کد مطلب:1133 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:313

استحاضه
یكی از خونهائی كه از زن خارج می شود خون استحاضه است و زن را در موقع دیدن خون استحاضه، مستحاضه می گویند.



مسأله 398 ـ خون استحاضه در بیشتر اوقات زردرنگ و سرد است و بدون فشار و سوزش بیرون می آید و غلیظ هم نیست، ولی ممكن است گاهی سیاه یا سرخ و گرم و غلیظ باشد و با فشار و سوزش بیرون آید.



مسأله 399 ـ استحاضه سه قسم است: قلیله و متوسطه و كثیره.



استحاضه قلیله ـ آنست كه خون فقط روی پنبه ای را كه زن داخل فرج می نماید آلوده كند و در آن فرو نرود.



استحاضه متوسطه ـ آنست كه خون در پنبه فرو رود، اگر چه در یك گوشه آن باشد، ولی از پنبه به دستمالی كه معمولاً زنها برای جلوگیری از خون می بندند، نرسد.



استحاضه كثیره ـ آنست كه خون، پنبه را بگیرد و به دستمال هم برسد.







احكام استحاضه

مسأله 400 ـ در استحاضه قلیله باید زن برای هر نماز یك وضو بگیرد و پنبه را عوض كند و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بكشد.



مسأله 401 ـ در استحاضه متوسطه باید زن برای نماز صبح غسل كند و تا صبح دیگر برای نمازهای خود، كارهای استحاضه قلیله را كه در مسأله پیش گفته شد انجام دهد، و اگر عمداً یا از روی فراموشی برای نماز صبح غسل نكند، باید برای نماز ظهر و عصر غسل كند، و اگر برای نماز ظهر غسل نكند باید پیش از نماز مغرب و عشا غسل نماید، چه آنكه خون بیاید یا قطع شده باشد.



مسأله 402 ـ در استحاضه كثیره علاوه بر كارهای استحاضه متوسطه كه در مسأله پیش گفته شد، باید برای هر نماز دستمال را عوض كند، یا آب بكشد و یك غسل برای نماز ظهر و عصر و یكی برای نماز مغرب و عشا بجا آورد و بین نماز ظهر و عصر فاصله نیندازد و اگر فاصله بیندازد، باید برای نماز عصر دوباره غسل كند و نیز اگر بین نماز مغرب و عشا فاصله بیندازد، باید برای نماز عشا دوباره غسل نماید.



مسأله 403 ـ اگر خون استحاضه پیش از وقت نماز هم بیاید چنانچه زن برای آن خون، وضو و غسل بجا نیاورده باشد، باید در موقع نماز وضو و غسل را بجا آورد.



مسأله 404 ـ مستحاضه متوسطه و كثیره كه باید وضو بگیرد و غسل كند هر كدام را اول بجا آورد صحیح است، ولی بهتر آنست كه اول وضو بگیرد.



مسأله 405 ـ اگر استحاضه قلیله زن بعد از نماز صبح متوسطه شود، باید برای نماز ظهر و عصر غسل كند و اگر بعد از نماز ظهر و عصر متوسطه شود باید برای نماز مغرب و عشا غسل نماید.



مسأله 406 ـ اگر استحاضه قلیله یا متوسطه زن بعد از نماز صبح كثیره شود باید برای نماز ظهر و عصر یك غسل و برای نماز مغرب و عشا غسل دیگری بجا آورد و اگر بعد از نماز ظهر و عصر كثیره شود باید برای نماز مغرب و عشا غسل نماید.



مسأله 407 ـ مستحاضه كثیره یا متوسطه اگر پیش از داخل شدن وقت نماز صبح برای نماز صبح غسل كند، غسل او باطل است، ولی اگر خیلی نزدیك اذان صبح برای نماز شب غسل كند و نماز شب را بخواند و همینكه وقت داخل شد، فوراً نماز صبح را بخواند اشكال ندارد.



مسأله 408 ـ زن مستحاضه برای هر نمازی چه واجب باشد و چه مستحب باید وضو بگیرد، و نیز اگر بخواهد نمازی را كه خوانده احتیاطاً دوباره بخواند یا بخواهد نمازی را كه تنها خوانده است دوباره با جماعت بخواند، باید تمام كارهائی را كه برای استحاضه گفته شد انجام دهد. ولی برای خواندن نماز احتیاط و سجده فراموش شده و تشهد فراموش شده و سجده سهو، اگر آنها را بعد از نماز فوراً بجا آورد، لازم نیست كارهای استحاضه را انجام دهد.



مسأله 409 ـ زن مستحاضه بعد از آنكه خونش قطع شد، فقط برای نماز اولی كه می خواند، باید كارهای استحاضه را انجام دهد و برای نمازهای بعد لازم نیست.



مسأله 410 ـ اگر زن نداند استحاضه او چه قسم است، موقعی كه می خواهد نماز بخواند، باید مقداری پنبه داخل فرج نماید و كمی صبر كند و بیرون آورد و بعد از آنكه فهمید استحاضه او كدام یك از آن سه قسم است كارهائی را كه برای آن قسم دستور داده شده انجام دهد، ولی اگر بداند تا وقتی كه می خواهد نماز بخواند استحاضه او تغییر نمی كند، پیش از داخل شدن وقت هم می تواند خود را وارسی نماید.



مسأله 411 ـ زن مستحاضه اگر پیش از آنكه خود را وارسی كند، مشغول نماز شود، چنانچه قصد قربت داشته و به وظیفه خود عمل كرده مثلاً استحاضه اش قلیله بوده و به وظیفه استحاضه قلیله عمل نموده، نماز او صحیح است، و اگر قصد قربت نداشته یا عمل او مطابق وظیفه اش نبوده مثل آنكه استحاضه او متوسطه بوده و به وظیفه قلیله رفتار كرده،نماز او باطل است.



مسأله 412 ـ زن مستحاضه اگر نتواند خود را وارسی نماید، باید به آنچه مسلماً وظیفه اوست عمل كند، مثلاً اگر نمی داند استحاضه او قلیله است یا متوسطه، باید كارهای استحاضه قلیله را انجام دهد و اگر نمی داند متوسطه است یا كثیره، باید كارهای مستحاضه متوسطه را انجام دهد ولی اگر بداند سابقاً كدام یك از آن سه قسم بوده، باید به وظیفه همان قسم رفتار نماید.



مسأله 413 ـ اگر خون استحاضه در باطن باشد و بیرون نیاید، وضو و غسل باطل نمی شود، و اگر بیرون بیاید هر چند كم باشد وضو و غسل را باطل می كند.



مسأله 414 ـ زن مستحاضه اگر بعد از نماز خود را وارسی كند و خون نبیند اگر چه بداند دوباره خون می آید، با وضوئی كه دارد می تواند نماز بخواند.



مسأله 415 ـ زن مستحاضه اگر بداند از وقتی كه مشغول وضو یا غسل شده خونی از او بیرون نیامده، می تواند خواندن نماز را تأخیر بیندازد.



مسأله 416 ـ اگر مستحاضه بداند كه پیش از گذشتن وقت نماز به كلی پاك می شود، یا به اندازه خواندن نماز خون بند می آید، باید صبر كند و نماز را در وقتی كه پاك است بخواند علی الاحوط.



مسأله 417 ـ اگر بعد از وضو و غسل، خون در ظاهر قطع شود و مستحاضه بداند كه اگر نماز را تأخیر بیندازد به مقداری كه وضو و غسل و نماز را بجا آورد به كلی پاك می شود أحوط آنست كه نماز را تأخیر بیندازد، و موقعی كه به كلّی پاك شد دوباره وضو و غسل را بجا آورد و نماز را بخواند. و اگر وقت نماز تنگ شد، لازم نیست وضو و غسل را دوباره بجا آورد، بلكه با وضو و غسلی كه دارد می تواند نماز بخواند.



مسأله 418 ـ مستحاضه كثیره و متوسطه وقتی به كلی از خون پاك شد باید غسل كند، ولی اگر بداند از وقتی كه برای نماز پیش مشغول غسل شده دیگر خون نیامده لازم نیست دوباره غسل نماید.



مسأله 419 ـ مستحاضه قلیله بعد از وضو و مستحاضه كثیره و متوسطه بعد از غسل و وضو، باید فوراً مشغول نماز شود ولی گفتن اذان و اقامه و خواندن دعاهای قبل از نماز اشكال ندارد. و در نماز هم می تواند كارهای مستحب مثل قنوت و غیر آنرا بجا آورد.



مسأله 420 ـ زن مستحاضه اگر بین غسل و نماز فاصله بیندازد، باید دوباره غسل كند و بلافاصله مشغول نماز شود.



مسأله 421 ـ اگر خون استحاضه زن جریان دارد و قطع نمی شود چنانچه برای او ضرر ندارد، باید پیش از غسل و بعد از آن به وسیله پنبه از بیرون آمدن خون جلوگیری كند، ولی اگر همیشه جریان ندارد، فقط باید بعد از وضو و غسل از بیرون آمدن خون جلوگیری نماید، و چنانچه كوتاهی كند و خون بیرون آید، باید دوباره غسل كند و اگر نماز هم خوانده باید دوباره بخواند.



مسأله 422 ـ اگر در موقع غسل، خون قطع نشود، غسل صحیح است، ولی اگر در بین غسل، استحاضه متوسطه كثیره شود، باید غسل را از سر بگیرد.



مسأله 423 ـ احتیاط مستحب آنست كه زن مستحاضه در تمام روزی كه روزه است به مقداری كه می تواند، از بیرون آمدن خون جلوگیری كند.



مسأله 424 ـ روزه زن مستحاضه ای كه غسل بر او واجب می باشد، علی الاحوط در صورتی صحیح است كه غسل نماز مغرب و عشای شبی كه می خواهد فردای آن را روزه بگیرد بجا آورد، و نیز غسلهائی را كه برای نمازهای روزش واجب است، انجام دهد ولی اگر برای نماز مغرب و عشا غسل نكند و برای خواندن نماز شب پیش از اذان صبح غسل نماید و در روز هم غسلهائی را كه برای نمازهای روزش واجب است بجا آورد، روزه او صحیح است.



مسأله 425 ـ اگر بعد از نماز عصر، مستحاضه شود و تا غروب غسل نكند روزه او صحیح است.



مسأله 426 ـ اگر استحاضه قلیله زن پیش از نماز، متوسطه یا كثیره شود، باید كارهای متوسطه یا كثیره را كه گفته شد انجام دهد، و اگر استحاضه متوسطه كثیره شود باید كارهای استحاضه كثیره را انجام دهد و چنانچه برای استحاضه متوسطه غسل كرده باشد فائده ندارد و باید دوباره برای كثیره غسل كند.



مسأله 427 ـ اگر در بین نماز، استحاضه متوسطه زن كثیره شود، باید نماز را بشكند و برای استحاضه كثیره غسل كند و وضو بگیرد و كارهای دیگر آن را انجام دهد و همان نماز را بخواند، و اگر برای هیچ كدام از غسل، و وضو وقت ندارد، باید دو تیمم كند، یكی بدل از غسل و دیگری بدل از وضو و اگر برای یكی از آنها وقت ندارد، باید عوض آن تیمم كند و دیگری را بجا آورد، ولی اگر برای تیمم هم وقت ندارد نمی تواند نماز را بشكند و باید نماز را تمام كند و بنابر احتیاط واجب قضا نماید و همچنین است اگر در بین نماز، استحاضه قلیله او متوسطه یا كثیره شود.



مسأله 428 ـ اگر در بین نماز خون بند بیاید و مستحاضه نداند كه در باطن هم قطع شده یا نه، چنانچه بعد از نماز بفهمد قطع شده بوده، باید وضو و غسل و نماز را دوباره بجا آورد علی الاحوط.



مسأله 429 ـ اگر استحاضه كثیره زن متوسطه شود، باید برای نماز اول، عمل كثیره و برای نمازهای بعد عمل متوسطه را بجا آورد مثلاً اگر پیش از نماز ظهر استحاضه كثیره متوسطه شود، باید برای نماز غسل كند و برای نماز عصر و مغرب و عشا فقط وضو بگیرد، ولی اگر برای نماز ظهر غسل نكند و فقط به مقدار نماز عصر وقت داشته باشد باید برای نماز عصر غسل نماید و اگر برای نماز عصر هم غسل نكند، باید برای نماز مغرب غسل كند و اگر برای آن هم غسل نكند و فقط به مقدار نماز عشا وقت داشته باشد باید برای عشا غسل نماید.



مسأله 430 ـ اگر پیش از هر نماز خون مستحاضه كثیره قطع شود و دوباره بیاید برای هر نماز باید یك غسل بجا آورد.



مسأله 431 ـ اگر استحاضه كثیره قلیله شود، باید برای نماز اول عمل كثیره و برای نمازهای بعد عمل قلیله را انجام دهد، و نیز اگر استحاضه متوسطه قلیله شود، باید برای نماز اول، عمل متوسطه و برای نمازهای بعد عمل قلیله را بجا آورد.



مسأله 432 ـ اگر مستحاضه یكی از كارهائی را كه بر او واجب می باشد، حتی عوض كردن پنبه را ترك كند نمازش باطل است.



مسأله 433 ـ مستحاضه قلیله اگر بخواهد غیر از نماز كاری انجام دهد، كه شرط آن وضو داشتن است، مثلاًبخواهد جائی از بدن خود را به خط قرآن برساند، باید وضو بگیرد و وضوئی كه برای نماز گرفته كافی نیست.



مسأله 434 ـ اگر مستحاضه غسلهای واجب خود را بجا آورد، رفتن در مسجد و توقف در آن و خواندن سوره ای كه سجده واجب دارد و نزدیكی شوهر با او حلال می شود، اگر چه كارهای دیگری را كه برای نماز واجب است مثل عوض كردن پنبه و دستمال انجام نداده باشد.



مسأله 435 ـ اگر زن در استحاضه كثیره یا متوسطه بخواهد پیش از وقت نماز سوره ای را كه سجده واجب دارد بخواند یا مسجد برود، بنابر احتیاط واجب باید غسل نماید، و همچنین است اگر شوهرش بخواهد با او نزدیكی كند، ولی اگر بخواهد جائی از بدن خود را به خط قرآن برساند، باید وضو هم بگیرد.



مسأله 436 ـ نماز آیات بر مستحاضه واجب است، و باید برای نماز آیات هم كارهائی را كه برای نماز یومیه گفته شد انجام دهد.



مسأله 437 ـ هر گاه در وقت نماز یومیه نماز آیات بر مستحاضه واجب شود، اگر چه بخواهد هر دو را پشت سر هم بجا آورد، باید برای نماز آیات هم تمام كارهائی را كه برای نماز یومیه او واجب است انجام دهد. و نمی تواند هر دو را با یك غسل و وضو بخواند.



مسأله 438 ـ اگر زن مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند، باید برای هر نماز كارهائی را كه برای نماز ادا بر او واجب است بجا آورد.



مسأله 439 ـ اگر زن بداند خونی كه از او خارج می شود خون زخم نیست و شرعاً حكم حیض و نفاس را ندارد، باید به دستور استحاضه عمل كند بلكه اگر شك داشته باشد كه خون استحاضه است یا خونهای دیگر، چنانچه نشانه آنها را نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب باید كارهای استحاضه را انجام دهد.