-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12752)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(11179)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(8475)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4622)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2444)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1502)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1344)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1147)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(950)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(833)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26124 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:0

شما مي دانيد كه در بعضي از كشورها مانند ژاپن و ... هنوز اديان غير خداپرستي مثل بت پرستي رواج دارد مي خواستم بدانم كسي كه در چنين جامعه اي زندگي مي كند و در طول زندگي خود هيچ گاه با يكي از اديان الهي ارتباط مستقيم و غير مستقيم نداشته است و هيچ كدام را نمي شناسد. اگر فردي در چنين شرايطي بميرد در جهان آخرت جهنمي است يا بهشتي؟ اگر پاسخ شما جهنمي است در رابطه با او عدالت رعايت نشده است زيرا او با اديان الهي سرو كار نداشته و اگر پاسخ بهشتي است معيارهاي به بهشت رفتن او چيست؟



اين سؤال با در نظر گرفتن اين كه بيش از سه ميليارد، جمعيّت دنيا، تنها چند هزار ميليون مسلمانند و بقيّه به مذاهب ديگر معتقدند و يا اصلاً مذهبي را انتخاب نكرده اند بسيار داراي اهميّت است.

با توجه به اين كه در قرآن مي خوانيم:

ان الذين آمنوا و الذين هادوا و النصاري و الصابئين من آمن بالله و اليوم الآخر و عمل صالحاً فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون؛ كساني كه ايمان آورده اند (مسلمانان) و يهوديان و نصاري و صائبان (پيرامون يحيي، يا نوح، يا ابراهيم) آنها كه ايمان به خدا و روز رستاخيز آورده اند، و عمل نيك انجام داده اند، پاداش آنها نزد پروردگارشان مسلّم است و هيچ گونه ترس و غمي براي آنها نيست. (1)

آيا معني اين آيه اين است كه پيروان مذاهب ديگر نيز در هر وضعي كه باشند، همين كه اعتقاد به مبدء و معاد داشته و كارهاي نيك انجام دهند، سعادتمند خواهند بود، و به گفتة شاعر در آن شعر معروف خود:

مقصود من از كعبه و بتخانه تويي تو مقصود تويي كعبه و بتخانه بهانه

آيا انسان از هر دري خداي خود را بخواند، در هر مذهبي باشد، پذيرفته خواهد شد؟ بنابراين هنوز اديان ديگر منسوخ نشدهاند؟ تصوّر ظاهر آيه سبب شده كه بعضي از نويسندگان كم اطّلاع، مسألة صلح كل بودن اسلام را (پيروان هر مذهبي اهل نجاتند) پيش بكشند و پيروان همة اديان را بر حق بدانند (2) در حالي كه اين سخن با هيچ منطقي سازگار نيست و با جهاني بودن و خاتم اديان بودن آيين اسلام سازش ندارد.

پاسخ به طور اختصار آن كه: پيروان مذاهب ديگر در اعمال نيك خود، از اين نظر مأجور و اهل سعادتند، و از نظر ديگر مأجور و سعادتمند نيستند، و منظور از آية مورد سؤال آن نيست كه بعضي خواسته اند از ظاهرش استفاده كنند؛ اينك نظر خوانندگان را به شرح پاسخ به اصل سؤال و سپس آيه شريفه جلب مي كنيم:

آنان كه معتقد به مذاهب ديگر هستند؛ اگر از اسلام هيچ گونه خبري ندارند و يا جز شبه و دورنمايي از اسلام نديده اند، و در محيطي دور از اسلام (مثلاً در محله سن ميشل پاريس) بوده و به طور كامل از اسلام دورند، و در همان جا جز به نداي همان آييني كه در آن محيط حكم فرما است چيز ديگري نشنيده اند، ناگفته پيداست كه چنين افرادي به حكم عقل و وجدان، هرگاه معتقد به مبدء و معاد بوده و نيكوكار باشند، معذور و مأجور خواهند بود.

ولي اگر نداي اسلام را شنيده اند و حقّانيّت آن را ادراك كرده اند و يا اگر به حقّانيّت آن نرسيده اند، ولي خود اهل تحقيق بوده و مي توانستند با تحقيق؛ مذهب حق را بجويند اما در اين باره سهل انگاري كرده اند، و اگر اهل تحقيق نبوده اند، از اهل تحقيق نپرسيده اند، چنين كساني گرچه اعتقاد به مبدء و معاد داشته باشند و كارهاي نيك انجام دهند، معذور و مأجور نيستند، چه آن كه قرآن به روشني اعلام مي كند كه: فمن يبتغ غيرالاسلام ديناً فلن يقبل منه؛ كسي كه ديني غير از اسلام انتخاب كند، هرگز مورد قبول نخواهد شد. (3)

آري اين را مي پذيريم كه آنان نسبت به كساني كه معتقد به مبدء و معاد نيستند، و كارهاي نيك ندارند، مزيّت و برتري داشته و بي پاداش (گرچه تخفيف عذاب باشد) نخواهند بود.

در اينجا لازم به تذكّر است كه عين اين پرسش و پاسخ در مسألة تشيّع و غير تشيّع نيز مي آيد، يعني اگر كسي بپرسد آيا غير شيعيان، از فرقه هاي اسلامي، معذور هستند يا نه؟ به عبارت ديگر آيا نيكان آنان به پاداش نيكي خود مي رسند يا نه؟ در جواب مي گوييم كه موارد مختلف است، اگر آنان واقعاً در محيطي كاملاً غيرشيعي بزرگ شده اند، و اصلاً مذهب حقّي جز مذهب خود تصوّر نمي كنند، و به اصطلاح جاهل قاصر هستند، هرگاه نيكوكار باشند، معذور و مأجور بوده، و گرنه در پيشگاه خداوند عذري ندارند، و اعمالشان حبط و پوچ است.

اما آنان كه مذهبي را انتخاب نكرده اند، و يا پيرو مرام باطلي هستند، پس از مراجعه به عقل خود؛ بايد در جستجوي مذهب حقّ باشند و اگر در اين مسير فكرشان به جايي نرسيد، بر حسب مقرّرات و معتقدات عقلاني و اجتماعي خود به كيفر و پاداش مي رسند و پاداش آنان ايمني از عذاب است.

خداوند در قرآن مي فرمايد: و ما كنا معذبين حتي نبعث رسولا؛ ما كسي را عذاب نمي كنيم مگر آن كه به وسيلة رسول و فرستادة خود، حجّت را بر او تمام كنيم. (4)

اين آيه به روشني مي گويد: كساني كه به هيچ وجهي دسترسي به آيين حق ندارند، معذورند و گرنه بايد از مذاهب حق جستجو كنند.

اينك وقت آن رسيده كه آيه مورد سؤال را (5) بررسي كنيم و ببينيم آيا معني آيه اين است كه: تنها اعتقاد به مبدء و معاد و انجام كارهاي نيك براي سعادت اخروي كافي است يا نه؟

در اينجا به اموري كه در معني آيه مي توان گفت مي پردازيم:

1- آيه مي گويد كساني كه در عصر خود به پيامبر زمان خود ايمان آورده اند، و عمل نيك انجام داده اند، قطعاً اهل نجاتند، به عبارت ديگر منظور از تكرار ايمان در جمله من آمن باا... اتّصاف ايمان است، از اين مي فهميم كه مقصود از ايماني كه در صدر آيه (ان الذين آمنوا) ذكر شده، ايمان ظاهري و نام مؤمن بر خود گذاشتن است، بنابراين حاصل معناي آيه چنين مي شود كه: نامها و اسمهايي مانند مؤمن، يهودي، نصراني و صابئي؛ موجب اجر و امن از عذاب نخواهد بود، بلكه در هر زمان و عصري، ملاك سعادت حقيقي، ايمان به مبدء و معاد و انجام عمل نيك است.

پاره اي از شأن نزولهايي را كه براي آيه ذكر كرده اند همين مطلب را تأييد مي كند، كوتاه سخن آن كه در مدينه شخصي به سلمان گفت: رفقاي سابق تو (دوستان خصوصي تو و راهب دَير موصل) اهل آتشند، اين مطلب بر سلمان گران آمد زيرا سلمان گفته بود اگر آنها پيامبر اسلام ص را درك مي كردند از او پيروي مي نمودند. در اين جا بود كه اين آيه نازل شد و اعلام داشت آنها كه به اديان حقّي ايمان حقيقي داشته اند و پيغمبر اسلام را درك نكرده اند داراي اجر خواهند بود.

در اين صورت آيه مربوطه به اهل كتابي است كه در اعصار پيش از پيامبر اسلام ص زندگي مي كردند و درگذشتند و هيچ گونه ارتباطي به عصر رسالت پيامبر اسلام ص ندارد.

2- اين آيه به يك حقيقت كلّي اشاره مي كند و اعلام مي دارد كه آنچه ارزش واقعي دارد، حقيقت ايمان است نه ظاهرسازي، اگر ايمان يهود، نصاري و ... به راستي ايمان واقعي بود مي بايست طبق دستور كتابهاي آسماني خود؛ تورات و انجيل و ساير كتب آسماني به آمدن پيامبر اسلام ص نيز ايمان بياورند زيرا تورات و انجيل به آمدن پيامبر اسلام ص بشارت داده و بعضي از صفات و نشانه هاي او را خاطرنشان كرده است(6) روي اين اساس اگر واقعاً به خدا و آخرت ايمان آورند، ميبايست به اسلام نيز مؤمن گردند.

3- منظور از عمل صالح در آيه، عمل به قانوني است كه در عصر نزول قرآن رسميّت داشت، كه همان انجام دستورات اسلام است كه لازمه اش ايمان به پيامبر اسلام ص مي باشد.

4- ممكن است گفته شود آيه در مقام امتنان و آموختن درس اخلاق است، به اين بيان كه اگر شخصي به كسي بدي كرد، آن كس اگر عفو كند و درصدد انتقام نباشد، رعايت اخلاق نيك را كرده است.

آيه مي گويد: سابقة يهودي، نصراني، صبائي و نفاق مطرح نيست، هر كسي با هر سابقه اي، ايمان واقعي پيدا كند و كارهاي نيك انجام دهد، از او پذيرفته خواهد شد.

در اين جا اضافه مي كنيم كه ما بايد اين مطلب را بپذيريم كه ابتدا تا انتهاي قرآن كلام خداست، و چون زنجير به هم ارتباط و پيوستگي دارد؛ چه بسا آياتي در يك سوره اي از نظر معنا روشن نيست ولي با رجوع به آيات ديگر روشن و واضح ميشوند، چنان كه آيه 6 سورة آل عمران به اين مطلب تصريح كرده مي فرمايد: هو الذي انزل عليك الكتاب منه آيات محكمات هن ام الكتاب و اخر متشابهات؛ خداوند، قرآن را به سوي تو فرو فرستاد كه معني قسمتي از آيات آن روشن است، و معني قسمت ديگر غير روشن.

حضرت رضا ع در ذيل اين آيه فرمود: من رد تشابه القرآن الي محكمه هدي الي صراط مستقيم؛ كسي كه آيات متشابه (غير روشن) قرآن را به آيات محكم (روشن) آن ارجاع دهد، راه راست را پيموده است.(7)

و يا طبق جملة معروفي كه از پيشوايان ديني ما نقل شده است القرآن يقسر بعضه بعضا؛ بعضي از آيات قرآن، بعضي ديگر را تفسير مي كنند.

در آية مورد سؤال اگر تنها به ظاهر آن اكتفا كنيم پس به آيات ديگر كه اسلام را شرط دانسته اند چه پاسخ دهيم؟!

مثلاً قرآن به روشني مي گويد: ان الدين عند ا... الإسلام؛ دين در پيشگاه خدا، اسلام است. (8)

در اين صورت چطور مي توانيم با به پيش كشيدن صلح كل در اسلام ادّعا كنيم كه قرآن هر كسي را كه (گر چه قبول اسلام نكرده باشد) به مبدء و معاد معتقد است و كارهاي نيك انجام مي دهد، سعادتمند و مأجور مي داند!

يا مثلاً نماز يكي از دستورهاي مؤكّد اسلامي است و از اعمال صالح است، ما در نماز گواهي به يكتايي خدا و رسالت پيامبر ص مي دهيم، حال اگر كسي معتقد به غير مذهب اسلام مي باشد و طبق مرام خود نماز نمي خواند و يا اگر مي خواند طبق شرايط اسلامي نيست چگونه راه سعادت و نجات و بهشت را مي پيمايد؟ آيا صحيح است با قناعت كردن به ظاهر آيه (به فرض اگر آيه چنين ظاهري داشته باشد) از صراحت دهها آيات ديگر قرآن چشم بپوشيم و يا آن همه گفتار و سخنان پيشوايان بزرگ اسلام را دربارة شرط بودن اسلام، ناديده انگاريم؟ قطعاً جواب منفي است وانگهي اگر آيين هاي سابق هنوز باقي باشند ديگر آيين ديگري به نام اسلام مورد نداشت، و مبارزة اسلام با اهل كتاب و دعوت پيامبر و نامه هاي او به زمامداران و سران كشورها بي جا بود، و معرّفي اسلام به عنوان دين جهاني و شريعتي كه خاتم شرايع است نيز بي مورد بود.





















منابع و مآخذ:

1. سوره مباركه بقره/ آيه 62، تقريباً با همين عبارت در سورة مائده، آيه 69 و با تفاوتي بيشتر در سوره حج، آيه17 آمده است.

2. همان گونه كه دكتر علي پريور در مقاله اي در مجلّه علمي دانشمند اين ادّعا را كرده است.

3. سوره مباركه آل عمران/ آيه 85

4. سوره مباركه اسراء/ آيه 16

5. سوره مباركه بقره/ آيه 62

6. اين مطلب را آيات متعدّدي از قرآن يادآوري كرده است. از جمله آيه 68 سوره مائده، 41 سوره بقره و آيه 6 سورة صف

7. تفسير الميزان، ذيل آيه فوق

8. سوره مباركه آل عمران/ آيه 17

پاسخ به پرسشهاي مذهبي شما، محمد محمدي اشتهاردي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.