-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43008 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

تفسير فراز هفتم از خطبه چهارم نهجالبلاغه كه در آن امام علي به آگاهي خويش از ايمان ظاهري ناكثين اشاره مي‎كند چيست؟
«سترني عنكُم جِلبابُ الدّين و بَصَّرَنيكُم صِدقُ النِّيَّةِ» [پردة دين، مرا از شما پوشانيده و صدق و صفاي نيتم، مرا بر شما بينا ساخته است.]
در تفسير اين جمله ابن ابيالحديد معتزلي ميگويد: بدان جهت كه شما تظاهر به شعائر اسلامي ميكنيد، من نميتوانم با شما مانند غير مسلمانان رفتار كنم (تكليف من اينست كه شما را مسلمان تلقي كنم و رفتار اسلامي با شما داشته باشم) با اينكه شما منافقيد و از اسلام واقعي برخوردار نيستيد. ولي من به جهت صفا و صدق نيت از درون پليد شما مطلعم و ميدانم كه درون شما پليد و ناپاك است.
ابن ابيالحديد احتمال ديگري هم ميدهد و آن اينست كه دين من نميگذارد كه خود را به شما معرفي كنم. (شرح نهج‎البلاغه ابن ابي‎الحديد 1/210)
عدة ديگري از شارحان نهجالبلاغه نيز همين معنا را كه شارح معتزلي آورده است، بيان ميكنند.
ابن ميثم بحراني نيز معناي جمله را شبيه به تفسير ابن ابي الحديد بيان نموده ميگويد:
«اين جمله مانند تهديد است كه اميرالمؤمنين(ع) متوجه آن مردم ميكند و ميگويد: وظايف ديني من ايجاب ميكند رفتار من با شما مانند رفتار مسلمانان بوده با شما جنگ و پيكار نكنم و خشونت براه نياندازم، (بلكه با شما با نرمي و سهولت رفتار كنم) حقيقت مرا از شما پوشانيده است، ولي من با اخلاص و صدق نيتي كه دارم درون شما را كاملاً ميدانم». (شرح نهج‎البلاغه ابن ميثم بحراني، 1/273)
به نظر ميرسد كه جمله مورد تفسير معناي مهمتري داشته باشد كه اين شارحان از آن غفلت نمودهاند: با نظر به جمله بصرنيكم (مرا به شما بينا ساخته است) بايد جمله سترني عنكم بهمان معناي (مرا از شما پوشانيده است) بوده باشد، نه بمعناي جلوگيري كرده است. مخصوصاً به قرينه جلباب كه بمعناي پرده ميباشد. بنابراين، مفاد جمله مزبور آگاهي اميرالمؤمنين و ناآگاهي و جهل آن مردم را بيان ميكند. يعني من شما را ميشناسم و شما مرا نميشناسيد.
و از روي همين نكته است كه ما در مجلد اول (مقدمه ترجمه و تفسير نهجالبلاغه) جمله فوق را به ترتيب زير شرح كرديم:
آن تبهكاران منافق و غوطهور در رويدادهاي بيمحاسبه زندگي و آن بزنجير كشيدهشدگان عادات و تقاليد، معنايي از دين را حرفه خود ساخته بودند كه به جاي آنكه بر آگاهيهاي آنها درباره واقعيات كمك كند، عامل تخدير و نابينايي آنان گشته بود.
مسلم است كه با آن عينكهاي تعبيه شده از درونهاي ناپاك نميتوانستند شخصيت صريح و روشنتر از آفتاب علي را ببينند، ولي عليبنابيطالب(ع) به خوبي آنان را ميشناخت، زيرا هنگامي كه آيينة حق نماي دل به گردوغبار و زنگار هوي و هوس و فعاليتهاي «خود طبيعي» آلوده نشود، همه چيز را روشن نشان ميدهد، آري:
نقش‎ها بيني برون از آب و خاك آيينه دل چون شود صافي و پاك
فرش دولت را و هم فراش را هم به بيني نقش و هم نقاش ر

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 3
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.