-مقصود از اسوه بودن پيامبر اكرمبراي مسلمانان چيست؟

(3554)
-آيت الله سيد نصر الله مستنبط كيست؟(1268)
-اولين كسي كه بر تربت امام حسين (ع) نماز خواند چه كسي بود(1238)
-آيا گل محمدي بر اثر ريخته شدن عرق حضرت محمد(ص) به وجودآمده است؟

(1213)
-آيات قرآن، تناسب با وقايع گوناگون كه در اصطلاح شأن نزول ناميده ميشده، نازل ميگشت; آيا اگر پيامبر اكرمبيشتر عمر ميكرد، وقايع بيشتري اتفاق ميافتاد، آيات بيشتري نازل ميشد و حجم قرآن بيشتر از الان بود؟ در اين صورت، قرآن نسبت به آن حالت فرضي، نقص دارد.

(767)
-آيا نبي مكرّم اسلام ختنه شده به دنيا آمدند؟
(662)
-مولوي كيست و جه مذهبي داشت؟(615)
-پيامبر اسلام(ص) چند سال بعد از حضرت عيسي(ع) به پيامبري [مبعوث شد؟

(611)
-چرا در أذان اشهد أن لا اله الاّ الله را أشهد الّلا إله الاّ الله تلفظ مي كنيم؟ چرا در اشهد أنّ محمداً رسول الله أنّ به كار برده شده است؟

(506)
-اويس قرني كه بود؟ و سرانجام او چه شد؟ ترجمهء نام اين فرد چيست ؟

(462)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40700 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

در سيره حضرت شعيب چه نكاتي وجود دارد؟
اول: شعيب از سلاله پيامبران عرب بوده و با قوم مدين هم نژاد است، از اين رو در سوره هود به عنوان برادر آنان معرفي شده است: (وَإِلي مَدْيَنَ أَخاهُم شُعَيْباً) هود/84.

دوم: حضرت شعيب، بر اساس روايتي كه از رسول اكرم رسيده است خطيب انبياست.

سوم: حضرت شعيب (ع) علاوه بر هدايت مردم مدين، مأموريت هدايت مردم (ايكه) را بر عهده داشت و چون آن سرزمين داراي درختان فراوان بود (اَيكَه) ناميده شد و چون آن حضرت اهل آن منطقه نبود، قرآن او را برادر مردم (ايكه) نناميد، بلكه فرمود: (كَذَّب أَصْحاب الئيَكة المرسلين * إِذْ قالَ لَهُمْ شُعَيْب اَلاّ تَتَقون * إِنّي لَكُمْ رَسُول أَمين) شعراء/176 ـ 178.

چهارم: ممكن است مردم يك منطقه بيش از يك پيامبر نداشته باشند ولي خداوند تكذيب همان يك پيامبر را تكذيب همه انبيا مي داند، زيرا دعوت همه پيامبران يكسان است و جز در برخي از فروعات با هم اختلافي ندارند.

پنجم: فضايلي كه در قرآن براي انبيا ثابت مي شود درباره حضرت شعيب به عنوان آن كه يكي از انبياست صادق خواهد بود، گذشته از آن كه به طور صريح رسالت و امامت و مصلح جامعه بودن درباره شخص آن حضرت وارد شده است.

ششم: يكي از مزاياي حضرت شعيب (ع) آن است كه موساي كليم چند سال خدمتگذار وي بوده و داماد آن حضرت شد.

هفتم: مردم (اَيكَه) بر اثر طغيان، گرفتار عذاب الهي شدند، چنانكه قوم لوط بر اثر تبهكاري نابود شدند: (فَجَعْلنا عالِيها سافِلها وَأَمْطَرْنا عَلَيْهِم حِجارَةً مِنْ سِجّيل) حجر/74. و منازل و آثار ويران شده هر دو گروه در كنار جاده اصلي حجاز به شام در معرض تماشاي رهگذران است: (وَإِنْ كانَ أصْحاب الْأيَكة لِظالمين* فَانْتَقَمنا مِنْهم وَإِنَّهُما لَبِإمامٍ مُبينٍ) حجر 78 ـ 79.

هشتم: مردم مَديَن براثر كم فروشي و داعيه آزادي بيجا داشتن و رهايي مذموم را با آزادي ممدوح خلط كردن و افساد در زمين بعد از اصلاح آن، گرفتار چنان عذاب ويرانگر الهي شدند كه گويا اصلاً مردمي با سابقه در آن سرزمين زندگي نمي كردند و كسي جز حضرت شعيب و مؤمنان نجات نيافت: (وَيا قَوْمْ اعْمَلواُ عَلَي مَكانَتِكُمْ إِنّي عامِل سَوْفَ تَعْلَمون... وَلَمّا جاء أَمْرُنا نُجَّينا شُعَيباً وَالَذين ءامَنُوا مَعَه بِرَحْمةٍ مِنّا وَأَخَذَتِ الَذين ظَلَموا الصَّيْحَة فَأَصْبَحوا فِي دِيارِهِم جاثِمين * كَأنْ لَمْ يَغْنوا فيها أَلا بَعداً لِمَدْين كَما بَعُدَت ثَمُود) هود/93 ـ 95.

نهم: گرچه سرزمين مَدين و منطقه سرسبز مجاور آن، (ايكه)، هر دو تخريب شدهاست،ليكن تعبير قرآن كريم در نحوه تعذيب اهالي آن دو منطقه يكسان نيست؛ درباره عذاب مَدين تعبير به صيحه شد و درباره تعذيب سرزمين (ايكه) تعبير به ظُله شده است: (فَكَذَّبُوه فَأَخْذَهم عَذاب يَوْمَ الظُلّة إِنَّه كانَ عَذابَ يَوْمٍ عَظيمِ) شعراء/189؛ يعني حامل عذاب بر بالاي سر آنها سايه انداخت چنانكه خودشان پيشنهاد كرده بودند: (فَأَسْقَطَ عَلَيْنا كَسِفاً مِنْ السَّماء إِنْ كُنتَ مِنَ الصادِقين) شعراء/187.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 7 (سيرة پيامبران(ع) در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.