-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43667 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

آيا در قرآن يا حديث از چادر به عنوان حجاب برتر نام برده شده است؟ آيا مانتو و روسري نمي تواند پوشش كامل باشد؟

قرآن مجيد خطاب به پيامبرش فرمود: به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه: خويشتن را با جلباب بپوشند كه اين كار براي اين كه به عفت شناخته ميشوند و از تعرض محفوظ ميمانند، براي آنان بهتر است.(1) بعضي از مفسّران جلباب را پوششي فراگير معنا كردهاند كه از بالاي سر تا پايين پا را ميپوشاند و چيزي در حدود اندازه چادر است.(2) البته ديدگاه ديگر جلباب را پوشش تا زانو(3) و ديدگاه سوم جلباب را مقنعه ميداند.(4) بر اساس ديدگاه اوّل ميتوان گفت: قرآن از چادر يا چيزي مانند آن كه تمام بدن را بپوشاند، به عنوان حجاب برتر نام برده است. علاوه بر اين: درباره پوشش حضرت فاطمه(ع) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد براي دفاع از فدك، همين پوشش نقل شده است.

حضرت فاطمه(ع) مقنعه خويش را بر سر و جلباب بر تن كردند؛(5) يعني پوششي كه تمام تن را از سر تا قدم فرا ميگرفته است.

علاوه بر اين عقل نيز بر برتر بودن چادر حكم ميكند، چون اندام بدن با چادر بهتر محفوظ ميماند. شايد با استفاده از اين موارد و احاديث ديگر، فقهاي بزرگوار بر حجاب برتر بودن چادر تصريح نمودهاند.

البته پوشش كامل با مانتو و روسري نيز ميتواند مورد استفاده قرار گيرد، ولي حجاب برتر نيست، زيرا هر چند با مانتو و روسري پوشش صورت ميگيرد، ولي باز حجم بدن مشخص است. با مقايسه با چادر، قطعاً چادر برتري دارد.

آنچه مهم است، مراقبت زن از خود و حجاب و عفت خويش به جهت ايجاد جامعه سالم است. آن چه كه بهتر بتواند اين هدف را تأمين كند، برتر است، در عين حال در صورت لزوم زن بايد با حفظ عفت و حجاب، نقش اجتماعي خود را به خوبي انجام دهد. البته شيك پوشي و تميز و مرتب بودن از خصلت زنان است و خصلت بسيار خوبي است كه خدا در وجود زنان قرار داده تا بر جذابيت آنان افزوده شود، ليكن بايد در كوچه و خيابان و در منظر مردان نامحرم طوري رفت و آمد كنند كه همراه با متانت و عفت بوده و باعث گناه و معصيت الهي نشوند يا طمع در دل هاي بيمار ايجاد كند.

پي نوشتها:

1. احزاب (33) آيه 59.

2. ر.ك: علامه طباطبايي، الميزان؛ شيخ طوسي، تفسير تبيان.

3. المصباح المنير، ريشه جلب.

4. راغب اصفهاني، مفردات، ريشه جلب.

5. طبرسي، الاحتجاج، ج 1، ص 98.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.