-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44618 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

آيا تفاهم اخلاقي بين زن و مرد در غير معصومين ممكن است؟ و چه كار بايد كرد كه زندگي پربركت و روحاني باشد؟

با دقت نظر در زندگي معصومينعليه السلام به اين نكته بر مي خوريم كه ميزان تفاهم و همفكري آنان با همسرانشان به ميزان ايمان و تقوي و علم و آگاهي آن همسران از مقام و منزلت اين بزرگواران بوده و لذا در زندگاني اميرالمومنين عليعليه السلام و زهراي اطهرعليهما السلام ، به دليل شناخت كافي و وافي اين دو بزرگوار از يكديگر و ايمان و تقوي غير قابل وصف ،ميزان تفاهم و همدلي ميان آنها به نقطه اوج خود مي رسد. مواردي از اختلاف نظر هم ميان معصومينعليه السلام و همسران آنان وجود داشته كه رويه اين بزرگوران در قبال آنان همواره گذشت و اغماض و ارشاد بوده است .

آنچه كه بايد مورد دقت و عنايت خاص قرار گيرد ، اين است كه هر گز دو نفر از جميع جهات شبيهه هم نخواهند بود و همواره مواردي از بروز اختلاف سليقه و اختلاف در تشخيص ميان آنان وجود خواهد داشت . لذا تفاهم تمام و كمال بين زوجين اگر نگوييم ناممكن است ، بسيار نادر مي باشد. و اين به علت تنوع شخصيت در افراد بشر است كه خود ناشي از تفاوت در خصوصيات ارثي ،نوع تربيت و ميزان آگاهيها و تواناييهاي آنهاست .

بايد توجه داشت كه پيوند ازدواج ، پيوندي است مقدس ، لذا بايد گامهاي نخست را در اين امر مقدس با آگاهي و دقت نظر و تامل بيشتري برداشت ، تا قداست آن خدشه دار نگردد. ازدواجي كه از روي فكر و انديشه و تأمل و اختيار و همه سونگري و استفاد هاز تجارب والدين و براساس معيارهاي اصيل اسلامي و انساني صورت مي گيرد ، مطمئنا قداست خود را تا آخر حفظ خواهد كرد ، و منشأ مباركي مي گردد براي آرامش و سكون زوجين و تعالي روح و جان آنان به سوي عالم معنا و برخورداري از الطاف نوراني

حق و جايگاه پر خير وبركتي براي رشد و تربيت انسانهاي پاك و سالم و خداجوي كه نمونة آن را مي توان در زندگي زهراي مرضيه (س) و حضرت عليعليه السلام مشاهده كرد . از اين رو زن و مرد هر چه بيشتر تلاش كنند از حيث اخلاق و رفتار به اين دو بزرگوار نزديكتر شوند، از معنويت بيشتري در زندگاني نصيب و بهره خواهند برد .

گام نخست در يك ازدواج موفق تفكر است . خردورزي و انديشه صحيح ، انتخاب و تصميم گيري صحيح را بدنبال

خواهد داشت ، عجله در هر كاري ناپسند است و در ازدواج ناپسندتر، اين به معناي تأخير در امر ازدواج نيست بلكه به معناي اجتناب از هرگونه شتابزدگي است . زيرا بسياري از ناكاميها و اختلافات بعدي ريشه در ناآگاهي و غفلت اوليه دارد .

انتخاب همسر در اسلام بر اساس معيارهايي است كه به طور خلاصه به آنها اشاره مي گردد :

ـ اساسي ترين معيار در اين زمينه ، ايمان و تقواي طرفين است . هر چه ايمان طرفين قوي تر باشد ، پايبندي آنان در برابر قول و تعهد در امر ازدواج بيشتر خواهد بود و به علت پيروي از قوانين و احكام ديني ، بينش و نگرش و خواسته ها و سليقه هاي آنان به يكديگر نزديكتر و تناسب روحي و فكري بيشتري خواهند داشت ، و در صورت بروز اختلاف بارجوع به تعاليم قرآني و پيروي از مكتب اهل بيت زودتر به نقطه نظر مشترك دست مي يابند . از اينروست كه پيامبر مي فرمايد كه: انسانهاي با ايمان همتا و هم ارج يكديگرند1

ـ دومين معيار ، دوستي و پاكدامني و دارا بودن فضايل اخلاقي است . پيامبر (ص) مهمترين شرط قوام و دوام يك ازدواج سالم را ايمان و اخلاق طرفين عنوان مي كنند . چرا كه بدخلقي همسر باعث پيري زودرس طرف مقابل مي گردد و بي ايماني او نيز موجب سست شدن پايه و اساس زندگي و يا سستي ايمان در ديگري ميگردد .

پاكدامني در دوران قبل از ازدواج و پايبندي به معيارهاي اخلاقي و دوري از انحراف و آلودگيها بايد بسيار مهم تلقي گردد . افرادي كه در خانواده هاي پاك و با فضيلت پرورش مي يابند ، از اصالت بيشتري برخوردارند و همسران شايسته تري خواهند بود . حديث نبوي نيز دليلي بر صدق اين گفتار است آنجا كه مي فرمايد : از سبزه روييده در مزبله بپرهيزيد و در توضيح مطلب مي فرمايد : مراد زني است كه در خانواده بد پرورش يافته

ـ موضوعات ديگري كه مي تواند در تفاهم زوجين نقش مؤثري داشته باشد ، ميزان تحصيلات ، سطح سواد ، آگاهي تفاوت سني تناسب ظاهري و موضوع تأمين معاشاز سوي مرد است .

هنگامي كه پيوند ازدواج ميان زن و مرد برقرار گرديد ، لازم است كه هر دو در قبال يكديگر تعهداتي را متقبل شوند . و هر كدام در محور خويش حركت كنند . مرد به عنوان سرپرست خانواده ، مسئول تأمين معاش و اداره امور خانواده است و زن به عنوان موجودي كه سرشار از محبت و عاطفه و فداكاري است ، مسئول فراهم كردن اسباب آرامش وآسايش مرد و فرزندان در محيط خانواده است . برمرد است تا با اتخاد رفتاري صحيح ، زمينه را براي رشد و شكوفايي عاطفه زن فراهم كند . از اينرو با توجه به حساسيت و لطافت روحي زن ، با پرهيز از خشونت و زورگويي و توقعات نابجا و تحقير و توهين به زن و داشتن روحيه اعتدال در كليه امور مانع افسردگي و پژمردگي روحي همسر خويش گردد و با ابراز محبت و قدرشناسي و همكاري و همياري و مشورت در امور داخلي خانه با او و بهادادن به شخصيت و نظرات زن ، شادابي و نشاط او را حفظ كند . چرا كه شادابي و نشاط زن در درجه اول درگرو ارتباط قبلي او با همسرش و برخورداري از توجه مهرآميز و بالاخره ، اطمينان از عشق و محبت او نسبت به خود است . اگر مردي به اين خواسته روحي زن توجهي نكند و با رفتار و گفتار خود و عدم همياري ، امنيت خاطر زن را برهم زند ، بتدريج زن تبديل به موجودي افسرده و غمگين و بعضاً پرخاشگر و بدزبان مي گردد . پيامبر(ص) مي فرمايد : افراد بزرگوار ، زنان را بزرگ مي دارند و فرومايگان زنان را خوار مي شمارند2 .

و نيز مي فرمايد كاملترين مؤمنان از حيث ايمان ، خوش خلق ترين آنهاست و شايسته ترين شما آنهايي هستند كه با زنان خويش خوش رفتاري كنند3 .

قابل توجه اينكه ، زن و مرد بايد شالوده زندگي خويش را بر رضايت خداوند بنا نهند ، در چنين صورتي است كه مرد از حكم سرپرستي خود سود استفاده نمي كند و از اعمال هرگونه خشونت و فحاشي و جدال و زورگويي بر زن و فرزند خود داري مي نمايد و در حيطه مديريتي خويش نيز از هرگونه تلاش و كوشش معقول و خداپسندانه در مسير رفاه مادي و رشد معنوي و تعالي روحي اعضاي خانواده دريغ نمي ورزد .

زن صالح و خداجو و عفيف ، علاوه بر تأمين آرامش روحي و قلبي اعضاي خانواده با قناعت و صرفه جويي و تحميل نكردن هزينه هاي گزاف و امتناع از خواسته هاي نامعقول و تلاش در جهت كسب آگاهيهاي بيشتر ، محيط خانه را تبديل به كانوني از عشق و محبت و معرفت مي كند .

هر يك از زوجين بايد بدانند كه در نظام خلقت جزء يك پيكرند و هر كدام قصد ظلم به ديگري را داشته باشد ، در واقع به خود ظلم كرده و به استقبال كيفر الهي رفته است . پيامبر اسلام (ص) مي فرمايد : اگر زن و يا شوهري همسر خود را بيازارد ، خداوند نماز او را قبول نمي كند و هيچ عمل خيري ا ز او پذيرفته نمي شود تا اينكه او را از خود خشنود كند4 .

بايد دانست زن و شوهري در عهد و پيمان خود صادقندكه علاوه بر انجام وظايف همسري و حفظ حرمت يكديگر ، با دلسوزي و محبت تمام به رفع عيوب يكديگر بپردازند و از هرگونه سرزنش و توبيخ و توهين و جار و جنجال در اين مورد پرهيز كنند و با اعمال شيوه هاي مثبت و منطقي در حل مشكلات زندگي يكديگر را ياري دهند . از نظر روايات اسلامي بهترين همسران كسي است كه در دوستي خالص و به تعبير روايت ودود باشد .

آرامش و سكوني كه از طريق ازدواج حاصل مي گردد بايد مقدمه اي باشد براي درك حقايق معنوي ، از اين رو ارتقاء معرفت ديني و اخلاقي با مطالعه كتب در اين زمينه ، ارتباط با افراد مكتبي و مجالست با آنان، برگزاري جلسات وعظ و گفت و شنود مسائل ديني ، ارتباط با قرآن و دعا ، اداي مستحبات علاوه بر واجبات و عملي كردن معيارهاي اصيل اخلاقي و آموزه هاي ديني ميسر مي گردد و اينها همه عوامل و عللي هستند براي برخورداري از لطف و رحمت حق و دستيابي به حيات طيبه .











منابع و مآخذ:

1 ـ وسايل الشيعه ج 14 ص 49

2 ـ نهج الفصاحه حديث 1520

3 ـ جامع السعادات ، مهدي نراقي

* شناخت اسلام ـ شهيد بهشتي ـ شهيد باهنر ـ علي گلزاده ـ مبحث ازدواج

* تفسير آيه 231 ـ بقره ـ نساء 34 و 33 ـ روم 20

نظام حقوق زن در اسلام ـ شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.