-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42943 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

منظور پيامبر اكرم(ص) از حديث ذيل چيست؟ در امت پيامبر(ص)سه چيز وجود ندارد: رهبانيت، جهان گردي، خاموشي (سكوت).

برادر گرامي! ضمن تقدير و تشكر از اعتماد و مكاتبه شما نسبت به اين مركز و دقت نسبت به احاديث ائمه معصومين(ع) ، و آرزوي توفيق روز افزون براي شما و خانوادة محترمتان. همان طور كه نوشتيد، پيامبر گرامي اسلام(ص) در روايتي فرمودند:ليس في أمتّي رهبانيّة و لا سياحة و لازميعني سكوت.[1]

اما مراد از رهبانيت، گوشهگيري و انزوا است، به گونهاي كه نفس را از حظّ و بهرهها و لذّات باز دارند مثل اين كه نكاح نكنند و غذاي لذيذ و خوب نخورند و غيره كه اين اعمال در مسحييت رايج بود، حال آن كه در دين مقدس اسلام ممنوع ميباشد. در روايتي انس بن مالكگويد: عثمان بن مظعون ، پسرش مرده بود آن چنان غم و اندوه بر دلش نشست كه از همة مردم كنار رفت و گوشهگيري اختيار نمود و در خانه خود اتاقي را به نمازگاه خود اختصاص داد و در آن جا مشغول عبادت شد. پيامبر(ص) از اين موضوع خبردار شد و به منزل عثمان رفت و به وي فرمود: اي عثمان! خداوند متعال رهبانيت را بر من واجب نكرده و رهبانيت امت من جهاد در راه خدا ميباشد، اي عثمان بهشت را هشت در دوزخ را هفت دراست، آيا دوست نداري، هر يك از اين درها فرزندت را بيابي كه دامنت را گرفته و نزد خداوند شفاعتكند؟![2]لذا رهبانيت منع شده است. اما مراد از سياحتي كه در روايت مذكور نهي شده، سياحت انسانهاي بدعت گذار و هوي پرست ميباشد، چنان كه مرحوم علامه مجلسي اين روايت را در همين باب مطرح كرده است. در واقع منظور سياحتي است كه با هوي پرستي و عياشي و گناه و حرام توأمباشد. اما اگر سياحت و سفر به منظور آگاهي از نشانههاي ملك و ملكوت و عبرتگيري و پندآموزي و علم آموزي و آسايش فكري و روحي و امثال ذلكباشد، چه بسا در آيات قرآن و روايات به آن ترغيب شده است، چنان كه قرآن مجيد ميفرمايد:

قل سيروا في الأرض فانظروا كيف كان عاقبة الذين من قبل... [3] سيروا في الارض فانظروا كيف يبدأ الخلقسير كنيد تا چگونگي آغاز آفرينش را بدست آوريد و يا در جاي ديگر ميفرمايد:فانظروا كيف كان عاقبة المكذّبين1[4]و نيز در جاي ديگري ميفرمايد:فانظروا كيف كان عاقبة المجرمين2[5] و نيز در روايتي، علي بن جعفر بن امام كاظم (ع) عرض كرد، آيا شايسته است كه مرد مسلمان به سياحت و جهان گردي بپردازد و يا رهبانيت اختياركند و از خانهاش بيرون نرود؟ امام (ع) فرمود: خير.[6] يعني رهبانيت اختيار نكند[ . حضرت علي در شعري كه منسوب به اوست ميفرمايد: پنج فايده در سفر است: برطرف شدن غم و غصه، كسب مال براي زندگي و علم آموزي، آشنايي با آداب اجتماعي و مصاحبت با بزرگان و دوستان خوب اما مراد از زمّ يا سكوت، سكوتي است كه در آن جا سخن از دانش و حكمتباشد، در چنين مجلسي خاموشي نيكو نيست. چنان كه در روايتي حضرت علي (ع) فرمود: لا خير في الصّمت عن الحكمة كما انّه لا خير في القول بالباطل ؛ در جايي كه سخن از دانش و حكمت است، خاموشي نيكو نبوده و به مصلحت نميباشد، چنان كه: در جايي كه سخن باطل گفته شود، سخن گفتن خوب و سزاوار نيست.[7]

لذا در غير اين موارد، سكوت، عبادت و باعث وقار و نگهباني انسان ميشود. چنان كه در روايات مختلفي از علي (ع) آمده است كه: هيچ عبادتي چون خاموشي نيست.[8] و نيز هيچ نگهبان و حافظي، حفظ كنندهتر از خاموشي نيست.[9] و هيچ سنگيني و وقاري مانند خاموشي نيست.[10] و هيچ سنگيني و وقاري مانند خاموشي نيست.[11]

در سير و سلوك عارفان توصيه شده است: صحت و صوم و سحر و عزلت و ذكر به مدام ناتمامي جهان راكند اين پنج تمام سكوت از باطل، روزه گرفتن، عبادت و استغفار در سحرها، عزلت و كنارهگيري از دنيا پرستان و اصحاب گناه و ذكر خفي و جلي، يعني ذكر به زبان و ذكر قلبي از عوامل خوشبختي و سعادت است.









[1]علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 67، ص 15 (چاپ بيروت) و خصال، ج1، ص 115.

[2]بحارالانوار، ج 67 ص 114(چاپ بيروت).

[3]روم(30 )آية 42.

[4]نحل (16) آية 36.

[5]نمل(27)آية 69.

[6]بحارالانوار، ج 10، ص 249.

[7]غرر الحكم، ج 6، ص 414.

[8]همان، ج 6، ص 351.

[9]همان، ج 6، ص 378.

[10]همان، ج 6، ص 355.

[11]همان، ج 6، ص 355.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.