کد مطلب:1137 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:336

نفاس
مسأله 514 ـ از وقتی كه اولین جزء بچه از شكم مادر بیرون می آید، هر خونی كه زن می بیند، اگر پیش از ده روز یا سر ده روز قطع شود، خون نفاس است، و زن را در حال نفاس، نفساء می گویند.



مسأله 515 ـ خونی كه زن پیش از بیرون آمدن اولین جزء بچه می بیند نفاس نیست.



مسأله 516 ـ لازم نیست كه خلقت بچه تمام باشد، بلكه اگر خون بسته ای هم از رحم زن خارج شود و خود زن بداند، یا چهار نفر قابله بگویند، كه اگر در رحم می ماند انسان می شد كه عرفا بگویند سقط نموده خونی كه تا ده روز ببیند خون نفاس است.



مسأله 517 ـ ممكن است خون نفاس یك آن بیشتر نیاید، ولی بیشتر از ده روز نمی شود.



مسأله 518 ـ هر گاه شك كند كه چیزی سقط شده یا نه، یا چیزی كه سقط شده اگر می ماند انسان می شد یا نه، لازم نیست وارسی كند و خونی كه از او خارج می شود شرعاً خون نفاس نیست.



مسأله 519 ـ زن نفساء مثل زن حائض است در جمیع واجبات و محرمات هر چند كه نسبت به بعض آنها به نحو احتیاط وجوبی است، مگر در دادن كفاره جماع كه احتیاط مستحبی است.



مسأله 520 ـ طلاق دادن زنی كه در حال نفاس است صحیح نیست، و نزدیكی كردن با او حرام می باشد، و اگر شوهرش با او نزدیكی كند، احتیاط مستحب آن است به دستوری كه در احكام حیض گفته شد كفاره بدهد.



مسأله 521 ـ وقتی زن از خون نفاس پاك شد، باید غسل كند و عبادتهای خود را بجا آورد، و اگر دوباره خون ببیند، چنانچه روزهائی كه خون دیده با روزهائی كه در وسط پاك بوده، روی هم ده روز یا كمتر از ده روز باشد تمام آن نفاس است، و اگر روزهائی كه پاك بوده روزه گرفته باشد باید قضا نماید.



مسأله 522 ـ اگر زن از خون نفاس پاك شود و احتمال دهد كه در باطن خون هست، باید مقداری پنبه داخل فرج نماید و كمی صبر كند كه اگر پاك است، برای عبادتهای خود غسل كند.



مسأله 523 ـ اگر خون نفاس زن از ده روز بگذرد، چنانچه در حیض عادت دارد، به اندازه روزهای عادت او نفاس و بقیه استحاضه است، و اگر عادت ندارد، تا ده روز نفاس و بقیه استحاضه می باشد، و احتیاط مستحب آنست كسی كه عادت دارد از روز بعد از عادت و كسی عادت ندارد بعد از روز دهم تا روز هجدهم زایمان، كارهای استحاضه را بجا آورد و كارهائی را كه بر نفساء حرام است ترك كند.



مسأله 524 ـ زنی كه عادت حیضش كمتر از ده روز است، اگر بیشتر از روزهای عادتش خون نفاس ببیند، باید به اندازه روزهای عادت خود نفاس قرار دهد و بعد از آن بنابر احتیاط واجب تا یك روز عبادت خود را ترك نماید و بعد از یك روز تا روز دهم مستحب است كه كارهای استحاضه را بجا آورد و كارهائی را كه بر نفساء حرام است ترك نماید، و اگر از ده روز بگذرد استحاضه است و باید روزهای بعد از عادت تا روز دهم را هم استحاضه قرار دهد و عبادتهائی را كه در آن روزها بجا نیاورده قضا نماید، مثلاً زنی كه عادت او شش روز بوده اگر بیشتر از شش روز خون ببیند، باید شش روز را نفاس قرار دهد و بنابر احتیاط واجب در روز هفتم عبادت را ترك كند و در روز هشتم و نهم و دهم مستحب است كه كارهای استحاضه را بجا آورد و كارهائی را كه بر نفساء حرام است ترك نماید و اگر بیشتر از ده روز خون دید، از روز بعد از عادت او، استحاضه می باشد.



مسأله 525 ـ زنی كه در حیض عادت دارد اگر بعد از زائیدن، تا یك ماه یا بیشتر از یك ماه پی درپی خون ببیند، به اندازه روزهای عادت او نفاس است، و ده روز از خونی كه بعد از نفاس می بیند اگر چه در روزهای عادت ماهانه اش باشد استحاضه است. مثلاً زنی كه عادت حیض او از بیستم هر ماه تا بیست و هفتم آن است، اگر روز دهم ماه زائیده و تا یك ماه یا بیشتر پی درپی خون دید، تا روز هفدهم نفاس و از روز هفدهم تا ده روز حتی خونی كه در روزهای عادت خود كه از بیستم تا بیست و هفتم است می بیند استحاضه می باشد، و بعد از گذشتن ده روز اگر خونی را كه می بیند در روزهای عادتش باشد حیض است، چه نشانه های حیض را داشته باشد، یا نداشته باشد، و همچنین است اگر در روزهای عادتش نباشد ولی نشانه های حیض را داشته باشد اما اگر خونی كه بعد از گذشتن ده روز از نفاس می بیند، در روزهای عادت حیض او نباشد و نشانه های حیض را هم نداشته باشد استحاضه است.



مسأله 526 ـ زنی كه در حیض عادت ندارد، اگر بعد از زایمان تا یك ماه یا بیشتر از یك ماه خون ببیند، ده روز اول آن نفاس و ده روز دوم آن استحاضه است و خونی كه بعد از آن می بیند، اگر نشانه حیض را داشته باشد حیض وگرنه آن هم استحاضه می باشد.