-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43095 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

تفسير فرازهاي سي و سوم تا سي و هفتم خطبه هشتاد و هفتم نهج‎البلاغه كه در آن امام علي(ع) به توصيف شخص عارف به عنوان چراغ ظلمتها مي‎پردازد چيست؟
«مِصْباحُ ظُلُماتٍ، كَشّافُ عَشَواتٍ، مِفْتاحُ مُبْهَماتٍ، دَفّاعُ مُعْضَلاتٍ، دَليلُ فَلَواتٍ» [چراغي است در ظلمات، كشف‎كنندة تاريكي‎ها و شبهات، كليدي براي گشودن ابهام‎ها، برطرف‎كنندة دشواريها، راهنمائي در بيابانهاي (بي سروته حيات).]
او پيشتازي است روشنگر و نگهدارندة كاروان حق‎جوي بشريّت از گمراهي‎ها
چنين انسان وارسته از علائق طبيعت و پيوسته به مقام جاذبيّت ربوبي هرگز نمي‎تواند به روشنائي درون خويشتن قناعت بورزد. آيا مي‎توان دروني را روشن و منوّر خواند در حالي كه اهمّيّتي به تاريكي دروني ديگر انسانها نمي‎دهد و براي مرتفع ساختن تاريكي‎ها و ابهامات و مشكلات آنان توجّهي نمي‎كند؟ من آن دروني را كه بر تاريكي فضاي ارواح انسانها اهميتي نمي‎دهد، از روشنائي محروم مي‎بينم، ديدگاني كه اشكي مقدّس بر سوختن نفوس آدميان در آتش جهل و ظلمت و ابهام نريزد، هرگز حقيقتي را نديده است. رهروان راه حقيقت انسانهاي گمشده در بيابانهاي بي‎نشان و بي‎علامت را مانند گمشدة خويشتن تلقّي مي‎نمايند، و تا به جادّه‎اي كه به حقيقت مي‎پيوندد، راهنمائي نكنند، دست از آنان برنمي‎دارند. به راستي چه فراوانند انسانهائي كه در جايگاه هميشگي زندگي خود، و در توي كاخ‎هاي مجلّل و در ميان خويشاوندان مهربان و عزيز خود و با غوطه‎خوردن در همة انواع لذّت و كاموريها، در بيابانهاي بي‎سر و ته و بي‎آب و علف و دور از حيات زندگي مي‎كنند. آيا كسي كه هيچ اصل و الگوئي براي حيات حقيقي خود نپذيرفته است و كسي كه اصلاً سه سؤال «از كجا آمده‎ام؟ براي چه آمده‎ام؟ به كجا مي‎روم؟» را مورد توجّه قرار نداده است، مي‎تواند ادّعا كند كه حيات او در آشيانة حقيقي‎اش سپري مي‎شود؟ آن كس كه مي‎گويد:
ما ز آغاز و ز انجام جهان بي‎خبريم
اوّل و آخر اين كهنه كتاب افتاده است

مي‎تواند از كلمات و سطور و ابواب و فصول اين كتاب بزرگ اطّلاعي به دست بياورد؟ لذا مي‎توان گفت: بدون دليل نيست كه اينگونه اشخاص از انديشه‎هاي عميق و همه جانبه دربارة وجود خويش و جهاني كه در آن زندگي مي‎كنند، گريزانند.
زيرا هر حركت فكري كه براي حركت در اين زندگاني از آنها سر بزند، در حقيقت قدمي در همان بيابان بي‎سر و ته و بي‎مشعل و بيگانه از حيات برمي‎دارند.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 14
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.