-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:437 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

جامعه ء امروز چه نيازهايي را در اولويت مي بيند و طلاب در چه زمينه اي بايدكار كنند تا پاسخ گوي اين نيازها باشند؟
حوزه ي علميه، از بدو تأسيس خويش و از گذشته هاي دور، كانون پرورش و پيدايش عالماني بوده است كه در ترويج و تبليغ از اسلام اصيل، لحظه اي ترديد نداشتند و در پيروي از رسول گرامي اسلام(ص) و پيشوايان معصوم(ع)، پيمان پايداري بستند. آنان در اين راه تا سر حدّ شهادت پيش رفتند و بدين سان پيشتاز و طلايه دار تبليغ دين و جانشين آن بزرگواران شدند. حفظ و تداوم حوزه هاي علميه، به عنوان مهد تربيت و خاستگاه عالمان ديني و مجتهدان بزرگ و سنگر نگهباني از احكام نوراني اسلام، بر كسي پوشيده نيست. حوزه هاي علميه، به مقتضاي بر دوش كشيدن رسالت تبليغ دين الهي در هر سنگري كه براي دفاع از كليت دين ضروري است، به عنوان يك سرباز آماده و فداكار حاضر مي شوند. البته آنها بايد بر اساس رسالت الهي خود، با زمان خويش هماهنگ باشند و با نيازهاي زمان حركت كنند و نسبت به نيازهاي اجتماعي و مسائل فكري نوظهور، حساس بوده و توجه داشته باشند. بدين منظور، لازم است با جامعه و تجربيّات آنها - چه با تحقيق فردي و چه با تحقيق گروهي - آشنا شوند. در اين راستا، بزرگان حوزه با توجه به مسؤوليت عظيم و تاريخي خود - به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي - اصلاحات شكلي و محتوايي اي را در بخش هاي گوناگون (تدريس، تحصيل، تبليغ و نظام آموزشي) در حوزه هاي علميه شروع كرده اند تا بر اساس آن، نسل جوان طلبه را بر مبناي نيازها و اقتضائات زمان تربيت كنند. البته اين برنامه ها، هنوز به رشد ونتيجه نهايي نرسيده است؛ اما مهم آن است كه اين كار شروع شده و نتايج جالبي هم به دست آمده است. بنابراين، علاوه بر علوم مصطلح حوزوي (اعم از ادبيات فارسي و عربي، معاني و بيان، فقه و اصول، تفسير، حكمت، فلسفه، كلام و...) در ساير عرصه هاي علمي (از قبيل رشته ي اقتصاد، سياسي، علوم تربيتي و زبان خارجه و...) پيشرفت هايي داشتند و گروه هاي تخصص و پژوهشي در سطوح مختلف و با توجه به نيازهاي حال و آينده، در صدد يافتن راه حل هايي هستند تا بتوانند با تربيت نيروهاي قوي و كارآمد، هماهنگ با پيشرفت زمان، حركت كنند. اما از آن جا كه بسياري از پرسش ها و شبهات، از خارج و با زبان هاي زنده و مشهور دنيا، به صورت مقالات و كتاب منتشر مي شود؛ ضروري مي نمايد كه حوزه هاي علميه، قبل از هر چيز عده اي را به عنوان زبان دان تربيت كنند. خوشبختانه به لطف خدا، امروزه حوره ي علميه قم و ساير حوزه ها، در صدد تعليم و آموزش زبان انگليسي، فرانسه و... برآمده اند و حتي با پيشنهاد و دستور مقام معظم رهبري، در آينده ي نزديك، در دستور كار آموزش همه ي مدارس علوم ديني قرار خواهد گرفت. علت اهتمام به اين امر (يادگيري زبان هاي زنده دنيا) اين است كه اولاً براي تبليغ دين و ايجاد ارتباط با مردم ساير كشورها، چاره اي جز فراگيري اين زبان ها نيست. ثانياً براي شناخت هجوم تبليغاتي بيگانگان و پاسخ مناسب به آن شبهات، يادگيري اين زبان ها ضروري مي نمايد. در اين راستا، آموزش و استفاده از رايانه و اينترنت براي تبليغ معارف ديني مورد توجه حوزويان قرار گرفته است. به طور خلاصه مي توان گفت كه حوزه هاي علميه بايد با تكيه بر سرمايه ها و ميراث هاي گذشتگان و با توجه به دارايي هاي امروز خويش، براي نيازهاي حال و آينده برنامه ريزي كنند و در اين رابطه تلاش مضاعف و برنامه ريزي دراز مدت داشته باشند. امام خميني(ره) با تأكيد بر فقه سنّتي - كه ميراث فقيهان و بزرگان دين است - درباره ي نيازهاي علمي، تخصصي و عمومي طلاّب علوم ديني مي فرمايد: «... البته در رشته هاي ديگر علوم، به مناسبت احتياجات كشور و اسلام برنامه هاي تهيه خواهد شد و رجالي در آن بايد تربيت شود و از بالاترين و والاترين حوزه هايي كه لازم است به طور همگاني مورد تعليم و تعلّم قرار گيرد، علوم معنوي اسلامي از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الي الله رزقنا الله و ايّاكم، كه جهاد اكبر مي باشد»، {V(وصيت نامه ي سياسي - الهي امام خميني، مؤسسه تنظم و نشر آثار امام خميني(ره)V}، تابستان 1378، ص 117).

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.