-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:602 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

ديدگاه قرآن درباره زندگي در دنيا و كرات ديگر چگونه است؟
در آيه 29 سوره شوري آمده است «وَمِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّمواتِ وَالارْضِ وَما بَثَّ فيهِما مِنْ دابَّةٍ وَهُوَ عَلي جَمْعِهِمْ اِذا يَشاءُ قَديرٌ.» [از نشانه​هاي خدا آفرينش آسمانها و زمين و جنبندگاني است كه در آن پراكنده ساخته و او توانايي دارد هر گاه بخواهد همه را جمع كند.]



آيا حيات و زندگي مخصوص كره زمين است و كرات ديگر مطلقاً مسكوني نيست؟ دانشمندان پيشين همواره اين مسأله را با ترديد يا نظري منفي دنبال مي​كردند، ولي تحقيقات اخير دانشمندان به ما مي​گويد حيات و زندگي مخصوص كره زمين نيست.



به هر حال آيه فوق كه با صراحت مي​گويد خداوند موجودات زنده​اي را در زمين و آسمانها منتشر ساخته است به خوبي از زندگي موجودات ديگر خبر مي​دهد و اين كه تصور كنيم منظور از موجودات زنده آسمانها فرشتگان است، كاملاً اشتباه مي​باشد، چرا كه واژه «دابَّة» (جنبنده) تنها به معني موجودات جسماني است و بر فرشتگان اطلاق نمي شود و لذا قرآن مجيد آنجا كه مي​خواهد از فرشتگان نام ببرد بعد از ذكر «دابَّه» جداگانه از ملائكه سخن مي​گويد، چنانكه در آيه 49 سوره نحل مي​خوانيم «وَلِلّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّموات وَما فِي الْاَرْضِ مِنْ دابَّةٍ وَالْمَلئِكَةُ وَهُمْ لايَسْتَكْبِرُونَ» [و براي خدا سجده مي​كند آنچه در آسمانها و آنچه در زمين از جنبندگان و فرشتگان است و هرگز تكبر نمي​كنند.]



به طوري كه مي​بينيم «ملائكه» در مقابل «دابَّة» قرار گرفته و دليل بر اين است كه «دابّّة» در آيه مورد بحث فرشتگان را شامل نمي​شود.



در حديث جالبي از امير مؤمنان علي (ع) مي​خوانيم



«هذِهِ النُّجُومُ الَّتي فِي السَّماءِ مَدائِنُ مٍثْلُ الْمَدائِنِ الَّتي فِي الْاَرْضِ مَرْبُوطَةٌ كَلُّ مَدينَةٍ اِلي عَمُودٍ مِنْ نُورٍ» (سفينة البحار 2/574) [اين ستارگاني كه در آسمان است شهرهائي است همچون شهرهاي زمين، و هر شهري با شهر ديگر (هر ستاره​اي با ستاره ديگر) با ستوني از نور مرتبط است.]



در آيه سوره شوري آمده است «وَمِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّمواتِ وَالارْضِ وَما بَثَّ فيهِما مِنْ دابَّةٍ وَهُوَ عَلي جَمْعِهِمْ اِذا يَشاءُ قَديرٌ.» [از نشانه&#;هاي خدا آفرينش آسمانها و زمين و جنبندگاني است كه در آن پراكنده ساخته و او توانايي دارد هر گاه بخواهد همه را جمع كند.]



آيا حيات و زندگي مخصوص كره زمين است و كرات ديگر مطلقاً مسكوني نيست؟ دانشمندان پيشين همواره اين مسأله را با ترديد يا نظري منفي دنبال مي&#;كردند، ولي تحقيقات اخير دانشمندان به ما مي&#;گويد حيات و زندگي مخصوص كره زمين نيست.



به هر حال آيه فوق كه با صراحت مي&#;گويد خداوند موجودات زنده&#;اي را در زمين و آسمانها منتشر ساخته است به خوبي از زندگي موجودات ديگر خبر مي&#;دهد و اين كه تصور كنيم منظور از موجودات زنده آسمانها فرشتگان است، كاملاً اشتباه مي&#;باشد، چرا كه واژه «دابَّة» (جنبنده) تنها به معني موجودات جسماني است و بر فرشتگان اطلاق نمي شود و لذا قرآن مجيد آنجا كه مي&#;خواهد از فرشتگان نام ببرد بعد از ذكر «دابَّه» جداگانه از ملائكه سخن مي&#;گويد، چنانكه در آيه سوره نحل مي&#;خوانيم «وَلِلّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّموات وَما فِي الْاَرْضِ مِنْ دابَّةٍ وَالْمَلئِكَةُ وَهُمْ لايَسْتَكْبِرُونَ» [و براي خدا سجده مي&#;كند آنچه در آسمانها و آنچه در زمين از جنبندگان و فرشتگان است و هرگز تكبر نمي&#;كنند.]



به طوري كه مي&#;بينيم «ملائكه» در مقابل «دابَّة» قرار گرفته و دليل بر اين است كه «دابّّة» در آيه مورد بحث فرشتگان را شامل نمي&#;شود.



در حديث جالبي از امير مؤمنان علي (ع) مي&#;خوانيم



«هذِهِ النُّجُومُ الَّتي فِي السَّماءِ مَدائِنُ مٍثْلُ الْمَدائِنِ الَّتي فِي الْاَرْضِ مَرْبُوطَةٌ كَلُّ مَدينَةٍ اِلي عَمُودٍ مِنْ نُورٍ» (سفينة البحار /) [اين ستارگاني كه در آسمان است شهرهائي است همچون شهرهاي زمين، و هر شهري با شهر ديگر (هر ستاره&#;اي با ستاره ديگر) با ستوني از نور مرتبط است.]






پيام قرآن ج 8


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.