-مقصود از اسوه بودن پيامبر اكرمبراي مسلمانان چيست؟

(3684)
-آيت الله سيد نصر الله مستنبط كيست؟(1275)
-اولين كسي كه بر تربت امام حسين (ع) نماز خواند چه كسي بود(1249)
-آيا گل محمدي بر اثر ريخته شدن عرق حضرت محمد(ص) به وجودآمده است؟

(1226)
-آيات قرآن، تناسب با وقايع گوناگون كه در اصطلاح شأن نزول ناميده ميشده، نازل ميگشت; آيا اگر پيامبر اكرمبيشتر عمر ميكرد، وقايع بيشتري اتفاق ميافتاد، آيات بيشتري نازل ميشد و حجم قرآن بيشتر از الان بود؟ در اين صورت، قرآن نسبت به آن حالت فرضي، نقص دارد.

(770)
-آيا نبي مكرّم اسلام ختنه شده به دنيا آمدند؟
(686)
-پيامبر اسلام(ص) چند سال بعد از حضرت عيسي(ع) به پيامبري [مبعوث شد؟

(635)
-مولوي كيست و جه مذهبي داشت؟(621)
-چرا در أذان اشهد أن لا اله الاّ الله را أشهد الّلا إله الاّ الله تلفظ مي كنيم؟ چرا در اشهد أنّ محمداً رسول الله أنّ به كار برده شده است؟

(522)
-اويس قرني كه بود؟ و سرانجام او چه شد؟ ترجمهء نام اين فرد چيست ؟

(465)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40693 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا امام حسين(ع)، براي رفتن به كربلا، تا پايان مراسم حج صبر نكردند؟
البته بعضي از كساني كه در مراسم حج شركت كرده بودند، بعد از خاتمه يافتن مناسك، در بين راه خود را به امام حسين(ع) رساندند. بدين ترتيب اگر امام حسين(ع) حج هم ميكرد ميتوانست در همين ايام محرم به كربلا برسد. ليكن انتخاب آن زمان براي حركت يك تاكتيك بود كه با حركت خلاف مسير سيل جمعيتي كه براي حج در مكه گرد آمده بودند _ آن هم از كسي مثل امام حسين(ع) ـ همگان را متوجه خطر و بحراني بودن اوضاع و شرايط ميكرد. افزون بر اين كه نقشه ترور آن حضرت توسط عوامل حكومت اموي را نقش بر آب كرد. از اين رو امام حسين(ع) با اين كار خود به مردم فهماند كه ابتدا بايد حجّ را با آزاد نمودن از چنگ امويان عصر زنده كرد و آن‎گاه افراد مستطيع را به حج آزاد دعوت كرد در حالي كه هم اكنون كعبه در زنجير اسارت به سر ميبرد. زنجيري كه يك طرف آن به حماقت امت و جهل و بيخبري آنان بسته شده است و طرف ديگرش به خباثت و رذالت شام نشينان شيّاد.

مسلمانان موظفند كه به سوي بيت عتيق نماز بگذارند «ومِن حَيث خَرجت فَولّ وَجهك شَطر المَسجد الحرام» بقره/149

و دور آن خانه آزاد طواف كنند: «وليطوّفَوا بِالبَيت العتيق» حج/29

در اين آيه سخن از طواف دور بيت عتيق است. اين كلام از باب «تعليق حكم بر وصفْ...» اِشعار به عليت دارد؛ چون «عتيق» يعني عِتق شده و آزاد؛ زميني كه كعبه در آن قرار گرفته و نيز خود كعبه، برخلاف ديگر اماكن، مِلك و مُلك احدي نبوده و نيست، بلكه عتيق و آزاد است. حتي زمين مساجد ديگر ابتدا مِلك كسي است وقتي كه با وقف كردن، مسجدي در آن بنا ميشود، آزاد ميگردد. اما آن سرزمين نه مِلك كسي بوده و نه تحت سلطه احدي قرار گرفته است. زمين بي آب و گياهي بود كه هيچ كس را در آن رغبتي نبود و در آنجا سكونت نداشت:

«رَبنا إِنّي أَسكنت مِن ذريّتي بِواد غَير ذي زَرع عِند بَيتك المُحرّم». ابراهيم/37

طواف دور خانهاي كه زمين و نيز خود آن آزاد است درس آزادي ميدهد، چنان كه نماز به سمت و سوي اين خانه نيز، درس آزادگي ميدهد. متأسفانه امروز نيز اين خانه عتيق در اسارت خشونت و جمود و هابيت آل سعود است و بدين جهت طواف دور آن درس حريّت و آزادي نميدهد و كنگره عظيم حج، كه ميتواند مظهر نمايش اقتدار مسلمين و همايش قدرت آنها باشد، هيچ مشكلي را از جهان اسلام حلّ نميكند. مگر آن كه شهدايي نظير شهداي فاجعه ذي حجه 1407 هـ . ق (1366 ه.ش.) تقديم اسلام شود تا كعبه به آن عتق و آزادي اوّلي خود باز گردد.

بنابراين، حسين بن علي(ع) در آن مقطع حسّاس تاريخ حج نكرد و از مكه حركت كرد و قبل از حركت در سخنراني رسمي خود در مكه، با آن كه جاسوسان اموي حضور داشتند و گزارش ميكردند، اعلام داشت:

اوّلاً: دين در خطر است.

ثانياً: من براي نجات دين فردا حركت ميكنم.

ثالثاً: هر كس مشتاق لقاء الله است با من بيايد.

منطق حضرت حسين بن علي(ع) اين نيست كه هر مسلمان عابد زاهدي ميتواند همراه من بيايد، بلكه فرمود: هر كس كه شوق لقاي خدا را در سر ميپروراند، بيايد. چون خون هر كسي قدرت براندازي نظام خون آشام ستم پيشه اموي را ندارد.

: آية الله جوادي آملي
حماسه و عرفان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.