-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(23842)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13189)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(10889)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(5657)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2599)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1829)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1791)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1436)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1250)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(1063)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26487 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

ارزش و مفهوم شهيد و شهادت را با استفاده از قرآن كريم و احاديث نوراني تبيين نماييد. آيا سربازي كه در درگيري با اشرار و قاچاقچيان و يا در اثر درگيري با منافقان جان خود را از دست ميدهد و يا در هنگام مأموريت بر اثر تصادف كشته ميشود، بنابر تعاليم اسلام شهيد محسوب ميشود؟

شهيد و شهادت در لغت به معناي شهود يا حضور است و شاهد و شهيد يعني حاضر و جمع آن شهدا است. (1) در مجمع البحرين آمده است: شهادت يعني كشته شدن در راه خدا. وجه تسميه چنين قتلي به شهادت، بدين جهت است كه ملائكه رحمت بدين صحنه حضور يابند و بر اين وجه، شهيد به معناي شهود است، يا بدين سبب كه خدا و فرشتگانش به دخول شهيد به بهشت گواهي دهند و يا بدين لحاظ كه شهيد به همراه انبيا در قيامت بر ديگر امم گواهي دهند و يا چون شهيد زنده و حاضر است، به موجب آيه: احياء عند ربهم يرزقون؛ (2) شهدا زندهاند و نزد پروردگارشان روزي داده ميشوند، و يا به اين جهت كه وي به شهادت حق قيام نمود تا كشته شد.(3)

در تفسير نمونه نيز آمده است: اطلاق شهيد از ماده شهود بر آنها يا به خاطر حضور رزمندگان اسلام در ميدان نبرد با دشمنان حق است، يا به خاطر اين كه در لحظه شهادت، فرشتگان رحمت زا مشاهده ميكنند، و يا به خاطر مشاهده نعمتهاي بزرگي است كه براي آنها آماده شده و يا به جهت حضورشان در پيشگاه خداوند است، آنچنانكه در سوره آل عمران ميفرمايد: هرگز گمان مبر آنها كه در راه خدا كشته شدهاند مردگانند، بلكه آنها زندهاند و نزد پروردگارشان روزي داده ميشوند.(4)

هميشه در تاريخ ملتها روزهايي پيش ميآيد كه بدون ايثار و فداكاري و دادن قربانيان، بسياري از خطرات برطرف نميشود، و اهداف بزرگ و مقدس محفوظ نميماند. اين جا است كه گروهي مؤمن و ايثارگر بايد به ميدان آيند و با نثار خون خود از آيين حق پاسداري كنند. در منطق اسلام به اين گونه افراد شهيد گفته ميشود.

در اسلام كمتر كسي به پايه و عظمت شهيد ميرسد؛ شهيداني كه آگاهانه و با اخلاص نيت به سوي ميدان نبرد حق و باطل رفته، و آخرين قطرات خون پاك خود را نثار ميكنند.

درباره مقام شهيدان، روايات عجيبي در منابع اسلامي ديده ميشود كه حكايت از عظمت فوقالعاده ارزش كار شهيدان ميكند. در روايتي از رسول گرامي (ص) ميخوانيم: در برابر هر نيكي، نيكي بهتري وجود دارد تا به شهادت در راه خدا رسد كه برتر از آن چيزي متصور نيست.(5)

در روايت ديگري از امام زين العابدين (ع) ميخوانيم: هيچ قطرهاي محبوب تر در پيشگاه خدا، از دو قطره نميباشد: 1 - قطره خوني كه در راه او ريخته ميشود. 2 - قطره اشكي كه در تاريكي شب از خوف خدا جاري ميگردد و فقط به اين قطره اشك، خدا اراده شده باشد.(6)

اگر تاريخ اسلام را ورق زنيم، ميبينيم قسمت مهمي از افتخارات را شهيدان آفريده و بخش عظيمي از خدمت را آنان كردهاند. نه تنها ديروز، امروز نيز فرهنگ سرنوشت ساز شهادت است كه لرزه بر اندام دشمنان ميفكند، و آنها را از نفوذ در دژهاي اسلام مأيوس ميكند.

بدون شك شهادت يك هدف نيست؛ هدف پيروزي بر دشمن و پاسداري از آيين حق است، اما پاسداران بايد آن قدر آماده باشند كه اگر در اين مسير، ايثار خون لازم شود، از آن دريغ ندارند، و اين معناي امت شهيد پرور است، نه اين كه شهادت را به عنوان يك هدف طلب كنند. در جواب سؤال دوم پاسخ را چنين طرح ميكنيم: شهادت در فرهنگ اسلام دو معناي متفاوت دارد:

1 - معناي خاص.

2 - معناي گسترده و عام.

معناي خاص، كشته شدن در معركه جنگ در راه خدا است كه احكام خاص در فقه اسلامي دارد، از جمله عدم نياز شهيد به غسل و كفن، بلكه با همان لباس خونين دفن ميشود.

معناي وسيع شهادت آن است كه انسان در مسير انجام وظيفه الهي كشته شود، يا بميرد، همان سربازي كه در درگيري با اشرار و يا با منافقان به درجه رفيع شهادت رسيده است. هر كس در حين انجام چنين وظيفهاي به هر صورت از دنيا برود، شهيد است.

در روايات اسلامي آمده است كه چند گروه شهيد از دنيا ميروند:

1 - از پيامبر گرامي (ص) نقل شده: كسي كه در طريق تحصيل علم از دنيا برود، شهيد مرده است. (7)

2 - حضرت علي (ع) ميفرمايد: كسي كه در بستر از دنيا رود، اما معرفت حق پروردگار و معرفت واقعي پيامبر (ص) او و اهلبيتش (ع) را داشته باشد، شهيد از دنيا رفته است. (8)

3 - در حديث ديگري از امام صادق (ع) ميخوانيم: كسي كه براي دفاع از مال خود در برابر مهاجمان ايستادگي كند و كشته شود، شهيد است. (9)

هم چنين كسان ديگري كه در مسير حق كشته ميشوند يا ميميرند.

از اين جا عظمت فرهنگ اسلامي و گسترش آن روشن ميشود.

جواب را با حديثي از امام رضا (ع) به پايان ميبريم: او از پدرانش، از رسول خدا (ص) نقل ميكند:

نخستين كسي كه داخل بهشت ميشود، شهيد است. (10)

پينوشتها:

1 - لسان العرب به نقل از بهاءالدين خرمشاهي، دانشنامه قرآن، ج 2، ص 1339، كلمه شهيد و شهادت.

2 - آل عمران (3) آيه 169.

3 - شيخ فخرالدين طريحي، مجمع البحرين، ج الربع الثاني، ص 553.

4 - آيت الله مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج 21، ص 405.

5 - بحارالانوار، ج 97، ص 15، چاپ بيروت.

6 - همان، ج 97، ص 10، حديث 16.

7 - سفينه البحار، ج 1، ماده شهد ص 720 چاپ قديم.

8 - نهج البلاغه، خطبه 19، آخر خطبه.

9 - سفينةالبحار، ج اول، ماده شهد چاپ قديم.

10 - بحارالانوار، ج 71، ص 272؛ تفسير نمونه، ج 21، ص 403 - 408، با تلخيص و برداشت.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.