-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44529 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

طبق آيه 34 نسأ، مردان بر زنان تسلط و حق نگهباني است; به خاطر اين كه، 1. خداوند بعضي را بر بعضي برتري داده است; 2. مردان از مال خود به زنان نفقه دهند و... پس چرا در جامعة امروز، زنان و مردان را مساوي و برابر ميدانند؟ ترويج اين مسأله در جامعه براي چيست؟

به نكاتي در اين باره دقت كنيد:

1. آية 34 نسأ، مربوط به رابطة زن و شوهر در خانواده است. يعني شوهران به سبب انفاق، قدرت و... بر همسران خود قوام و سرپرستي دارند. بنابراين، اين آيه را نميتوان در مقايسة بين زن و مرد، در جامعه جريان داد.

2. از نظر اسلام، زن و مرد، داراي حقوق اجتماعي متساوي هستند; اما حقوق اجتماعي متشابه ندارند. قرآن كريم، زن و مرد را از نظر انساني، اراده و اختيار، هدف خلقت، برنامههاي تكاملي مادي و معنوي، استقلال و آزادي، اقتصادي، تسلط بر اموال و... برابر ميداند; خطابات يا ايها الناس و يا ايها الذين امنوا كه شامل مرد و زن هر دو است، دلالت بر اين ادعا دارد. وَ مَنْ عَمِلَ صَـَـلِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَيَ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَغكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّة;(غافر،40) هركس كار شايستهاي انجام دهد ـ خواه مرد يا زن ـ در حالي كه مؤمن باشد، آنها وارد بهشت ميشوند.; كُلُّ نَفْسِ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَة(مدثر،38) (آري) هركس در گرو اعمال خويش است.; لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ;(نسأ،32) مردان نصيبي از آن چه به دست ميآورند دارند، و زنان نيز نصيبي، (و نبايد حقوق هيچ يك پايمال گردد). اين آيات و مانند آن، نيز، دلالت بر تساوي حقوق انساني و اجتماعي دارند. اما همان طور كه گفتيم تساوي غير از تشابه است. زن مرد حقوق متساوي دارند، اما حقوق متشابه ندارند. متشابه نبودن زن و مرد به لحاظ تفاوتهاي جسمي، روحي و رواني است. زن، پايگاه پيدايش وجود انسان است، رشد نونهالان در دامن او انجام ميپذيرد، همانطور كه از نظر جسمي، متناسب با حمل و پرورش و تربيت نسلهاي بعد آفريده شده، از نظر روحي هم سهم بيشتري از عواطف و احساسات دارد.

همين امور، علت آن است كه هر يك از زن و مرد در مسئوليتهاي اجتماعي حتي در انتخاب رشته در دانشگاهها، رشته و شغل متناسب با خود را دارا باشند.

با وجود متشابه نبودن زن و مرد، آيا ميتوان گفت زن و مرد بايد در تمام شئون همراه يك ديگر گام برداشته و در تمام كارها صددرصد مساوي باشند؟! مگر نه اين است كه بايد طرف دار عدالت در اجتماع بود؟ آيا عدالت غير از اين است كه هركسي به وظيفة خود پرداخته و از مواهب و مزاياي وجودي خويش بهرهمند گردد؟!

اسلام، در عين طرفداري از عدالت، مرد را در پارهاي از كارهاي اجتماعي كه به خشونت و يا دقت بيشتري نيازمند است، و يا در كارهاي شاقّ و طاقت فرسا، مسئوليت داده است; و زنها را در كارهاي متناسب با روحيات او توصيه كرده است.

بر اين اساس، چنان چه در برنامهريزيهاي كلانِ مملكت، زن و مرد را مشابه هم قرار دهند ]كه متأسفانه كم و بيش مشاهده ميشود، به ويژه در انتخاب رشته در دانشگاه[ كار درستي نيست; و ترويج آن نيز كار غلطي است.

به هر حال خيلي از اشتباهات در جامعة مسلمانان وجود دارد، كه ربطي به اسلام ندارد.(ر. ك: ترجمه الميزان، علامه طباطبايي;، ج 4، ص 507، بنياد علمي و فرهنگي علامه; / تفسير نمونه، آية اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 106 ـ 116، دارالكتب الاسلامية; همان، ج 17، ص 313 و 314.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.