-مقصود از اسوه بودن پيامبر اكرمبراي مسلمانان چيست؟

(7325)
-اولين كسي كه بر تربت امام حسين (ع) نماز خواند چه كسي بود(1487)
-آيت الله سيد نصر الله مستنبط كيست؟(1374)
-آيا گل محمدي بر اثر ريخته شدن عرق حضرت محمد(ص) به وجودآمده است؟

(1369)
-آيا نبي مكرّم اسلام ختنه شده به دنيا آمدند؟
(933)
-پيامبر اسلام(ص) چند سال بعد از حضرت عيسي(ع) به پيامبري [مبعوث شد؟

(879)
-آيات قرآن، تناسب با وقايع گوناگون كه در اصطلاح شأن نزول ناميده ميشده، نازل ميگشت; آيا اگر پيامبر اكرمبيشتر عمر ميكرد، وقايع بيشتري اتفاق ميافتاد، آيات بيشتري نازل ميشد و حجم قرآن بيشتر از الان بود؟ در اين صورت، قرآن نسبت به آن حالت فرضي، نقص دارد.

(829)
-چرا در أذان اشهد أن لا اله الاّ الله را أشهد الّلا إله الاّ الله تلفظ مي كنيم؟ چرا در اشهد أنّ محمداً رسول الله أنّ به كار برده شده است؟

(764)
-مولوي كيست و جه مذهبي داشت؟(703)
-اولين سورهاي كه بر پيامبر(ص) در غار حرا نازل شده است، سوره علق ميباشد، پس چرا سوره مدثر را اولين سوره نازل شده بر پيامبر ميدانند؟

(672)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40227 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

هل هذه الروايات و مثيلاتها لها سندٌ معتبر من وجهه نظر سماحتكم أم انها من وضع الغلاه؟ اول ما خلق الله نور النبي(ص) و خلق منه كل خيروانهم كانوا انواراً حول العرش محدقين و من قبيل انه لولا الحجه لساضت الارض باهلها و امثال ذلك.

ائمه اطهار اين حاملان وحي الهي كه خداي تعالي اطاعت آنان را همچون اطاعت خود قرار داده است[50]داراي مقاماتي بس عظيم مي باشند، كه درك آن ها از عهدة بشر عادي خارج است. تنها راه اطلاع از اين حقايق، بيانآن توسط خداوند و رسول خدا و ائمه(ع) مي باشد. و در روايات مورداشاره نيز اين بزرگواران مقام و منزلت الهي خود را بيان نموده اند كه رواياتي با اين مضمون اول مخلوق خدا نور پيامبر و ائمة معصومين مي باشد) و يا (اگر حجت در زمين نباشد، زمين منهدم مي گردد)، البته روايات اول ما خلق الله نور النبي تا آن جا كه تحيقيق كرده ايم، از نظر سندي مرسل مي باشند و سند ان ها ذكر نشده است؛ و لكن فقهاء شيعه و محدثين اين روايات را ذكر كرده و در مورد آن بحث كرده اند، و ظاهراً سيرة علماء سلفا، تلقي به قبول كردن اين روايات است، و ما نيز با صرف نظر از اين اشكال به بررسي روايات مي پردازيم و روايات لولا الحجه... داراي سند معتبر مي باشد. در اين جا تذكر اين نكته لازم به نظر مي رسد كه با توجه به قاصر بودن انسان از فهم احاديث، بايد آن ها را به قرآن و سنت خود اين بزرگواران عرضه داشت و اگر چنانچه حديثي در سطح فهم ما نبود حمل بر غلوّ نكنيم چرا كه اين شيوه مخالف سيرة عملي فقهاء شيعه مي باشد. در اين جا براي اطلاع بيشتر به تعدادي از اين روايات اشاره مي كنيم:

الأئمة أمناء وحي الله و هم الّذين جعل اله طاعتهم لطاعبه.

لهم ادرجه العظيم التي لا تدرك و أنت الطريق الوحيد للعلم بهده الحائق، هو ما قال الله والرسول و الأئمه.

بالنسبة إلي الرواية المذكورة، بيّن الأئمة مقامهم و منزلتهم الإلاهية، لكن رواية اوّل ما خلق الله نور النبي... رواية مرسلة و لم يذكر سندها لكن فقهاء الإمامية ذكروا هذه الرواية و علماء السلف قبلوها و نحن نبحث في الرواية بغضه النظر عن قصورها أو سندها. رواية لولا الحجة... لها سندٌ معتبر. علينا أن تعرض الروايات إلي القرآن و السنة النبوية الشريفة و إذا لم نكن بقدر استيعاينا فهمنا، لا يمكن أن نقول أنّها من وضع الغلاة، لأنّ المسيرة العلمية لفقهاء الإمامية علي عكسها. و لمزيد الإطلاع ندكر بعض هذه الروايات: إنّما يراد بالغلوّ مجاوزة اطّلاع وصف الواقع، فإذا فان الحديث في حدود فضائل و منازل واقعيت للأئمة اسلام فليس هو منا الضلّو.

1- عن ابي حمزه قال: قلت لابي عبدالله (ع)، اتبقي الراض بغير امامٍ؟ قال: لو بقيت الارض بغير امامٍ لساضت.[51]

2-و قال امام الرضا في جواب السائل: لا، لا تبقي الاّ لساضت.[52]

3-الامام الباقر(ع): لو أنّ الامام رفع من الراض ساعد لماجت باهلها لحما تموج البحر باهلاً.[53]

4-عن ابي ذرقي وصف المعراج: ... الهي ان قال (رسول الله): قلت: يا ملائكة ربّي هل تعرفونا حق معرفتنا؟ فقالوا: يا نبي الله و كيف لا نعرفكم و انتم اول ما خلق الله.[54]

مطلب آخر اين كه غلو سخن اغراق آميز را گويند سخني كه بزرگنمائي شدة مطلبي باشد و اين روايات كه در آن ها سخن از بعضي از فضائل اهل بيت مي باشد. نه تنها مخالفتي با عقل ندارد كه هيچ بلكه مطابق اعتقادات ناب شيعي مي باشد. و براهين آن در كتب اعتقادي ما ذكر گرديده است.

[46] Interpersonal percetion

[47] رك: روان شناسي درك متقابل، نوشته دكتر پري آرهينتون، ترجمه زهره معيني، تهران: نشر آويژه، چ اول، زمستان 1375.

[48] بقرة (2) آية 36.

[49] آل عمران (3) آيه103.

[50] نساء 59.

[51] اصول كافي، ج 1 (ترجمه)، ص 252، ح 10.

[52] همان، ص 253، ح 11.

[53] ميزان الحكمه، ج 1، ص 118.

[54] بحارالانوار،ج 54، ص 176، ح 135.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.