-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:55503 شنبه 18 فروردين 1397 آمار بازدید:40

پاسخ درباره معنای اسم «خداوند»، «مبین» و «مبیّن» چیست؟
 پرسش :

معنای اسم «خداوند»، «مبین» و «مبیّن» چیست؟

پاسخ :

معانی کلمات مورد پرسش به شرح زیر است:

1. خداوند: واژه «خدا» از عبارت «خود آغاز کننده» یا «خود زنده» گرفته شده است و در قاموس کتاب مقدس به معنای «از خود به وجود آمده»[1] تفسیر شده است. این کلمه به معانی صاحب، مالک و خواجه[2] نیز به کار می‌رود.

2. مُبین: این کلمه؛ اسم فاعل(باب افعال) و از ریشه «ب ی ن» است،[3] که به معنای واضح و روشن، آمده.[4] اطلاق این اسم بر خداوند، به این معنا است؛ او واقعیتی است که به هیچ وجه حجاب و پوششی ندارد[5] و از بدیهی‌ترین چیزهایی است که مجهول واقع نمی‌شود. فقط ممکن است که مورد غفلت قرار بگیرد. این حقیقت در روز قیامت برای انسان‌ها آشکار می‌شود که او از بدیهی‌ترین بدیهیات بوده است.[6]

3. مُبیِّن: این واژه، اسم فاعل (باب تفعیل) از ریشه «ب ی ن»، به معنای بیان کننده، آشکار کننده و توضیح دهنده به‌ کار می‌رود. استعمال این اسم برای خداوند، یعنی این‌که او، توحید و خداوندیش را با برهان و دلایل قاطع، برای بندگانش بیان می‌کند.[7] در آیات متعددی از قرآن کریم نیز آمده که خداوند آیاتش را برای مردم تبیین می‌کند.[8]

 [1]. به نقل از: لغتنامه دهخدا، واژه «خدا».
[2]. عمید، حسن، فرهنگ عمید، ج 1، ص 839، چاپ هفدهم، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1379 ش.
[3]. ابن منظور، محمد بن مکرم‏، لسان العرب،میر دامادى، جمال الدین‏، ج‏13، ص 68، چاپ سوم، دارالفکر، بیروت، 1414 ق.
[4]. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی-فارسی، ص 776، انتشارات اسلامی، تهران، چاپ دوم، 1375ش.
[5] . و اگر حجابی هم باشد از ناحیه خود بندگان است و نه از جانب او.
[6]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 15، ص 95، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق.
[7]. قشیرى، ابو القاسم، شرح الأسماء الحسنى، محقق: سعید، عبد الروف، محمد على‏، سعد حسن، ص 303، دار الحرم للتراث، قاهره، چاپ اول، 1422ق.
[8]. بقره، 187؛ 219؛ 221.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.