-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2598 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

پدر و مادر و برادر هايم اهل نماز نيستند و به هيچ اصلي پاي بندي نميباشند. حرفهاي من در آنها تأثير ندارد، بلكه موجب تحقير من مي شوند. ناهماهنگي فكري و عملي و مشكلات خانوادگي عصبيام كرده است. لطفاً راهنماييم كنيد آيا هر گاه سؤالي داشتم، مي توانم با شما مكاتبه نمايم؟

واحد پاسخ به سؤالات پيوسته پاسخ گوي سؤالات مختلف شما جوانان جوياي حقيقت است، هر چند مكرر باشد. بنابراين هر وقت سؤالي داشتيد يا با شبهه و اشكالي مواجه شديد، مي توانيد با اين واحد مكاتبه نماييد. البته سعي كنيد سؤالات شما كوتاه و رسا باشد و هر نامهاي از ده سؤال تجاوز نكند.

گرايش جوانانِ - همانند شما - به معنويات و تقيّدشان به عبادات و نماز، نشانه سلامت سرشت و فطرت آنان است. يكي از ويژگيهاي دوران غيبت و از علائم ظهور امام زمان(ع) دين گرايي جوانان و گرايش آنان به سوي معنويت است. در حديثي از نبي مكرّم اسلام(ص) نقل شده كه فرمود: واي بر اولاد آخر الزمان از دست پدرانشان! عرض شد. از پدران مشرك آنان؟ فرمود: خير، از پدران مؤمن (و مسلمان) آنها، چون واجبات دين را به فرزندانشان نميآموزند و اگر اولاد آنها بياموزند (و در صدد فراگيري احكام و مسائل و معارف ديني باشند) آنان را منع مي كنند و با متاع ناچيزي از دنيا، از آنان راضي مي شوند. من از آنها بيزارم و آنها از من بيزارند.(1)

بايد توجه داشته باشيم دين گرايي و فضيلتطلبي، آن گاه انسان را به سر منزل سعادت و مقصد آفرينش - كه چيزي جز خوشبختي مطلق و آرامش در جوار رحمت و قرب الهي نيست - مي رساند كه: با شناخت و معرفت مباني و معارف ديني و بصيرت و جامع نگري و ثبات قدم همراه و از تزلزل و حركت مقطعي به دور باشد. حركت تدريجي و مداوم و پيوسته براي ازدياد ميزان معرفت و معنويت و عدم ركود و وقفه در مسير حركت خودسازي و دانش افزايي، شرط لازم براي رسيدن به قلّه فلاح و رستگاري است. يكي از ويژگيهاي دوران نوجواني اين است كه سرشت پاك دروني، آنان را به سوي معنويت سوق ميدهد، اما اين حركت غالباً سطحي و احساسي و عاطفي است و از معرفت و عمق لازم برخوردار نيست. به همين جهت اگر اين احساس پاك دروني با كسب آگاهي و شناخت تكميل نگردد، زمينه براي انحراف آنان از جاده مستقيم فطرت و ديانت وجود دارد. به بيان ديگر: وقتي پيدايش پديدهاي معلول احساسات و عواطف باشد، با خاموش شدن آتش احساسات و از بين رفتن علت، معلول نيز معدوم مي گردد و هرگاه ارزشها و فضايل انساني تابع اوضاع محيطي و اجتماعي گشت. با تحولات سياسي و اجتماعي، ارزشها نيز به ضد خودش مبدّل مي گردد. بنابراين توصيه مي كنيم: براي تعميق معنويت و حفظ و بقاي دين مداري و ارزش گرايي خويش، برنامه مطالعاتي منظم و طبقه بندي شده داشته باشيد. مطالعه كتابهاي شهيد دستغيب و شهيد مطهري و علامه طباطبايي مي تواند مباني و زيربناي فكري و اخلاقي صحيحي را براي هر جواني پي ريزي نمايد. مطالعه كتب مذكور، در كنار كتابهاي درسي - مخصوصاً در اوقات فراغت - بستري است كه ذهن را از تخيّلات آفت زا و اضطراب آلودي كه مانع پيشرفت تحصيلي و تكامل معنوي است، باز دارد.

ناهماهنگي فكري و عملي با خانواده

مي دانيد كه هر انساني دوست دارد همه اعضاي خانواده با او هم فكر باشند و براي نيل به اين مقصد از هيچ كار زباني و عملي مضايقه نميكند، اما انسانها متفاوتند. بعضي افراد را از طريق برهان و استدلال منطقي مي توان راهنمايي نمود. در بعضي افراد بيان و گفت گو فاقد تأثير است و براي هدايت و راهنمايي برخي افراد بايد از حيطههاي عاطفي و احساسي و محبّت و احترام استفاده نمود و با اعمال و رفتار و اخلاق صحيح و متأثر از آيات و روايات و سيره و روش زندگي بزرگان و امامان، آنان را بيدار و آگاه ساخت. براي اصلاح رفتار و اخلاق و برخوردهاي نادرست اعضاي خانواده مخصوصاً والدين، شيوه دوم نتيجه بخش است. از موعظه و نصيحت زباني و ارائه استدلال و برهان منطقي - مخصوصاً اگر به بحث و مجادله منجر شود. - جداً پرهيز كنيد كه تأثير منفي آن زيادتر است. رفتار محبتآميز و برخورد عاطفي و رعايت احترام آنان تأثير بيشتري دارد.البته ممكن است مدتي مورد بي مهري و كم لطفي و يا حتي توهين و تحقير قرار گيريد، اما صبر و پايداري شما بالاخره آنان را بيدار و آگاه مي سازد و به بزرگواري روح شما پي مي برند.

پي نوشتها:

1. الحكم الزاهره، ج 1، ص 225.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.