1 - بـرهـان نظم داراي شرائط يك برهان تجربي نيست زيرا هرگز در مورد غير اين جهان آزمايش نشده است . 2 - چـه مـانـعي دارد كه نظام موجود در جهان طبيعت بواسطه يك علت دروني ناشناخته ,اداره شود , و به تعبير ديگر , نظم ذاتي ماده باشد ؟3 - ما از كجا مي دانيم كه نظام موجود نظام اكمل است ؟ زيرا مشابه آن راهرگز نديده ايم تا با آن مقايسه كنيم . 4 - پـيش از آنكه اين جهان ساخته شود , ما چه مي دانيم , شايد سازنده آن , جهان را بارها آزمايش كرده تا توانسته است سرانجام چنين محصولي را بيافريند . 5 - ايـن بـرهـان بـر فـرض اينكه وجود خالق دانا و قادر را ثابت كند , به هيچ وجه دليل بر صفات كماليه اي كه به او نسبت مي دهند مانند عدالت و رحمانيت و 000نيست . 6 - در طـبيعت , حوادث ناخوشايندي وجود دارد , مانند طوفانها كه با مساله نظم جهان و حكمت آفريدگار سازگاري ندارد . فلاسفه مسلمان در برابر اين اشكالات , چه پاسخي دارند ؟