-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:39270 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:11

در صحبتهايتان فرموديد كه صحبت هاي پيامبر وحي به ايشان بوده است آيا اين حالت در موردائمه اطهار نيز صادق است يا نه، آيا ائمه اطهار از علم غيب هم بهره مند بوده اند؟ در صورتي كه امام علي ع در نهج البلاغه در پاسخ به سؤال شخصي كه از ايشان پرسيد شما علم غيب داريد گفتند نه؟

در مورد اين سوال كه ائمه نيز برخوردار از وحي بوده اند؟ بايد گفت وحي به اقسام مختلفي تقسيم مي شود. نوعي از وحي كه توسط جبرئيل براي نزول آيات قرآن بر پيامبر ص نازل مي شد مختص به شخص پيامبر بود. و پس از رحلت پيامبر اكرم ص نيز پايان يافت.

نوع ديگري از وحي كه خداوند به بندگان خود داشته از جمله مادر موسي همچنان كه در قرآن نيز به اين نوع وحي اشاره شده است و اوحينا الي ام موسي (1) و به مادر موسي وحي نموديم، كه بر طبق روايات اين وحي در خواب صورت گرفته است.

نوع ديگري از وحي نيز وجود دارد كه بر حشرات از جمله زنبور عسل شده است خداوند متعال مي فرمايد: و اوحي ربك الي النحل (2) (و پروردگارت به زنبور عسل وحي نمود) بنابراين بر طبق استناد به آيات قرآن بايد گفت كه وحي منحصر به پيامبران نبوده بلكه وحي در انواع خود ممكن است نسبت به ديگران نيز صورت گيرد. در مورد ائمه نيز بايد گفت بله وحي به آنان نيز مي شده اما نه از نوع ارسال جبرئيل و ارسال كتاب الهي.

همانطور كه امام علي ع مي فرمايد ما قرآن ناطق هستيم مي توان دريافت كه كلام آنها خارج از وحي نمي باشد.

در مورد سؤال دوم كه آيا ائمه علم غيب دارند؟

آياتي از قرآن مجيد بيانگر آن است كه علم غيبب مخصوص ذات خداي متعال است.

قل لا يعلم من في السموات و الارض الغيب الا ا... (3) بگو هيچ كس در آسمانها و زمين جز خدا از غيب آگاه نيست.

در آيات ديگر از قرآن آمده كه خداوند علم غيب را به پيغمبران مورد رضا و پسند خود نيز اظهار نموده و آنها نيز







عالم به غيبت هستند خداوند مي فرمايد: عالم الغيبت فلا يظهر علي غيبه احدا، الا من ارتضي من رسول (4) خداوند داناي غيب است، پس هر كس را به غيب خود آگاه نمي كند، جز پيامبري كه مورد رضا و پسند او باشد.

بنابراين از جمع آيات در مي يابيم كسي جز خداوند متعال غيب را بالذات و از پيش خود و مستقلاً نمي داند، ولي ممكن است آن را به پيغمبران برگزيده خود تعليم نمايد و علم ائمه نيز بر اساس روايات متعدد بالوراثه از حضرت رسول ص است.

امام رضا ع در روايتي مي فرمايد: پس رسول خدا ص مورد رضا و پسند خداست، و ما وارثان همين رسولي هستيم كه خداوند او را به غيب خود كه مي خواهد آگاه نموده و آن حضرت علم به وقايع گذشته و بعد تا روز قيامت را به ما آموخت. (5)

قابل ذكر است كه روايات در اين زمينه به حدي زياد است كه قابل شمارش نيست و مفهوم آنها اين است كه پيامبر ص علم خود را به واسطه وحي از پروردگار فرا گرفته و ائمه بالوراثه از رسول خدا ص فرا گرفته اند.

در مورد قسمت سوم سؤالتان قابل ذكر است كه بله حضرت در نهج البلاغه خطبه 149 مي فرمايند:هر چه تفحص كردم كه بدانم مرگم چه موقع است نتوانستم تا اينكه مي فرمايد:هيهات! علم مخزون (6) (دور است! اين دانش نهاني و اندوخته [مخصوص خداوند] است) در جواب بايد گفت اين ندانستن مربوط به جهات ظاهري و حسابها و تجربيات و اسباب بشري است كه به جنبة بشري آنها مربوط مي شود، و اين منافات ندارد كه به واسطة جنبة نوري و توجه به آن، هر چه بخواهند بدانند اذا شاؤوا علموا

پيغمبر اكرم ص نيز جنبه ظاهري داشته است، چنانكه قرآن شريف مي فرمايد: قل انما انا بشر مثلكم (7) (بگو: من فقط بشري همسان شما هستم در يكي از جنگها كه آن حضرت با اصحاب خود به مدينه برمي گشتند، در يك فرسخي مدينه نيز چاهي به نام بقعاء منزل نمودند. حضرت در همانجا به علم غيب فوت يكي از منافقين را به اصحاب خبر دادند. بعد به واسطه طوفان شديد، شترها از جمله شتر حضرت گم شدند و حضرت دستور دادند كه برويد شترم را پيدا كنيد. يكي از منافقين گفت: اين مرد ادعا دارد كه مرگ يكي از منافقين را از غيب خبر مي دهد، و حال آنكه نمي داند شتر خودش كجاست، اين خبر را به پيغمبر ص رساندند. ايشان فرمودند در فلان دره طناب شترم به خارگير كرده، رفتند و ديدند به همان صورتي است كه حضرت فرموده بودند اذا شاؤوا علموا (هرگاه بخواهند بدانند، مي دانند)

تكميل و ارسال فرم نظر سنجي موجب تكامل و پويايي كارماست.

طرح گفتمان ديني در مساجد

منابع و مآخذ :

1. سوره مباركه قصص/ آيه 7

2. سوره مباركه نحل/ آيه 68

3. سوره مباركه نمل/ آيه 65

4. سوره مباركه جن/ آيات 26 و 26

5. تفسير الميزان، ج20، ص139/ بحارالنوار، ج26، ص109، روايات باب 14

6. نهج البلاغه، صطبه 149

7. سوره مباركه كهف/ آيه 110

برگرفته از كتاب در محضر علامه طباطبايي، تأليف محمد حسين رخ شاد



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.