-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(20246)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13080)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(9724)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(5262)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2538)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1659)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1546)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1333)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1089)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(943)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26067 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

چرا در زمان پيامبران گذشته، مجازاتهاي عمومي مانند نابودي يك شهر وجود داشت، ولي الآن شهر يا كشور به علّت فساد نابود نميشود؟

اين كه نوشتهايد در قديم عذابهاي عمومي و مشخصي نازل ميشده و خداوند به وسيلة آنها شهر يا قومي را نابود ميكرده، است ولي امروزه چنين نيست، مطلب ثابت شدهاي نيست، زيرا امكان دارد بسياري از بلاياي طبيعي، امروز نيز كه در جاي جاي دنيا اتفاق ميافتد براي عذاب ساكنان آن منطقه باشد، ولي چون پيامبري نيست كه از عذاب بودن آنها ما را خبر دهد، از آن اطلاع نداريم، چنان كه قرآن كريم همة گناهكاران، حتي جوامع اسلامي در دنيا را به نزول عذاب تهديد كرده است; البته به شرط نبودن پيامبر در ميان آنان و يا استغفار نكردن از گناهان كه اگر اين دو شرط نباشد، احتمال نزول عذاب وجود دارد: وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ;(انفال،33) ولي ]اي پيامبر![ تا تو در ميان آنها هستي، خداوند آنها را مجازات نخواهد كرد; و ]نيز[ تا استفغار ميكنند خدا عذابشان نميكند.

خداوند در آيات متعددي مانند آية 50 سورة يونس به نزول عذاب در شب يا روز تهديد كرده است; از كجا كه امروزه اين حوادثِ ويرانگر طبيعي، عذابهاي الهي نباشد.

وانگهي، بر فرض كه عذابهاي عمومي يا دست كم عذابهايي كه مردم ميدانستهاند، عذاب است (عذاب آشكار، نه عذابي كه مردم نميدانستهاند عذاب است)، مخصوص امتهاي پيشين باشد، ولي به نظر ميرسد دلايلي داشته باشد كه برخي از آنها عبارتاند از:

1. بشر در ابتدا مانند كودكي بود كه هر از چند گاهي براي تربيت او ـ به جهت قصور معرفت او ـ تنبيهاتي اين چنيني، نياز ميشد، زيرا جوامع بشري از نظر رشد معرفتي در حدّي نبودند كه به اصطلاح، با گفتمان صرف، اصلاح شوند; به اين جهت اين گونه تهديدهاي عملي، در ارشاد و تربيت او مؤثر ميافتاد: وَ أَخَذْنَـَهُم بِالْعَذَابِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ;(زخرف،48) و آنها را به ]انواع[ عذاب گرفتار كرديم شايد بازگردند.

2. امتهاي گذشته كه گرفتار عذابهاي عمومي ميشدند، چنان بود كه به طور رسمي در برابر سفيران الهي ـ پيامبران الهي ـ به مخالف برميخواستند و خداوند متعال براي حفظ شأن سفارت و رسالت، لازم بود تا در عذاب تعجيل كند و پيش از عذاب اخروي، آنان را در دنيا گرفتار عذاب نمايد.

خداوند در سورة شعرا، وقتي سخن از عذاب قوم نوح، عاد، ثمود، لوط و اصحاب ايكه ميكند، از ايستادگي آنان در برابر انبيا و تهديدهاي آنان سخن ميفرمايد: آنان انبيا را تكذيب كردند.(شعرأ،105ـ176)

3. خداوند براي آن كه بشر را با نيروها و امدادهاي غيبي و لشكرهاي مخصوص خود آشنا كند، در همان ابتدا در مقابل جوامع سركش، آنها را ظاهر فرمود تا مردم بدانند كه خداوند براي سركوب جباران و گناهكاران از انواع نيروها بهره ميگيرد: قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَيََّ أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْمِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ;(انعام،65) بگو: او قادر است كه از بالا يا از زير پاي شما، عذابي بر شما بفرستد، يا به صورت دستههاي پراكنده شما را با هم بياميزد و طعم جنگ ]و اختلاف[ را به هر يك از شما به وسيلة ديگري ميچشانيم.

4. گاهي ممكن است براي بشر گمان پيدا شود كه تعداد عذاب شونده، براي خدا مهم است، به گونهاي كه اگر همه با هم، دست به گناه بزنند، خداوند نميتواند كاري انجام دهد، زيرا لازم ميآيد كه گروه فراواني را نابود كند و اين با اهداف خدا سازگاري ندارد; خداوند متعال نيز با نزول عذابهاي جهنمي در همان ابتدا، اين فكر باطل را از سر بشر بيرون ساخت: وَ قَالُواْ نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوَ َلاًوَ أَوْلَـَدًا وَ مَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ ;(سبا،35) و گفتند: اموال و اولاد ما ]از همه[ بيشتر است، و ما هرگز مجازات نخواهيم شد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.