کد مطلب:36436 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:699

مستضعفین: آتش افروزان جنگهای...











مجاهدان راه خدا از كدام طبقات اجتماعی بر می خیزند؟ از بازرگانان؟ از ثروتمندان؟ از توانگران و مقامات ذی نفوذ؟ و یا از...

[صفحه 69]

در جنگهای معمولی كه ملت در برابر دشمن خارجی قرار گیرد، فرزندان اقشار بالای جامعه در نبرد، گاهی فعالانه شركت می كنند. زیرا در چنین جنگهائی سرنوشت آنان نیز رقم زده می شود و منافعشان ایجاب می كند كه از خود دفاع كنند یا بر دشمن هجوم برند.

اما در نبردهای رهائی بخش... و در پیكارهائی كه ملت با زورگویان و جلادان می رزمد، فرودستان و زحمتكشانی كه به فقیرترین اقشار تعلق دارند، وارد كارزار می شوند و جنگ را پیش می برند... زیرا این افراد از وجدان زنده و بیداری برخوردارند و امتیازات و رفاه مادی وجدان انسانی آنان را هنوز تباه نكرده است.

امام علی (ع) با اشاره به نبردهائی كه در بصره و پیرامون آن میان زورمندان و انقلابیون در گرفته است چنین می فرماید:

فتن كقطع اللیل المظلم، لا تقوم لها قائمه، و لا ترد لها رایه، تائیكم مزمومه مرحوله: یحفزها فائدها، وی جهدها راكبها، اهلها قوم شدید كلبهم، قلیل سلبهم، یجاهد هم فی الله قوم اذله عند المتكبرین، فی الارض مجهولون، و فی السماء معروفون، فویل لك یا بصره عند ذلك من جیش من نقم الله لا رهج له و لا حس، و سیبتلی اهلك بالموت الاحمر، و الجوع الاغبر.

«فتنه هایی چونان پاره های شب تیره كه هیچ سواری در برابرشان تاب نمی آورد، و پرچمهایشان پیوسته افراشته است، به سوی شما روی می آورند، به سان شتر مهار شده و باربر پشت، كه ساربانش به خشم پیش می راند و سوارش آن را می تازد. فتنه گران بسیار آزار می رسانند و اندك غارت می كنند (تنها هدفشان سیطره جوئی است). كسانی به جهاد با آن

[صفحه 70]

گردنكشان بر می خیزند كه خوارشان می دارند، در زمین بی نام و نشانند و در آسمان پرآوازه (در این جهان ظاهرا بی مقدارند اما در نزد خدا مقامی والا دارند).

وای بر تو ای بصره، آنگاه كه لشگری از عقاب الهی بر تو بتازد! بی هیچ غبار و غوغایی! پس آنگاه مردمانت به مرگ سرخ و خشكسالی دچار می آیند.»[1].


صفحه 69، 70.








    1. نهج البلاغه، خطبه ی 101.