-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43039 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

تفسيرفرازهاي نهم تا شانزدهم خطبه بيست و پنجم نهجالبلاغه كه امام علي(ع) تسلط و پيروزي دشمنان را پيشبيني ميكند چيست؟
خبري بمن رسيده است كه بسربنارطاه مشرف به يمن گشته است، سوگند بخدا، من اطمينان دارم كه آنان بهمين زودي دولت را از شما خواهند گرفت. اين تسلط بجهت اجتماع و تشكل آنان در باطلشان و پراكندگي شما از حقتان ميباشد. اين تسلط بجهت نافرماني است كه شما دربارة پيشوايتان در حق، و اطاعت آنان از پيشوايان در باطل دارند و اداي امانتي كه بصاحب خود مي نمايند و خيانتي كه شما به صاحبتان رو اميداريد و بجهت اصلاح و تنظيم امور كه آنان در شهرهاي خود بوجود ميآورند و فسادي كه شما در شهرهايتان به راه مياندازيد.
نتايج روبنائي و قوانين سير معمولي طبيعت را با تكيه به اينكه ما از رهبري با عظمتترين پيشوا برخورداريم، نميتوان از بين برد. اين مثال بسيار ساده را توجه فرمائيد: شخصي بيمار دست ميبرد و شيشهاي را كه روي ميز است به اطمينان اينكه شربت دواي بيماري او است و واجب است براي حفظ جان خود آن شربت را بخورد، برميدارد و ميخورد، ولي اين شيشة شربت نبوده، بلكه شرابي مستيآور بوده است، هيچ جاي ترديدي نيست اينكه اين شخص مست خواهد گشت و نميتواند با هيچ پشيماني و داد و بيداد جلو مستي خود را بگيرد، در عين حال همين شخص آدمي است سالم و اگر عادل بوده است، اختلالي در عدالتش بوجود نميآيد. اما او مست است. فرض كنيم افراد يك جامعه از الهيترين پيشوا برخوردارند و هر يك از افراد آن جامعه داراي عاليترين انديشه كه براي يك انسان ممكن است و عاليترين وجدان كه براي يك بشر رشد يافته ضرورت دارد، برخوردارند، ولي اين افراد تشكل و تفاهم با يكديگر ندارند و با تكيه به انديشه و وجدان فردي خودشان، از مديريت پيشوا سرباز ميزنند و تمرد ميكنند، اثر اين جدائي و گسيختگي بطور قطع باختن است و هيچ چارهاي هم ندارد. و بالعكس، فرض كنيم افراد يك جامعه از يكصدم عظمتها و ارزشهاي فردي افراد جامعهاي كه در بالا تصور نموديم، برخوردار نيستند، و با اين حال از شعور تشكل و درك ضرورت مديريت خوب بهرهمندند، اين جامعه به زندگي اجتماعي موفق و شئون آن را براي خود تأمين خواهد كرد.
در صورتي كه اگر هر يك از افراد آن جوامع را بريده از اجتماع مورد بررسي قرار بدهيم، با يك موجودي بسيار محدود از همه جهات روبرو خواهيم گشت. البته منظور اهانت و تحقير افراد آن جوامع نيست بلكه ميگوئيم استعدادهاي متنوع و ابعاد فراوان آنان تحتالشعاع زندگي اجتماعي به فعليت نميرسد. اينست نتايج روبنائي و قوانين سير معمولي طبيعت، يعني براي بدست آوردن حيات اجتماعي صحيح، تشكل و تفاهم و مديريت ضرورت قاطعانه دارد. در اين خطبه اميرالمؤمنين با نظر به مختصات تشكل اجتماعي پيروزي دشمن خود را بطور دقيق پيشبيني ميكند:
1ـ آنان در هدفگيري باطلي كه بدنبالش افتادهاند، اجتماع و تشكل دارند. در صورتيكه شما با اينكه هدف منطق و حق را در پيش داريد، پراكنده و گسيخته از يكديگر هستيد.
2ـ آنان پيشواي خود را بااينكه هدفي باطل و ضد حق دارد، اطاعت ميكنند و با اين اطاعت زمينة مديريت تشكلي او را فراهم ميآورند، شما پيشواي خود را با اينكه هدف منطق و حق را دنبال ميكند، نافرماني نموده و از مديريت او تمرد ميكنيد.
3ـ آنان در برابر پيشواي خود عمل به تعهد مينمايند (اگرچه پيشوايشان ضد بشر و هدفش ضد حق است و تعهد با او تعهد براي تقويت ضد بشر در راه رسيدن به هدفي ضد حق ميباشد.) ولي شما در برابر پيشوايتان كه انسان اعلي است و هدفش حق و تعهد با او و تقويت اصول عالي انسانيت است، تعهد را ميشكنيد و خيانت ميورزيد.
4ـ آنان با آن هدف وقيح و با آن پيشواي بيشرم دست به تنظيم و اصلاح شهرها و محيط زندگيشان برده و تكاپو ميكنند، شما با آن هدف عالي و با اين پيشواي حق و حقپرست، دست به افساد و ويرانگري شهر و محيط زندگيتان برده و كارشنكني و اخلالگري براه مياندازيد!!

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 5
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.