-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:618 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آزادي عقيده، آزادي انسان و امنيت در قرآن چگونه پيش&#;بيني شده است؟
آزادي عقيده، آزادي انسان و امنيت در تمام ابعاد از مهمترين اموري است كه در قوانين قرآن پيش​بيني شده است، آيه معروف «لااِكْراهَ فِي الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» [اكراهي در پذيرش دين نيست، چرا كه راه راست از گمراهي آشكار شده و دلايل منطقي به قدر كافي وجود دارد.] بقره/ 25



در يك جا يكي از اهداف مهم بعثت رسول الله (ص) را، شكستن زنجيرهاي اسارت مي​شمرد و مي​فرمايد «وَيَضَعُ عَنْهُمْ اِصْرَهُمْ وَالْاَغْلالِ الَّتي كانَتْ عَلَيْهُمْ» [پيامير بارهاي سنگين را از دوش آنها بر مي​دارد، و زنجيرهايي را كه در دست و پاي آنها بود فرو مي​نهد.] اعراف/ 157



و در جاي ديگر افراد با ايمان را مخاطب ساخته مي​گويد «يا عِبادِيَ الَّذينَ آمَنُوا اِنَّ اَرْضي واسِعَةٌ فَاِيّايَ فَاعْبُدُونِ» عنكبوت/ 56



[اي بندگان من كه ايمان آورده​ايد! زمين من گسترده است (آزاد هستيد و هر جا مي​خواهيد برويد) تنها مرا بپرستيد.]



در قرآن مجيد ماجراي عجيبي درباره «اصحاب اخدود» همان شكنجه​گراني كه افراد صالح و با ايمان را به خاطر اعتقاداتشان در گودالهاي آتش مي​افكندند، نقل مي​كند و مي​گويد اين شكنجه​گران تنها براي سلب آزادي عقيده و ايمان دست به اين كار زده بودند، سپس شديدترين عذابهاي الهي را براي آنها بيان مي​كند «اِنَّ الَّذينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذابُ الْحَريقِ» بروج/ 10



[كساني كه مردان و زنان با ايمان را (به منظور سلب آزادي عقيده) مورد آزار و شكنجه قرار دادند سپس توبه نكردند، عذاب دوزخ، عذاب آتش سوزان، ويژه آنها است.]



قرآن مجيد نعمت «امنيت» را آن چنان بزرگ بر مي​شمرد كه بر هر چيز ديگر مقدم مي​دارد. به همين دليل هنگامي كه ابراهيم خليل (ع) وارد سرزمين خشك و سوزان و بي​آب و علف مكه شد و خانه كعبه را بنا كرد، قرآن مي​گويد اولين چيزي كه از خداوند براي ساكنان آينده آن سرزمين تقاضا كرد نعمت امنيت بود «رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً امِناً وَارزُقْ اَهْلَهُ مِنَ الثَّمراتِ» [پروردگارا! اين سرزمين را شهر امني قرار بده و اهل آن را، از ثمرات گوناگون روزي ده.] بقره/ 126



و در جاي ديگر همين معني را با تعبير ديگري از او نقل مي​كند «رَبِّ اجْعَلْ هذَا الْبَلَدَ امِناً وَاجْنُبْني وَبَنِيَّ آَنْ نَعْبُدَ الْاَصْنامَ» [پروردگارا اين شهر (مكه) را شهر امني قرار ده، و من و فرزندانم را از پرستش بتها دور نگاه دار.] ابراهيم/ 35



قرآن حتي ناامني را از كَشت و كشتار بدتر مي​شمرد، و مي​گويد «وَالْفِتْنَةُ اَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» [فتنه از كشتار هم بدتر است] بقره/ 191



گرچه «فتنه» معاني زيادي دارد ـ (مانند شرك، شكنجه و آزار و فساد) ـ ولي هيچ بعيد نيست كه مفهوم آيه فوق آنچنان گسترده باشد كه همه اين معاني را شامل شود.



اين نكته نيز گفتني است كه در اسلام نوعي «امنيت» پيش​بيني شده كه در هيچ قانوني از قوانين دنيا وجود ندارد و آن امنيت حيثيت و آبروي افراد، حتي در محيط افكار ديگران است.








پيام قرآن ج 8


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.