-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43098 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

تفسير فرازهاي چهل و پنجم تا چهل و هفتم خطبه هشتاد و هفتم نهج‎البلاغه كه در آن امام علي(ع) به بيان سير عارف به سوي حق و عمل به آن پرداخته چيست؟
«يَصِفُ الْحَقَّ وَ يَعْمَلُ بِهِ، لايَدَعُ لِلْخَيْرِ غايَةً إِلّا أَمَّها وَ لامَظَنَّةً إِلّا قَصَدَها» [حقّ را توصيف و عمل به آن مي‎نمايد، براي خير (و كمال) هيچ نهايتي را رها نمي‎كند مگر اينكه قصد رسيدن به آن را دارد و هيچ مورد گمان خير و رشد را از دست نمي‎دهد، مگر اينكه وصول به آن را قصد مي‎كند.]
هيچ كسي حقّ ادعاي وصول به مقام عالي عرفان الهي را ندارد مگر اينكه تا حدّ مقدور با قانون هستي آشنا شود و از قانون موجوديّت خويشتن نيز آگاهي داشته باشد و بتواند بر مبناي آن قانون حركت كند. براي كسي كه هستي يك چهرة مبهم دارد و از خويشتن نيز جز مقداري فعاليت‎هاي مغزي و احساسات معمولي چيزي نمي‎داند، هرگز از عرفان الهي چيزي نخواهد فهميد.
شخص عارف با اين آشنائي با قانون هستي و قانون موجوديّت خويشتن است كه مي‎تواند حقّ را توصيف نمايد اين دو آشنائي، قدرت توصيف حقّ را به وجود مي‎آورد و احساسات و تفكّرات آدمي را دربارة حقّ به ثمر مي‎رساند. انسان عارف فقط با اين دو آشنائي است كه در توصيف حقّ اميال و هواهاي خود را دخالت نمي‎دهد و از بازيگري‎هاي بي‎اساس مغز در امان مي‎ماند. دو آشنائي مزبور موقعي به حدّاعلاي نتيجه مي‎رسد كه عمل مطابق آن، انجام بگيرد، زيرا:
عقل باشي عقل را داني كمال
عشق گردي عشق را يابي جمال

يكي ديگر از مختصّات فوق‎العاده با اهميتي كه تكاپوي انسان عارف را مشخّص مي‎نمايد، همانست كه در دو جملة بعدي اميرالمؤمنين(ع) آمده است: (براي خير و كمال هيچ نهايتي را رها نمي‎سازد مگر اينكه قصد رسيدن به آن را دارد، حتّي با گمان و احتمال خير و رشد در موردي نيز به حركت درمي‎آيد.)
و اين مختصّ از آن هنگام در انسان عارف بروز مي‎كند كه تشنگي شديد روح خود را بر خير و كمال دريافته باشد. و اين تشنگي تا آخرين لحظات عمر در صورت بقاي اعتدال مغزي و رواني استمرار مي‎يابد، زيرا اساسي‎ترين خاصيت روح همين است كه هر خير و كمالي را كه درمي‎يابد ظرفيت و تشنگي آن بر خيرات و كمالات بالاتر افزوده مي‎شود و اينست معناي آن بيت كه مولوي مي‎گويد:
آب كم جو تشنگي آور بدست
تا بجوشد آبت از بالا و پست

مولوي نمي‎خواهد بگويد كه آب حيات‎بخش معارف را پيگيري مكن و در طلب آن آب حيات، تكاپو و كوشش منما، زيرا حركت عرفاني بدون طلب و جستجوي آن آب حيات معنائي ندارد، بلكه مقصود وي اينست كه هرگز در صدد ارضاء و اقناع خويشتن به جهت به دست آوردن مقداري از معرفت مباش، بلكه همواره در تحصيل ظرفيّت و به دست آوردن تشنگي به كمالات عالي‎تر بكوش تا در نتيجه به آب حيات‎بخش معارف بالاتر نائل گردي.
اميرالمؤمنين(ع) مي‎فرمايد: حتّي احتمال يا گمان خير و كمال در مواردي از زندگي، محرّك انسان عارف مي‎گردد و نمي‎نشيند تا يقين حاصل كند كه حركت در آن مورد حقّ است و موجب به فعليّت رسيدن استعداد كمال‎جوئي او خواهد بود. ارزش اين احتمال يا گمان بدان‎جهت خيلي بالا و جدّي است كه موضوع احتمال (محتمل) و گمان (مظنون) كمال است كه غذاي واقعي روح عارف است. لذا كمترين احتمال كافي است كه عارف را براي تحصيل كمال تحريك نمايد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 14
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.