسول براي مردم فرستاديم، و گواهي خدا در اينباره، كافي است.(ر.ك: بحثي مسبوط در آموزش عقايد، غرويان، غلامي و ميرباقري، ص 177، انتشارات دارالعلم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.