مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

آيا اين ادعا درست است كه «علم فقه علمي دنبالهرو است، يعني جامعه ساز و طراح نيست، بلكه وقتي جامعه ساخته شد، فقه احكام آنرا صادر ميكند. فقيهان نه توسعه آوردند، نه بيمه، نه انتخابات و نه بردگي را لغو كردند و نه نظام ارباب رعيتي را… بلكه در مقابل همه اينها موضعگيري كردند و رفته رفته با اكراه به آنها رضايت دادند»؟
آيا اين گفته كه «علم فقه همچون علم حقوق، علمي است حيلت آموز و همين، خصلتِ شديداً دنيوي آن را نشان ميدهد» درست است؟
آيا اين سخنان درست است كه « علم فقه علم ظاهربين است؛ يعني به ظواهر اعمال و اعمال ظاهري كار دارد، حتي اسلام آوردن زير شمشير را هم، اسلام محسوب ميكند، جامعه فقهي لزوماً جامعهاي ديني نيست»؟
آيا اين سخن كه «فقه موجود با يك اخلاق نازل، يك هنر نازل، و يك عقلانيت نازل، و يك سطح معيشت نازل هم ميسازد و جامعه فقهي لزوماً يك جامعة پيشرفته مدرن را اقتضا نميكند» صحيح است؟
آيا اين ادعا درست است كه « علم فقه، علمي مصرف كننده است و علم فقه موجود مصرف كننده جهان شناسي و انسان شناسي و زبان شناسي و جامعه شناسي كهن است. اين مصرف كنندگي نه فقط نسبت به معارف درجه دوم، كه نسبت به معارف درجه اول هم تحقق دارد»؟
آيا اين گفته كه «علم فقه علمي اقلي است، يعني اقل احكامي را كه براي رفع خصومت لازم است ميدهد ولاغير، نه اينكه حداكثر كاري را كه براي اداره و تدبير زندگي لازم است، بياموزد»؟
آيا اين گفته درست است كه «علم فقه علمي است متأثر از ساختار اجتماع. به عبارت ديگر علمي است اجتماعي و سياسي و لذا تابع مقتضيات اجتماع و سياست و در خور آنها نه برعكس، و سيّاليّت آنها فقه را هم سيّال ميكند»؟
آيا اين سخن درست است كه «علم فقه كنوني علمي تكليفمدار است نه حقمدار»؟
آيا اين ادعا درست است كه «علم فقه كنوني قايل به مصالح خفيه در احكام اجتماعي است و همين ماية كندي، بلكه توقف حركت آن شده است»؟
مدارك فقه شيعه چيست؟
آيا «خمس» اختصاص به غنايم جنگي دارد؟
آيا پيامبران از ملاكهاي تشريع احكام الهي آگاهي داشتند؟
  1. 4215 از 4632