-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43016 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فرازهاي نوزدهم تا بيستويكم خطبه شانزدهم نهجالبلاغه كه در آن امام علي به اكثريت بودن باطل و اقليت بودن حق ميپردازد چيست؟
«حقٌّ و باطلٌ ولكلِّ اهلٌ فَلَئِنْ اَمِرَالباطلُ لقديماً فعلَ و لَئِنْ قلَّ الحقُّ فَلَرُبَّما و لَعَلَّ» [حقي وجود دارد و باطلي، و هر يك براي خود اهلي مخصوص دارد. اگر باطل در افزايش باشد، تازگي ندارد، و اگر حق در اقليّت باشد ‹نقصي براي حق نيست› با اينحال حق قابل تحقق بوده اجرايش امكان پذير است.]
مگر نميدانيد به قول «ارسطو»:
مركز حقيقي دايره بيش از يك نقطه ندارد؟!
اين حقيقت محسوس را هم همگان ميدانيم كه وزن مغز ما در برابر وزن همه بدن ما در حدود يك هفتادم است.
اين واقعيت هم روشن است كه محاسبه مقدار يك موج انديشهاي كه ممكن است جهاني را آباد كند، در مقابل همه مغز نه تنها بسيار بسيار ناچيز است، بلكه اصلاً اين دو قابل مقايسه كمّي نيستند.
با اين مشاهدات عيني كه ما در عالم طبيعت داريم، بطور يقين ميدانيم كه موضوع عظمتها و ارزشها فوق كميّت است بنابراين اكثريت نمودهاي باطل و باطلگرايان نميتواند دليل واقعيت ويا ارزش آن دو باشد، چنانكه اقليت نمودهاي حق و حقگرايان نبايد دليلي براي عدم واقعيت و بيارزشي آن دو تلقي گردد. جهان با عظمت هستي را در نظر بگيريد كه فوق محاسبات و ارزيابي ما است. براي توضيح، نقطهاي از فضا را با بعضي از كراتش در نظر بگيريم:
«كازارها با حجمي كه به بزرگي صدميليون برابر خورشيد ما ميباشند، چيزهاي وهمانگيز و فانتزي هستند. آنها پهنه آسمان را با نوري كه صد برابر زيادتر از كهكشان ما با صدميليارد ستارهاش ميباشد، ميپوشاند. در بادي امر كازارها خورد و ناچيز بنظر ميآيند و اين امر ناشي از فاصله بسيار دور آنها است كه حتي در ماوراي دورترين سحابيها قرار دارند، تقريباً در فاصله ده ميليارد سال نوري». (رصدخانه راديوئي پارك استراليا - تلسكوپ بزرگ كوه پالومار).
اين همه عظمت خيره كننده ميتواند با قوانين معيني توضيح داده شود و انسان با آن عظمت آشنايي پيدا كند، ولي پديده حيات با اين اقليت در برابر آن اكثريت سرسامآور، بدون پاسخ به هفت ميليون چون و چرا بقول «اوپارين» قابل درك نميباشد. باز حيات كه در مقابل روان و روان در مقابل روح تكامل يافته، اكثريت دارد، قابل مقايسه با عظمت روح تكامل يافته نميباشد.
اين قانون مهم را بايد بخاطر بسپاريم. كه هر اندازه براي بوجود آمدن و يا استمرار يك شيء احتياج به دخالت عوامل بيشتري با كيفيتهاي متنوعي وجود داشته باشد، معلوم ميگردد كه آن شيء داراي واقعيتي پر معنا و با عظمت است مانند پديده حيات و بالاتر از آن روان و بالاتر از هر دو، روح تكامل يافته انساني است. ميدانيم كه:
تا كه از مادر گيتي چو تو فرزند بزايد صبر بسيار ببايد پدر پير فلك را
ميليونها بلكه ميلياردها انسان در اين كره خاكي ميآيند و ديده از آن فرو ميبندند و ميروند، يك فرد به نام «سقراط» به حدّ نصاب حيات تكاملي ميرسد. ميليارها انسان هر يك هفتاد يا هشتاد سال يا كم و بيش ميآيند و روي خاك ميغلطند، يك فرد به نام «ابراهيم خليل» از خاك بر ميخيزد و با آگاهي از جان پاك رهسپار كوي كمال ميگردد.
ميليونها انسان ميآيند و مواد جهان طبيعت را براي زندگي خود مستهلك ميسازند. انسانهاي اندكي پيدا ميشود و مواد جهان طبيعت را ميشناسد و راه بهرهبرداري صحيح را به انسانها تعليم ميدهد و ميرود.
در واقع اين گونه اشخاص فوق گذشت هفتاد سال عمر و هفتاد كيلو وزن و مشتي رگ و استخوان و خونند،ـ
بلكه صد قرن است آن عبدالعلي
خلاصه گمان نميرود يك انسان هوشيار با دانستن اينكه ملاك حق و باطل و ارزش هواخواهان هر يك از آن دو، فوق اقليت و اكثريت ميباشد، باز فريب اكثريت باطل و باطلگرايان را خورده، دست از حق و حقگرايي بردارد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 3
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.