-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:621 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:42

آيات 1 تا 6 سوره روم از چه حوادث غيبي پرده بر مي​دارد
در نخستين آيه خبر از شكست روميان مي​دهد، مي​گويد «روميان مغلوب شدند» «غُلِبَتِ الرُّومُ»



سپس از محل اين حادثه سخن به ميان مي​آورد، مي​گويد «اين شكست در سرزمين نزديكي واقع است» «في اَدْنَي الْاَرْضيِ» و منظور از آن همان اراضي شام است (منطقه​اي ميان بُصْري و اَذْرُعات) كه قلمرو روم شرقي بود، و منطقه نزديكي نسبت به ساكنان جزيره عربستان محسوب مي​شد.



اين جنگ به گفته مورخان امروز، در دوران «خسرو پرويز» واقع شد و يك دوران جنگ طولاني ميان ايرانيان و روميان بود كه در حدود سنه 617 ميلادي دو سردار معروف ايراني به نام «شهر بُراز» و «شاهين»، به قلمرو روم شرقي حمله كردند و به آنها شكست سختي دادند و منطقه شامات و مصر و آسياي صغير را مورد تاخت و تاز قرار دادند، امپراطوري روم شرقي را كه گرفتار شكست سختي شده بود تا آستانه انقراض پيش بردند و به اين ترتيب ايرانيان تمام متصرفات آسيايي او را به ضميمه مصر تسخير كردند، و اين واقعه در حدود سال هفتم بعثت پيامبر (ص) در مكه اتفاق افتاد.



مشركان مكه و دشمنان اسلام، از اين ماجرا خوشحال شدند. مشركان مكه اين حادثه را به فال نيك گرفتند و دليل بر حقانيت آيين شرك شمردند و گفتند ايرانيان مجوسيند و مشرك (دوگانه پرست) اما روميان مسيحي​اند و اهل كتاب، همان گونه كه ايرانيان بر روميان غلبه كردند، پيروزي نهايي نيز از آن ما مشركان است. طومار زندگي محمد (ص) به زودي پيچيده خواهد شد و آيين ما پيروز مي​شود.



گرچه اين گونه نتيجه​گيريها و فال زدنها هيچ پايه منطقي نداشت، ولي در جو آن محيط، براي تبليغ در ميان مردم نادان بي​اثر نبود، لذا امر بر مسلمانان گران آمد.



قرآن در تعقيب آيه فوق مي​افزايد ولي بدانيد اين غلبه، زمان زيادي به طول نمي​انجامد «و آنها بعد از مغلوب شدن به زودي غلبه خواهند كرد» «وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ»



سپس انگشت روي جزئيات گذاشته مي​افزايد چند سالي بيشتر به طول نخواهد انجاميد، همه كارها از آن خدا است، چه قبل و چه بعد (چه قبل از اين شكست و چه بعد از آن پيروزي) و در آن روز مؤمنان خوشحال خواهند شد «في بِضْعِ سِنينَ لِلّهِ الْاَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمُنْ بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ»



اما اين خوشحالي تنها بر اساس فال نيك، نسبت به غلبه اسلام بر شرك نيست بلكه شادي آنها «به سبب ياري پروردگار (و پيروزي بر گروهي از دشمنان در محيط خود) خداوند هر كس را بخواهد پيروز مي​كند و او قدرتمند و مهربان است «بِنَصْرِ اللهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ وَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمْ»



سپس براي تأكيد بيشتر و برطرف ساختن هر گوه شك و ترديد مي​فرمايد اين وعده الهي است و خداوند هرگز از وعده​اش تخلف نمي​كند هر چند بيشتر مردم نمي​دانند «وَعَدَ اللهِ لا يَخْلِفُ وَعْدَهُ وَلكنَّ أَكثَرَ النّاس لا يعْلَمُونَ»



اين پيشگويي عجيب كه با ذكر جزئيات همراه است، آن هم يك پيشگويي در يك مسأله مهم نظامي و سياسي چگونه ممكن است بدون آگاهي از اسرار غيب انجام گيرد.



از يك سو خبر از اصل پيروزي مي​دهد، آن هم درباره روميان شكست خورده​اي كه تا سر حد انقراض پيش رفته​اند و بخش مهمي از كشور خويش را از دست داده​اند و اميدي نيست كه به اين آساني قد علم كنند، از سوي ديگر تصريح مي​كند اين امر در چند سال به وقوع خواهد پيوست.



و اضافه مي‎كند مقارن پيروزي ديگري براي مسلمانان بر كفار است.



و از همه اينها گذشته تأكيد مؤكد دارد كه اين وعده الهي قطعي است و خدا از وعده خود تخلف نمي​كند.


پيام قرآن ج 8


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.