کد مطلب:1019 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:348

قرائت
مسأله 987 ـ در ركعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه انسان باید، اول حمد و بعد از آن یك سوره تمام

بخواند .



مسأله 988 ـ اگر وقت نماز تنگ باشد، یا انسان ناچار شود كه سوره را نخواند، مثلاً بترسد كه اگرسوره را بخواند،

دزد یا درنده یاچیز دیگری به او صدمه بزند، نباید سوره را بخواند.



مسأله 989 ـ اگر عمداً سوره راپیش از حمد بخواند نمازش باطل است، و اگر اشتباهاً سوره را پیش از حمد

بخواند ودر بین آن یادش بیاید، باید سوره را رها كند و بعد از خواندن حمد سوره رااز اول بخواند.



مسأله 990 ـ اگر حمد و سوره یا یكی از آنها رافراموش كند و بعد از رسیدن به ركوع بفهمد، نمازش صحیح

است .



مسأله 991 ـ اگرپیش از آنكه برای ركوع خم شود، بفهمد كه حمد و سوره را نخوانده باید بخواند، و اگر بفهمد

سوره را نخوانده باید فقط سوره را بخواند، ولی اگر بفهمد حمد تنها رانخوانده باید اول حمد و بعد از آن دوباره سوره

را بخواند، و نیز اگر خم شود و پیش از آنكه به ركوع برسد، بفهمد حمد و سوره یاسوره تنها یاحمد تنها را نخوانده ،

باید بایستد و به همین دستور عمل نماید .



مسأله 992 ـ اگر درنماز یكی از چهار سوره ای راكه آیه سجده دارد و در مسأله 361 گفته شد، عمداًبخواند،

نمازش باطل است .



مسأله 993 ـ اگراشتباهاًمشغول خواندن سوره ای شود كه سجده واجب دارد چنانچه پیش از رسیدن به آیه

سجده بفهمد، باید آن سوره رارها كند و سوره دیگر بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد، می تواند سوره

راتمام كند و احتیاطاً در حال نماز بدل از سجده تلاوت ایماء كند و بعد از نماز سجده آنرا بجا آورد.



مسأله 994 ـ اگردر نماز آیه سجده رابشنود، نمازش صحیح است و بایدبعد از نماز سجده آنرا بجاآورد. و در بین

نماز هم احتیاطاً باسر اشاره نماید.



مسأله 995 ـ در نماز مستحبی خواندن سوره لازم نیست، اگر چه آن نماز بواسطه نذر كردن واجب شده باشد،

ولی در بعضی از نمازهای مستحبی مثل نماز وحشت كه سوره مخصوصی دارد، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار

كرده باشد باید همان سوره را بخواند.



مسأله 996 ـ درنماز جمعه و در نماز ظهر روز جمعه، مستحب است در ركعت اول بعد از حمد، سوره جمعه

ودر ركعت دوم بعد از حمد، سوره منافقین بخواند و اگر مشغول یكی از اینها شود، بنابر احتیاط واجب نمی تواند آنرا

رها كند و سوره دیگر بخواند.



مسأله 997 ـ اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره قل هو الله احد یا سوره قل یا ایها الكافرون شود ولو به گفتن

بسم الله آنها نمی تواندآنرا رها كند و سوره دیگربخواند، ولی در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه اگر از روی فراموشی

بجای سوره جمعه و منافقین یكی از این دو سوره رابخواند، تا به نصف نرسیده می تواند آنرا رها كند و سوره جمعه و

منافقین رابخواند.



مسأله 998 ـ اگر در نماز جمعه یانماز ظهر روز جمعه عمداً سوره قل هو الله أحد یا سوره قل یاایها الكافرون

بخواند، اگر چه به نصف نرسیده باشد، بنابراحتیاط واجب نمی تواند رهاكند و سوره جمعه و منافقین رابخواند.



مسأله 999 ـ اگر در نماز، غیر از سوره قل هو الله احد و قل یاایها الكافرون، سوره دیگری بخواند، تا به نصف

نرسیده می تواند رها كند و سوره دیگر بخواند.



مسأله 1000 ـ اگر مقداری از سوره را فراموش كند، یا از روی ناچاری، مثلاً بواسطه تنگی وقت یا جهت دیگر

نشود آنرا تمام نماید می تواند آن سوره را رها كند و سوره دیگر بخواند، اگر چه از نصف گذشته باشد، یا سوره ای راكه

می خوانده قل هو الله احد، یا قل یا ایها الكافرون باشد.



مسأله 1001 ـ بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء رابلند بخواند ، و بر مرد و زن

واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند مگر نماز ظهر روز جمعه كه مخیر است .



مسأله 1002 ـ مرد باید در نماز صبح و مغرب و عشاء مواظب باشد كه تمام كلمات حمد وسوره حتی حرف

آخر آنها را بلند بخواند.



مسأله 1003 ـ زن می تواند حمد وسوره نماز صبح ومغرب و عشاء رابلندیا آهسته بخواند، ولی اگر نامحرم

صدایش را بشنود، بنابر احتیاط واجب باید آهسته بخواند.



مسأله 1004 ـ اگر در جائی كه باید نماز رابلند خواند، عمداً آهسته بخواند یا در جائی كه باید آهسته خواند،

عمداً بلند بخواند، نمازش باطل است. ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن حكم مسأله باشد و توجه به سئوال و یاد

گرفتن آن نداشته باشد صحیح است، و اگر در بین خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه كرده لازم نیست مقداری راكه

خوانده دو باره بخواند.



مسأله 1005 ـ اگر كسی در خواندن حمد و سوره بیشتر از معمول صدایش رابلند كند، مثل آنكه آنها رابا فریاد

بخواند، نمازش باطل است.



مسأله 1006 ـ انسان باید نماز رایاد بگیرد كه غلط نخواند، و كسی كه به هیچ قسم نمی تواند صحیح آنرا یاد

بگیرد، باید هر طور كه می تواند بخواند. و احتیاط مستحب آنست كه نماز را به جماعت بجا آورد.



مسأله 1007 ـ كسی كه حمد و سوره و چیزهای دیگر نماز را بخوبی نمی داند و می تواند یاد بگیرد، چنانچه

وقت نماز وسعت دارد باید یاد بگیرد، و اگر وقت تنگ است، بنابر احتیاط واجب در صورتی كه ممكن باشد، باید

نمازش را به جماعت بخواند.



مسأله 1008 ـ مشهور بین علماء آنست كه مزد گرفتن برای یاد دادن واجبات نماز حرام است و ما در ادله آن

اشكال نمودیم ولی برای مستحبات آن اشكال ندارد.



مسأله 1009 ـ اگر یكی از كلمات یا سوره رانداند ، یا عمداًآنرا نگوید یا بجای حرفی حرف دیگر بگوید مثلا

بجای (ض ) (ظ) بگوید ، یا جائی كه باید بدون زیر و زبر خوانده شود زیر و زبر بدهد یا تشدید رانگوید نماز او باطل

است اگر مقصر باشد.



مسأله 1010 ـ اگر انسان كلمه ای را صحیح بداند و در نماز همانطور بخواند و بعد بفهمد غلط خوانده، باید

دوباره نماز را بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید اگر كوتاهی در یاد گرفتن نموده.



مسأله 1011 ـ اگر زیر و زبر كلمه ای را نداند، یا نداند مثلاً كلمه ای به (س) است یا به(ص) باید یاد بگیرد و

چنانچه دو جور یا بیشتر بخواند، مثل آنكه در أهدناالصراط المستقیم، مستقیم را یك مرتبه با سین و یك مرتبه با صاد

بخواند، نمازش باطل است.



مسأله 1012 ـ اگر در كلمه ای واو و حرف قبل از واو در آن كلمه پیش داشته باشد و حرف بعد از واو در آن كلمه

همزه(ء) باشد مثل كلمه سوء، بنابر احتیاط واجب باید آن واو را مد بدهد یعنی آن را بكشد، و همچنین اگر در كلمه ای

الف باشد و حرف قبل از الف در آن كلمه زبر داشته باشد و حرف بعد از الف در آن كلمه همزه باشد مثل (جاء)، باید

الف آنرا بكشد، و نیز اگر در كلمه ای (ی) باشد و حرف پیش از(ی) در آن كلمه زیر داشته باشد و حرف بعد از(ی) در

آن كلمه همزه باشد مثل(جیء)، باید (ی) را با مد بخواند، و اگر بعد از این واو و الف و یا بجای همزه(ء)حرفی باشد كه

ساكن است یعنی زیر و زبر و پیش ندارد، باز هم باید این سه حرف را با مد بخواند، مثلاً در ولاالضالین كه بعد از الف،

حرف لام ساكن است، باید الف آنرا با مد بخواند و چنانچه به دستوری كه گفته شد رفتار نكند احتیاط واجب آنست كه

نماز را تمام كند و دوباره بخواند و یا بشكند و از سر بگیرد.



مسأله 1013 ـ احتیاط واجب آنست كه در نماز، وقف به حركت و وصل به سكون ننماید، و معنی وقف به

حركت آنست كه زیر یا زبر یا پیش آخر كلمه ای را بگوید و بین آن كلمه و كلمه بعدش فاصله دهد. مثلاً بگوید، الرحمن

الرحیم و میم الرحیم را زیر بدهد و بعد قدری فاصله دهد و بگوید مالك یوم الدین. و معنی وصل به سكون آنست كه

زیر یا زبر یا پیش كلمه ای را نگوید و آن كلمه را به كلمه بعد بچسباند مثل آنكه بگوید الرحمن الرحیم و میم الرحیم را

زیر ندهد و فوراً مالك یوم الدین را بگوید.



مسأله 1014 ـ در ركعت سوم و چهارم نماز می تواند فقط یك حمد بخواند، یا یك مرتبه تسبیحات اربعه بگوید

یعنی: سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُللهِ وَ لا اِلهَ اِلاّاللهُ وَ اللهُ اَكْبَرُ و گفتن سه مرتبه مستحب است، پس در وسعت وقت خود را از ثواب

آن محروم ننماید و می تواند در یك ركعت حمد و در ركعت دیگر تسبیحات بگوید، و بهتر است در هر دو ركعت

تسبیحات بخواند.



مسأله 1015 ـ در تنگی وقت باید تسبیحات اربعه را یك مرتبه بگوید.



مسأله 1016 ـ بر مرد واجب است كه در ركعت سوم و چهارم نماز حمد یا تسبیحات را آهسته بخواند.



مسأله 1017 ـ اگر در ركعت سوم و چهارم حمد بخواند، بنابر احتیاط واجب باید بسم الله آنرا هم آهسته بگوید.



مسأله 1018 ـ كسی كه نمی تواند تسبیحات را یاد بگیرد، یا درست بخواند باید در ركعت سوم و چهارم حمد

بخواند.



مسأله 1019 ـ اگر در دو ركعت اول نماز به خیال اینكه دو ركعت آخر است تسبیحات بگوید، چنانچه پیش از

ركوع بفهمد، باید حمد و سوره را بخواند و اگردر ركوع یا بعد از ركوع بفهمد، نمازش صحیح است.



مسأله 1020 ـ اگر در دو ركعت آخر نماز به خیال این كه در دو ركعت اول است حمد بخواند، یا در دو ركعت

اول نماز با اینكه گمان می كرده در دو ركعت آخر است حمد بخواند، چه پیش از ركوع بفهمد چه بعد از آن نمازش

صحیح است.



مسأله 1021 ـ اگر در ركعت سوم یا چهارم می خواست حمد بخواند تسبیحات به زبانش آمد، یا می خواست

تسبیحات بخواند حمد به زبانش آمد، بنابر احتیاط واجب باید آنرا رها كند و دوباره حمد یا تسبیحات را بخواند، ولی

اگر عادتش خواندن چیزی بوده كه به زبانش آمده، می تواند همان را تمام كند و نمازش صحیح است.



مسأله 1022 ـ كسی كه عادت دارد در ركعت سوم یا چهارم تسبیحات بخواند، اگر بدون قصد مشغول خواندن

حمد شود، بنابر احتیاط واجب باید آنرا رها كند و دوباره حمد یا تسبیحات را بخواند.



مسأله 1023 ـ در ركعت سوم و چهارم مستحب است بعد از تسبیحات استغفار كند، مثلاً بگوید: استغفر الله

ربی و اتوب الیه. یا بگوید اللهم اغفرلی وكسی كه مشغول گفتن استغفار است، اگر شك كند كه حمد یا تسبیحات را

خوانده یا نه، بنابر احتیاط واجب باید برگردد و حمد یا تسبیحات را بخواند، و چنانچه عادت داشته در نماز فقط بعد

از تسبیحات استغفار كند باید به شك خود اعتنا ننماید و اگر در جاهای دیگر نماز هم استغفار می كرده، باید حمد یا

تسبیحات را بخواند، و نیز اگر نمازگزار پیش از خم شدن به ركوع در حالی كه مشغول گفتن استغفار نیست، شك كند كه

حمد یا تسبیحات را خوانده یانه، باید حمد یا تسبیحات را بخواند.



مسأله 1024 ـ اگر در ركوع ركعت سوم یا چهارم، شك كند كه حمد یا تسبیحات را خوانده یانه، باید به شك

خود اعتنا نكند و اما اگر در حال رفتن به ركوع شك كند اگر در ابتدای آن ملتفت شود باید برگردد حمد یا تسبیحات را

به قصد قربت مطلقه بخواند ولی اگر خیلی نزدیك به ركوع ملتفت شود احتیاطاً باید برگردد به قیام و حمد یا تسبیحات

اربعه را به نیت قربت مطلقه بخواند.



مسأله 1025 ـ هر گاه شك كند كه آیه یا كلمه را درست گفته یا نه، اگر به چیزی كه بعد از آنست مشغول نشده،

باید آن آیه یا كلمه را بطور صحیح بگوید و اگر به چیزی كه بعد از آنست مشغول شده، چنانچه آن چیز ركن باشد مثل

آنكه در ركوع شك كند كه فلان كلمه از سوره را درست گفته یا نه، باید به شك خود اعتنا نكند، و اگر ركن نباشد مثلاً

موقع گفتن الله الصمد شك كند كه قل هو الله احد را درست گفته یا نه، باز هم می تواند به شك خود اعتنا نكند، ولی اگر

احتیاطاً آن آیه یا كلمه را بطور صحیح بگوید اشكال ندارد، و اگر چند مرتبه هم شك كند می تواند چند بار بگوید، اما

اگر به وسواس برسد و باز هم بگوید، بنابر احتیاط واجب باید نمازش را دوباره بخواند.



مسأله 1026 ـ مستحب است در ركعت اول، پیش از خواندن حمد بگوید: اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ و در

ركعت اول و دوم نماز ظهر و عصر، بِسم الله را بلند بگوید، و حمد و سوره را شمرده بخواند و در آخر هر آیه وقف كند

یعنی آنرا به آیه بعد نچسباند، و در حال خواندن حمد و سوره به معنای آیه توجه داشته باشد. اگر نماز را به جماعت

می خواند بعد از تمام شدن حمد امام، و اگر فرادی می خواند بعد از آنكه حمد خودش تمام شد بگوید: اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ

الْعالَمین، و بعد از خواندن سوره قول هو اللهُ احد، یك یا دو یا سه مرتبه كذلك الله ربنا بگوید، و بعد از خواندن سوره

كمی صبر كند بعد تكبیر پیش از ركوع را بگوید یا قنوت را بخواند.



مسأله 1027 ـ مستحب است در تمام نمازها در ركعت اول، سوره انا انزلناه و در ركعت دوم، سوره قل هو الله

احد را بخواند.



مسأله 1028 ـ مكروه است انسان در تمام نمازهای یك شبانه روز، سوره قل هو الله احد را نخواند.



مسأله 1029 ـ خواندن سوره قل هو الله احد به یك نفس مكروه است.



مسأله 1030 ـ سوره ای را كه در ركعت اول خوانده مكروه است در ركعت دوم بخواند، ولی اگر سوره قل هو الله

احد را در هر دو ركعت بخواند مكروه نیست.