-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12752)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(11179)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(8475)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4622)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2444)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1502)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1344)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1147)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(950)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(833)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25852 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

الف) روح انسان در ابتدأ به صورت تدريجي يا دفعي به جسم انسان دميده شده است؟ ب) ارواح انسانها قبل از خلقت حضرت آدمغ خلق شده بودند و در روز معين به قالبهاي خويش پيوستهاند؟

الف: روح انسان موجودي مجرد است و ساختماني مغاير با ساختمان ماده دارد و اصول حاكم بر آن غير از اصول حاكم بر ماده و خواص فيزيكي و شيميايي آن است، و احكام ماده مثل حركت، شكل، اندازه و قوانين مادي مثل تجزيه و تركيب و... در آن راه ندارد; بنابراين، روح انسان به صورت دفعي در جسم بوجود آمده است.

پيامبر گراميمأمور ميشود كه بگويد: قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ مَآ أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلآقَلِيلاً ;(اسرأ،85) ]از تو دربارة روح سؤال ميكنند[ بگو: روح از فرمان پروردگار من است و جز اندكي از دانش به شما داده نشده است.

حضرت امام صادقدر پاسخ ابوبصير ميفرمايد: ]روح[ همان است كه در همه جنبندگان وجود دارد، ابابصير ميگويد پرسيدم آن چيست؟ فرمود: از عالم ملكوت و از قدرت است.(ر.ك: بحارالانوار، علامه مجلسي;، ج 58، ص 26، مؤسسة الوفأ، بيروت.)

دربارة بوجود آمدن ارواح انسانها قبل از بدنهاي جسماني و يا آن كه هم زمان با بوجود آمدن بدن جسماني بوده يا نه؟ دو نظر است:

1. برخي از دانشمندان همچون ملا صدراي شيرازي و علامه طباطبايي رحمة اللّه عليهما معتقدند كه روح انسان قبل از بوجود آمدن بدن جسماني وجود نداشته و بر اساس نظرية حركت جوهري بعد از چهار ماهگي روح بوجود ميآيد. توضيح آن كه هر انساني پس از آن كه مراحل تكامل جسماني خود را تا مرحله پردازش و تسويه (بعد از چهار ماهگي) طي كرد از سوي خدا در او روح دميده ميشود; قرآن كريم ميفرمايد: وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الاْ ?ًِنسَـَنَ مِن سُلَـَـلَةٍ مِّن طِينٍ # ثُمَّ جَعَلْنَـَهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ # ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَـَمًا فَكَسَوْنَا الْعِظَـَمَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَـَهُ خَلْقًا ءَاخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَـَـلِقِينَ ;(مؤمنون،12ـ14) ما انسان را از عصارهاي از گل آفريديم، سپس آن را نطفهاي در قرارگاه مطمئن ]رحم[ قرار داديم، سپس نطفه را به صورت علقه ]خون بسته[ و علقه را به صورت مضغه ]چيزي شبيه گوشت جويده[ و مضغه را به صورت استخوانهايي درآورديم، از آن پس آن را آفرينش تازهاي ايجاد كرديم، بزرگ است خدايي كه بهترين خلق كنندگان است!

بنابراين، بر اساس نظريه مذكور روح قبل از جسم نبوده و بعد از بوجود آمدن نطفه و ساير مراحل آن بعد از چهار ماهگي روح در جسم انسانها دميده ميشود.(ر.ك: انسانشناسي، تدوين: مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني;، ص 34ـ44، انتشارات مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني;، قم.)

2. برخي از دانشمندان و حكما معتقدند كه روح هميشه وجود داشته; ولي بعد از چهارماهگي در بدن دميده شده و به پيكر ميپيوندد.(ر.ك: تفسير پيام قرآن، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 3، ص 107ـ119، انتشارات دارالكتب الاسلامية، تهران / آموزش فلسفه، آيت اللّه محمد تقي مصباح يزدي، ج 2، ص 141ـ155، انتشارات سازمان تبليغات اسلامي.)

منظور از نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي;(حجر،29) از روح خودم در او ]انسان[ دميدم. اين است كه از آن جا كه همه چيز (روح و جسم و...) مخلوق خداوند است و وجود مقدس او نه جسم دارد و نه روح; چنان كه قرآن كريم ميفرمايد: لَيْسَ كَمِثْلِهِي شَيْء;(شوري،11) هيچ چيز مانند او نيست. او هيچ مانند و مثلي ندارد; بنابراين اضافه روح به خدا (روحي) در آيه شريفه مذكور، اضافه حقيقي نيست; بلكه اضافه تشريفي است; يعني چون روح انسان، موجودي شريف و پاك و با عظمتي است، خداوند متعال آن را به خود نسبت داده و اين دليل بر دميده شدن روحي بسيار با عظمت دركالبد انسان است، همان گونه كه خانه كعبه را به سبب عظمتش بيت اللّه و ماه مبارك رمضان را به علت عظمت و بركتش شهر اللّه (ماه خدا) مينامند.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 12، ص 158ـ161; ج 18، ص 15ـ24، دارالكتب الاسلامية، تهران.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.