کد مطلب:31839 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:673

حج را بپاييد تا پايدار بمانيد











الله الله في بيت ربكم فلا يخلو منكم ما بقيتم، فانه ان ترك لم تناظروا و ادني ما يرجع به من امه ان يغفر له ما سلف.

شما را درباره ي خانه ي خدا- كعبه- سفارش مي كنم. تا زنده هستيد مگذاريد كه آنجا خالي بماند، زيرا كه اگر حج خانه ي خدا ترك شود به شما مهلت نمي دهند و عذاب بر شما نازل مي شود.

كسي كه قصد خانه خدا را كند، كمترين چيزي كه نصيبش مي شود اين است كه تمامي گناهان پيشين او را مي آمرزند.

خداوند درباره ي خانه ي خويش چنين مي فرمايد:

جعل الله الكعبه البيت الحرام قياما للناس[1].

خداوند كعبه را كه خانه ي محترم اوست، موجب پايداري مردم قرار داده است.

[صفحه 96]

و علي بن ابراهيم قمي در تفسير خويش نقل مي كند كه:

تا زماني كه كعبه پابرجا و پايدار است و مردم به حج خانه خدا مي روند، هلاك نمي شوند، اما همين كه كعبه ويران گردد و مردم حج نگزارند، نابود مي شوند.[2].

عبدالرحمان بن ابي عبدالله مي گويد:

به امام باقر عرض كردم: گروهي از قصه گويان و افسانه پردازان كه مردم را با سخنان خويش سرگرم مي سازند، مي گويند كه اگر كسي يك بار حج گزارد و ديگر بار به جاي حج، پول آن را صدقه دهد و به خويشاوندانش رسيدگي كند، برايش بهتر از حج دوباره است. امام عليه السلام فرمود: دروغ مي گويند و ياوه مي سرايند. اگر مردم چنين كنند، خانه ي خدا خالي مي ماند و حج تعطيل مي شود در حالي كه خداوند اين خانه را موجب پايداري مردم قرار داده است.[3].

اين واقعيت بس مهم كه در آيه ي شريفه به اشاره از آن سخن رفته است در بيانات پيامبر و ائمه فراوان تكرار شده است چنانچه پيامبر مي فرمايد:

زماني كه امت من قصد زيارت اين خانه را ترك كند، بي درنگ دچار عذاب مي شود[4].

و امام باقر مي فرمايد: در وصيت اميرالمومنين آمده است كه: حج خانه ي خدا را ترك نكنيد كه اگر چنين كنيد هلاك مي شويد.[5].

حج خانه ي خدا آنقدر مهم است كه امام صادق فرمود:

اگر مردم حج را واگذارند و تعطيلش كنند بر امام واجب است كه مردم را چه بخواهند و چه نخواهند، به حج وادارد، زيرا كه اين خانه

[صفحه 97]

فقط به همين منظور برپا شده است.[6].

و بالاخره آن كه امام صادق فرمود: بر شما باد كه در اين خانه حج گزاريد و آن را پايدار بداريد چرا كه در اين پايداري و برپايي حج، دفع سختيهاي دنيا و هراس روز قيامت نهفته است.[7].

در بخش بعدي وصيت اميرالمومنين اين نكته آمده است كه يكي از ثمرات حج آمرزش گناهان است. امام باقر از حضرت رسول اكرم نقل مي كند كه فرمود:

براي كسي كه حج مي گزارد يا عمره به جاي مي آورد، يكي از اين سه حالت وجود دارد:

يا آنكه به او مي گويند: تمام گناهان پيشين تو و هر آنچه گناه در تو باقي بوده، خداوند همه را بخشيد.

يا آن كه به او مي گويند: گناهان پيشين تو بخشيده شد، اينك عمل نيك را آغاز كن.

يا به او مي گويند: تو در ميان خاندان و اموال خويش حفظ شدي (شان و شرافت يافتي) و اين زيباترين بهره حج است.[8].

در روايت ديگري بهره نخست افضل شمرده شده است[9].

و البته روشن است كه موقعيت ظاهري بهره حج زيباتر است اما آمرزش گناهان پيشين و پسين برتر و بالاتر.

[صفحه 100]


صفحه 96، 97، 100.








    1. سوره ي مائده، آيه ي 97.
    2. مادامت الكعبه قائمه و يحج الناس اليها، لم يهلكوا، فاذا هدمت و تركوا الحج هلكوا. (تفسير قمي 194:1).
    3. عن عبدالرحمن بن ابي عبدالله: قلت لابي جعفر عليه السلام:

      ان اناسا من هولاء القصاص يقولون اذا حج رجل حجه ثم تصدق و وصل كان خيرا له فقال عليه السلام: كذبوا، لو فعل هذا الناس لعطل هذا البيت. ان الله عز و جل جعل هذا البيت قياما للناس. (بحارالانوار ج 96 ص 18).

    4. عن رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم انه قال: اذا تركت امتي هذا البيت ان تومه لم تناظر. (بحار ج 96 ص 22).
    5. عن الصادق، عن ابيه عليهماالسلام انه قال: كان في وصيه اميرالمومنين عليه السلام: لاتتركوا حج بيت ربكم، فتهلكوا. (بحارالانوار ج 96 ص 19).
    6. عن ابي عبدالله عليه السلام قال: لو عطل الناس الحج لوجب علي الامام ان يجبرهم علي الحج ان شاووا و ان ابوا لان هذا البيت انما وضع للحج، (بحارالانوار ج 96 ص 18).
    7. عن ابي بصير قال: سمعت ابا عبدالله عليه السلام يقول: عليكم بحج هذا البيت، فادمنوه، فان في ادمانكم الحج دفع مكاره الدنيا عنكم و اهوال يوم القيامه. (بحارالانوار ج 96 ص 14).
    8. عن الصادق عن ابيه عليهماالسلام قال: قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: للحاج المعتمر احدي ثلاث خصال: اما ان يقال له: قد غفر لك ما مضي و ما بقي، و اما ان يقال له: قد غفر كل ما مضي فاستانف العمل، و اما ان يقال له: قد حفظت في اهلك و ولدك، و هي احسنهن. (بحارالانوار ج 96 ص 6).
    9. (همان مدرك ص 17 روايت 13).