-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12752)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(11167)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(8467)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4620)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2443)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1498)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1343)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1147)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(950)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(833)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26132 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

در يك جامعه اسلامي صلاح مملكت مهم است و ارجعيت دارد يا صلاح و اجراي دستورات اسلامي؟



دلسوزي، احساس مسؤوليت و تعهد شما نسبت به اسلام واحكام شرع مبين، قابل تحسين و تقدير است. و موجب بركت و افتخار نظام و كشور، و پشتوانة محكمي براي استمرار و داوم و بقاء نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، و اجراي احكام حيات بخش اسلام است.

سؤال شما نشانگر آن است كه جنابعالي نسبت به اجراي قوانين اسلامي بسيار حساس هستيد، و نيز به مصالح كشور و جامعه هم علاقهمنديد، و گويا براي شما مسأله اي اين چنين كه بين مصلحت اسلام و جامعه تعارض وجود دارد، بوجود آمده است. و حال آنكه چنين تعارضي در صورت اجراي احكام اسلام مشاهده نمي شود، چرا كه اسلام در شرايط متفاوت اجتماعي و موقعيت هاي گوناگون، احكام متفاوت و دستورات متناسب با همان شرايط را دارد.

به عنوان مثال شما مي بينيد كه در دوران 13 ساله حضور حضرت محمد( در مكه، ايشان به ترويج و تبليغ دين پرداختند، و آيات نازل شده قرآن در اين دوره سيزده ساله نيز مربوط به اعتقادات اسلامي، توحيد،معاد، قيامت و ... مي باشد. ولي زماني كه حضرت به يثرب(مدينه) مهاجرت فرمود، نسبت به تشكيل حكومت و اجراي احكام و مقررات دين اقدام فرمود. آيات نازل شده در مدينه نيز بيشتر به جهاد و جنگ و احكام عملي مربوط است. اميرالمؤمنين( پس از رحلت پيامبر( به مدت 25 سال سكوت فرمود،و نسبت به احقاق حق خودش اقدام نفرمود. چون طلب حق ايشان موجب مي شد اصل و اساس جامعه اسلامي، و در نهايت دين متلاشي بشود.امام حسن( ترجيح داد با معاويه، شريرترين عنصر زمان، پيمان صلح ببندد. و امام حسين ( شهادت را برگزيد، وامام صادق( كرسي تدريس و درس را بر مبارزه اولويت داد؛ و ...

ملاحظه مي كنيد كه امامان ما هر كدام در شرايطي متفاوت، متناسب با همان شرايط به وظايف خودشان عمل كرده اند. در احكام اسلامي نيز چنين مواردي مشاهده مي شود؛ مثلاً نماز خواندن در سفر قصر مي شود. اگر آب براي بدن ضرر داشته باشد يا پيدا نشود، بايدتيمم گرفت، و وضو گرفتن در اين شرايط اگر چه حكم الهي است، تعطيل مي شود. روزه گرفتن بر انسان مريض و مسافر و... واجب نيست، و اگر مسافر روزه بگيرد، مرتكب حرام شده است. و اگر انسان بدون دليل موجه روزه بخورد نيز مرتكب فعل حرام شده است. امام خميني( مي فرمود : تا يك نفر و يك خانه باقي بماند جنگ را ادامه خواهيم داد. ايشـان فرمـان حضـور در جبهـه و مقابله با بعثي ها را صادر مي فرمود، ولي در سال 67 با شرايطي كه پيش آمده بود، فرمود : جام زهر را هر چند كه تلخ است، سر مي كشم.

بنابراين بين مصلحت جامعه اسلامي و اجراي احكام و قوانين شرع مقدس تعارضي وجود ندارد، و بايد در هر شرايطي به همان وظيفه اي كه مقرر شده است عمل كرد، وگرنه نه تنها خلاف مصلحت جامعه است بلكه دستور الهي نيز اجرا نشده است.

اگر مسافري روزه بخورد، آيا دستور خدا را كه فرموده است : كتب عليكم الصيام كما كتب علي الذين من قبلكم زير پا گذاشته است؟ خير. اگر روزه بگيرد، حكم ديگر خدا را زير پا گذاشته است كه روزه را بر مسافر جايز ندانسته است.

بنابراين انسان مسلمان و مؤمن، بايد تلاش كند تا در شرايط گوناگون اجتماعي و تاريخي، وظيفه خودش را تشخيص دهد، و به آن عمل كند، و از جزم گرايي و مطلق گرايي بي منطق اجتناب ورزد.







































مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.