-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(30994)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13353)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(12298)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(6823)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2700)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2015)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1965)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1713)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1430)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(1193)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25914 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

با توجه به اين كه خداوند هرگز ديده نميشود، چگونه حضرت موسي توانست با خدا صحبت كند، و خدا بر او تجلي شد؟...

سخن گفتن با خداوند ملازم با ديدن نيست; بلكه خداوند بدون اين كه ديده شود، از طريق به وجود آوردن امواج صوتي در لابلاي شجرة وادي ايمن، و در كوه طور، با حضرت موسيغ سخن گفت.( الميزان، علامه طباطبايي;، ج 8، ص 244، منشورات جماعة المدرسين / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 4، ص 215، دارالكتب الاسلامية / جهت آگاهي بيشتر به الميزان، همان، ج 2، ص 314ـ321 و 324 ـ 327، مراجعه فرماييد. )

تجلّي نيز از ماده جلو به معناي ظهور و آشكار شدن است.( ر.ك: التحقيق في كلمات القرآن الكريم، حسن مصطفوي، ماده جلو. )

از روايات فهميده ميشود كه مراد از تجلّي خداوند، اظهار بعضي از آيات خود است. آنچه از ظاهر آيه فهميده ميشود آن است كه ظهور يكي از مخلوقات خداوند، كوه را متلاشي و نابود كرد، و حضرت موسي از مشاهده اين تجلي متوجه شد كه تاب و تحمل آن را ندارد و چون نميتواند اين تجلي را تحمل كند، پس رؤيت خداوند نيز برايش ممكن نيست، البته مراد از رؤيت، مشاهده با چشم سر نيست بلكه مقصود مشاهدة قلبي است. توضيح اين كه حضرت موسيغ گرچه خدا را كاملاً شناخته بود تا جايي كه با او سخن ميگفت و از برگزيدگان براي رسالت الهي محسوب ميشد، در عين حال، آن حضرت آرزو كرد كه معرفتش به حق تعالي بيش از گذشته شده و رؤيت قلبي و شهود باطنياش به كاملترين شهود حق و علمش به حق، به كمال علم ضروري به حق تبديل شود كه خطاب رسيد: ]حتي براي تو نيز[ چنين چيزي در اين عالم با وجود بقاي وجود طبيعت ميسّر نيست; كه بدن و قواي طبيعي همراه آن، حجاب چنين مرتبهاي از علم و شهودِ كامل هستند; به همين جهت، خداوند فرمود: نظيرش را به كوه نشان ميدهم كه با آن صلابت و استحكامي كه كوه داشت، با يك تجلي الهي كوبيده و متلاشي شد و طاقت تجلي حق را نداشت. ضمناً به حضرت موسي فهماند كه اين مرتبه از رؤيت و مشاهده و لقاي الهي، فقط در عالم آخرت ميسّر است; همانطوري كه در آيات ديگر قرآن به آن اشاره شده; إِلي ربها ناظرة( قيامت، 23. ) انك كادح إلي ربك كدحاً فملـَقيه;( انشقاق، 6. ) زيرا انقطاع تام به خداي متعال حاصل نميشود; مگر با قطع رابطه از هر چيزي حتي از بدن و توابع آن.( اقتباس از تفسير الميزان، ج 8، ص 253. )

البته براي انسان كامل ـ پيامبر اسلام و اميرمؤمنانـ در همين دنيا نيز رؤيت قلبي حاصل است زيرا آنان قادرند با صرف نظر از وجود طبيعي به چنين ادراكي برسند و موسيغ چنين مقامي را تقاضا كرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.