-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43037 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

تفسيرفرازهاي پانزدهم تا هفدهم خطبه بيستوسوم نهجالبلاغه كه امام علي(ع) به توصيف مال و فرزندان در دنيا پرداخته چيست؟
«وَإِنَّ الْمالَ وَالْبَنينَ حَرْثُ الدُّنْيا وَالْعَمَلَ الْصالِحَ حَرْثُ الْآخِرَهِ وَقَدْ يَجْمَعُهُمَا اللهُ تَعالي لِاَقْوامٍ»
[مال و فرزندان كشتگاه دنيا است و عمل صالح محصولي از كشتگاه دنيا براي آخرتست. و گاهي خداوند هر دو را براي اقوامي فراهم ميآورد.]
مال و مقام و فرزندان و هرگونه موقعيتي كه در محور اين گونه امتيازات نصيب آدميان ميگردند، داراي دو بعد اساسي ميباشند:
بعد يكم ـ واقعيت طبيعي آنها ـ كه عبارت است از مختصات مادي و روابطي كه ميان آنها به وجود ميآيد. مال و هرگونه مادة مفيد به معيشت آدميان، عوامل اداره كنندة اين زندگي دنيوي است كه در همين دنيا كاشته ميشوند و ميرويند و نتيجه ميدهند. مال و هرگونه مادة مفيد با قطع نظر از هدفگيري تهيه كنندة آنها خارج از منطقة ارزشها قرار ميگيرند، باين معني كه نميتوانند از نظر واقعيتي محض كه دارند، به بدي و خوبي موصوف شوند. آنها واقعيتهايي هستند كه يا در طبيعت موجودند مانند آب و اشعة آفتاب و هوا و معادن و درختان و غير ذلك و يا بوسيلة كار و كوشش مردم شكل خاصي بخود گرفتهاند.
در هر دو صورت، مال و هرگونه مادة مفيد با قطع نظر از خواستهها و انگيزههاي انساني كه دربارة آنها مؤثر ميشود، نه خوبند و نه بد. به عبارت ديگر فرزنداني كه نصيب آدميان ميگردند، رابطة آنان با پدران و مادران بدان جهت كه موجوداتي هستند جاندار و داراي مختصات فراوان جسماني و رواني، نه خوبند و نه بد، بلكه خوبي و بدي آنان بستگي دارد به اينكه پدران و مادران، تا چه اندازه و به چه كيفيت ميخواهند آنان را در مسير رشد قرار بدهند و به اصطلاح معمولي ميخواهند چه موجوداتي را بر جامعه تحويل بدهند. اگر زيبائي فرزندان و مطيع بودن و مساعدت آنان بر پدران، موجب اشباع عواطف پدري و مادري و فرزندي ميگردد، يك بهرهبرداري طبيعي دنيوي است كه از احساس لذت ناشي ميشود.
بعد دوم ـ عبارتست از وسيله بودن مال و فرزندان و ساير امتيازات و قدرتها براي امكانپذير ساختن «حيات معقول» در كرة خاكي. با اين بعد است كه اشتغال و فعاليتها در راه توليد و تنظيم مواد معيشت و ساير وسايل زندگي و همچنين علاقه به فرزندان و تعليم و تربيت آنان، جنبة عبادت به خود ميگردد.
اما عمل صالح بيش از يك بعد ندارد و آن عبارتست از به ثمر رساننده شخصيت آدمي در اين زندگاني. آيات قرآني در بيش از پانزده مورد، عمده عامل رستگاري انسان را ايمان و عمل صالح معرفي نموده است.
اميرالمؤمنين عليهالسلام در جملات مورد تفسير نهجالبلاغه ميفرمايد: گاهي خداوند متعال اقوامي را از هر دو امتياز مادي و عمل صالح برخوردار ميسازد. اين جمله به خوبي اثبات ميكند كه بدست آوردن و تنظيم مواد و پديدههاي مادي براي «حيات معقول» در يك جامعه كمترين منافاتي با انسان شدن افراد آن جامعه ندارد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 5
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.