-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:597 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

مهمترين مسائلي كه در بحثهاي مربوط به معرفة الله با آن مواجه هستيم چيست؟

«خداجوئي» و «خدايابي» و «خداشناسي» سه مسأله مختلف است كه در بحثهاي مربوط به «معرفة الله» با آن مواجه هستيم.



«خداجوئي» به انگيزههاي معرفت خداوند اشاره ميكند



و «خدايابي» به مسأله اثبات وجود خدا



و «خداشناسي» به بحث پيرامون صفات او ميپردازد.



در يك تشبيه ساده انسانها را ميتوان به تشنگاني تشبيه كرد كه در بياباني براي رفع عطش به دنبال آب ميروند، و هنگامي كه به سرچشمه رسيدند و آن را يافتند به شناخت صفات آن آب زلال و حياتبخش ميپردازند.



«خداجوئي» يك امر فطري است كه به دلائل عقلي نيز تقويت ميشود، همانگونه كه تشنگان با انگيزه دروني و هم با استدلال به اينكه حياتشان بستگي به آب دارد به جستجوي آب ميپردازند، انسان نيز چون عاشق كمال است به جستجوي كمال مطلق كه ذات خدا است ميپردازد.



«خدايابي» نيز با دلائل روشني كه دارد، مخصوصاً مطالعه اسرار آفرينش كار مشكل و پيچيدهاي نيست.



آنچه مشكل و پيچيده است «خداشناسي» است، زيرا همان موجودات طبيعت كه بهترين راهنماي راه «خدايابي» هستند، ممكن است در طريق خداشناسي، او را فريب دهند، و به درّة خطرناك «قياس» و «تشبيه» بكشانند.










پيام قرآن ج 4


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.